Финансовият министър Владислав Горанов отново заяви, че не одобрява представената му за финансиране Стратегия за оздравяване и развитие на "Българските държавни железници" (БДЖ), че документът се нуждае от множество корекции и простото наливане на пари в компанията всъщност е песимистичният вариант за развитието ѝ. Той заяви пред журналисти в кулоарите на парламента, че в железниците има резерви за приватизацията на товарните превози, а транспортният сектор има нужда от решаване на други проблеми, а не просто да се приема една стратегия за БДЖ.
Горанов каза това пред журналисти, след като отказа да отиде на заседанието на парламентарната комисия по транспорт, която на предишното си заседание единодушно бе решила той да бъде изслушан по темата. В петък обаче се разигра странен етюд, като членовете на комисията от ГЕРБ и ДПС също отсъстваха, но тъй като кворум имаше, комисията проведе заседание. Както се оказа, по същото време Владислав Горанов беше в кабинета на депутатите от ГЕРБ на долния етаж. Това резонно предизвика гнева най-вече на опозицията от БСП, но и транспортният министър Ивайло Московски (ГЕРБ) видимо не остана доволен от отсъствието на колегата му.
Финансовият министър се измъкна с обяснението, че предпочел да присъства на пленарното заседание на Народното събрание, макар че заседанието на комисията започна в момента, когато бе дадена почивка.
Горанов не подкрепя оздравителната програма, според която през следващите седем години от бюджета трябва да дойдат минимум 210 млн. лв. за покупката на нови вагони и за погасяване на кредитите на компанията. В оптимистичния сценарий, според ръководството на БДЖ, хазната трябва да даде 430 млн. лв.
"Имаме много бележки по нея, които трябва да намерят отражение", обясни отново Горанов.
Той припомни, че за железниците в момента бюджетът дава около половин милиард лева на година. По думите му оздравяването трябва да бъде сериозен процес, подплатен със стратегически документ, какъвто в момента няма. "Натрупаните проблеми в железниците са такива, че не може да се решат с магическа пръчка", заяви финансовият министър и обясни, че според него има много резерви в приватизацията на железопътния транспорт.
Макар дъщерното на "БДЖ Холдинг" дружество "БДЖ Товарни превози" да е предвидено за продажба през тази година, това надали ще се случи в оставащото малко време, а оценката на активите на превозвача постоянно намалява.
Горанов обеща, че ще се търсят варианти за оздравяване на железниците.
След проваленото изслушване на финансовия министър в транспортната комисия председателят на синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев заяви, че сценариите за бъдещето на БДЖ са лоши.
"От вчера имаме блокирани сметки на БДЖ "Пътнически превози" заради заемите - това е шамарът вече. Дали ще се стигне до приватизация, или фалит на БДЖ "Товарни превози", това вече е един от въпросите, които нямат отговор още, но с действията си по-скоро отиваме към фалит на държавното товарене", посочи Бунев. той допълни, че за разлика от държавните, частните жп товарни превози се развиват.
"Искаме в България да има железници, структури, които да поддържат тази инфраструктура и нещата да се развиват нормално, за да бъдат сигурни гражданите, когато използват БДЖ. Всеки ден чуваме за закъсал влак, излязъл от релси, персонал със здравословни проблеми. Може би БДЖ ще загине преди българската авиация”, коментира депутатът от БСП Георги Свиленски, след като Горанов не отиде на заседанието на транспортната комисия
Независимият народен представител Георги Кадиев също упрекна финансовия министър, че не спазва ангажиментите си и иронизира, че както с оказва, че имаме 4 самолета за ремонт в Полша, да не се окаже, че ще имаме само 4 влака.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
3 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Десен бесен 13:10 | 02 октомври 2015 | #1 Къде има държавно все се краде. За 70 години не стана ли ясно?" И в Китай ли?
За скандални назначения в доведената до фалит национална железница научи "Гласове" от източници в Министерството на транспорта. Изпълнителният директор Владимир Владимиров е назначил 18 души на различни постове в пътнически и товарни превози. Скандалното е, че новоназначените служители не са специалисти в областта на транспорта, а са футболисти, техният треньор и медицинска сестра. Владимиров бил голям фен на футбола и от месеци пускал молби до министър Московски с искане на субсидии, с които БДЖ …
да издържа собствен футболен клуб. Ивайло Московски бил твърдо против идеята и съвсем наскоро дори повишил тон на Владимиров, който не се отказвал да настоява. След като видял, че няма да получи подкрепа от министерството, Владимир Владимиров решил сам проблема като назначил футболистите на различни позиции в холдинга. Така той им гарантирал месечни заплати, които са средни за страната, и уредил доведените до окаяно състояние железници със собствен футболен отбор. Треньорът на играчите, например получил щат в служба пиар и връзки с обществеността. Още по-скандалното е, че масовото назначение се случило светкавично в последните два дни, защото в неделя отборът трябвало да пътува за Виена, за да играе във футболна среща. След назначенията пътуването ще стане за сметка на БДЖ, тъй като футболистите ще пътуват безплатно като нейни служители. Източниците на "Гласове" твърдят, че Ивайло Московски все още не бил уведомен за действията на изпълнителния директор на "Холдинг БДЖ" ЕАД и очакват да се стигне до грандиозен скандал между двамата, който може да завърши и с оставката на Владимиров.
Къде има държавно все се краде. За 70 години не стана ли ясно?