Горанов предлага касовите бележки да показват данъците и надценката на горивата

Горанов предлага касовите бележки да показват данъците и надценката на горивата

Касовите бележки, издавани от търговците на горива, да показват нагледно каква част от платената за гориво сума е за акциз и ДДС и каква е стойността на продукта без тях. Възможно е дори на боновете да се изписва и търговската надценка. Това ще предложи финансовият министър Владислав Горанов.

Той обяви намерението си във вторник в интервю за бТВ. Предложението е провокирано то протестите от последните дни срещу високите цени на горивата.

"Имах среща с премиера Борисов и смятам да предложа изменения в наредбата за регламентиране на плащанията и продажбите, които ще повишат доверието в системата. Наредбата е по-известна като наредба за касовите апарати. Ще предложа да задължим всеки търговец на дребно на горива, когато издава касов бон, да посочва на отделен ред акциза, ДДС, както и цената на горивото без акциз и ДДС. Със съответните законодателни изменения можем да отидем и по-напред и да се посочва и търговската надценка в касовата бележка”, обясни Горанов.

По думите му така във всеки фискален бон ще се посочи колко отива за държавата и колко е за търговеца.

Това е част от координирания отпор на управляващите на протестите на недоволни граждани от последните дни.

По-рано през деня шефът на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова обясни, че на заседание на изпълнителната комисия на ГЕРБ в понеделник са раздадени задачи на министрите и депутатите с цел да се реагира на протестите. Сред нарежданията е вицепремиерът Томислав Дончев да се срещне с представители на Българската петролна и газова асоциация, чийто председател е изпълнителният директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Менда Стоянова и финансовият министър Владислав Горанов пък са получили задача да поискат среща с президента, за да му обяснят "как стоят нещата" при данъците върху старите коли и исканите промени по обезщетенията по застраховката "Гражданска отговорност". Във вторник Румен Радев изпревари това искане като наложи вето на новата екодобавка към данъка върху старите, замърсяващи въздуха автомобили.

"Не знам до какво биха довели тези разговори (на Т. Дончев с петролната асоциация – бел. ред.). Там е важно да има анализ доколко търговците могат да минимализират своите печалби, докато се успокои пазарът на петрол", предположи Менда Стоянова.

За вторник в различни градове бяха планирани нови протести срещу високите цени на горивата, данъците, задължителната застраховка "Гражданска отговорност" - София, Стара Загора, Добрич, Хасково, Сливен и други.

След избухването на протестите за седмица най-масовият бензин е поевтинял с около 10 стотинки.

Менда Стоянова коментира пред Нова телевизия, че през 2013 и 2014 г. цената на бензина у нас е била по-висока спрямо сега, като в същото време доходите на българите са били по-ниски спрямо днес.

В понеделник министърът на финансите Владислав Горанов каза, че може би трябва повече да се обяснява и коментира, за да се докаже на българските граждани, че това са ценовите равнища, които могат да се прилагат в една пазарна икономика.

Литър бензин у нас без акциз и ДДС е сред най-скъпите в Европа

Крайната цена на горивата у нас е сред най-ниските в Европа, но картината е коренно различна, ако се извади акцизът и ДДС-то. Отделно трябва да се има предвид, че доходите в България са най-ниски в целия ЕС. Това показва проверка на бТВ, която огласи данни на Евростат и ЕК за цените на горивата.

В цената на горивата у нас близо 50% е акциз и ДДС. С цена от около 1.20 евро на литър България изглежда като една от държавите в Европейския съюз с най-ниска цена на масовия бензин А-95. Само в Полша и Румъния се оказва, че е малко по-евтино – 1.18 евро, показва проверката на телевизията. Така погледнато, бензините са ни малко по-евтини от останалите страни в ЕС.

Ако се извади тежестта на акцизите и ДДС от цените, тогава картината става съвсем различна. В 24 от 27-те членки на ЕС цените са по-ниски, отколкото в България. Цена на А-95 без акциз и ДДС е 63 евроцента у нас. В същото време във Франция е 59 евроцента, в Италия – 62 евроцента, във Финландия – 57 евроцента. По-скъпо е само в Испания (64 евроцента), Германия (65 евроцента )и Дания (67 евроцента), показват изчисленията на бТВ.

В последната година горивата у нас са поскъпнали с 14%. Това вдига и стойността на останалите стоки и услуги. За година животът в България е поскъпнал с над 3.5%, сочат данните на НСИ. Най-осезаемо увеличението се усеща при стоките с кратък срок на годност и високи транспортни разходи.
 
Икономистите припомнят, че ръстът на доходите у нас все пак изпреварва инфлацията. Статистиката отчете годишен ръст на заплатите с близо 8%.

Ако в уравнението обаче добавим и доходите в съответните държави картината се променя. При разлика от няколко цента в цената на бензина, в България минималната заплата е почти наполовина спрямо Полша и Румъния, и близо 8 пъти по-ниска от тази Люксембург.

С една минимална заплата у нас човек може да зареди 218 литра бензин. В Гърция, където горивото е с едни от най-високите цени, минималната заплата може да осигури почти два пъти по-голямо количество бензин, отколкото у нас. В Люксембург с минималната заплата може да се зареди над тон и половина гориво, показват сметките на бТВ.

Кой прибира голямата разлика в акциза

Според таблица, публикувана от юриста Георги Георгиев в социалната мрежа „Фейсбук“, държавата очевидно прави услуга на руската компания "Лукойл", като "умишлено“ държи най-ниския позволен акциз в ЕС  от 65 ст. на литър. По този начин "Лукойл" си слага голяма надценка.

При изравняване на акциза с другите страни от ЕС у нас горивата биха скочили над 3 лв. за литър, защото надценката на "Лукойл" е в пъти по-висока от тази в другите страни, казва Георгиев.

По този начин държавният бюджет губи над 1 милиард лева годишно. При декларирани над 3 милиарда литра вътрешно потребление и при свръхнадценка от над 35 ст. на литър, това прави над 1 милиард лева годишно загуби за бюджета, обяснява Георгиев.

Той прави сравнение с Австрия, където крайните цени са като в България, но акцизът (парите, които държавата прибира) е 1 лв. В съседна Гърция акцизът е 1.40 лв., в Турция е 1.80 лв., в Германия – 1.20 лв., а в България е само 0.65 лева. В нормалните държави търговската надценка е не повече от 10-15 ст. (5-8 евроцента), а у нас тя е над 40 ст., отбелязва Георги Георгиев.

Поради факта, че "Лукойл" държи и данъчните складове, това пречи на по-евтин внос от съседни страни. С помощта на бившите депутати от Реформаторския блок Мартин Димитров и Петър Славов, станаха публично известни данните, че "Лукойл" контролира около 92% от капацитетите на данъчните складове при бензините и 82% при дизеловото гориво. Лицензите за това се издават от държавата, т.е. от агенция "Митници" към Министерството на финансите.

Цената на суровия петрол се движи надолу

Средната цена на петрола на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) се движи надолу от началото на ноември, когато се търгуваше на нива над 80 долара за барел. Миналият петък стигна до 68.89 долара за барел. Прогнозите на експертите са в близките месеци цената на петрола ще се установи трайно под 70 долара на барел.

За да спре падането на цени на петрола, страните от ОПЕК и нейните съюзници се съгласиха, че техническият анализ на енергийния пазар показва необходимостот намаляване на доставките на петрол с 1 млн. барела на ден спрямо октомврийските нива. Това каза енергийният министър на Саудитска Арабия Халид ал-Фалих в понеделник.

Около 20 държави износителки на петрол започнаха да ограничават продукцията си през 2017 г. в опит да се справят с пренасищането на пазара. Групата се съгласи през юни да възстанови част от продукцията си и производителите със свободен капацитет започнаха да добиват повече петрол.

Изтoчник: fuelo.net

Още по темата
Още от Бизнес