Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Първи уволнения заради заседналия кораб край Яйлата (обновена)

Има готовност екипажът на "Vera Su" да бъде евакуиран, подготвя се нова операция по изтеглянето му

11 коментара
Първи уволнения заради заседналия кораб край Яйлата (обновена)

Скандалът около безизходицата със закъсалия кораб Vera su и последващото замърсяване на морето с азотни торове доведе до първи уволнения. Министърът на транспорта Христо Алексиев уволни в сряда шефа на Изпълнителна агенция "Морска администрация" Живко Петров.

"Установих една сериозна неадекватност, затова днес със своя заповед освободих директора на Изпълнителна агенция "Морска администрация", каза Алексиев на брифинг за медиите в сряда. Основна причина е несъгласувано отклонение от предварително одобрената технологията за освобождаване на товара.

Преди ден Живко Петров обяви, че не знаел, че ще изтече тор при разтоварването на кораба. Но наред с това твърди, че "не бил толкова отровен този товар".

"Аз не знаех, че ще изтече тор, кранът беше нает с грайфер да разтоварва, защото това е, което имаме. Видях за какво става въпрос и въпреки всичко решихме тези два часа, с които разполагаме, да свалим част от товара с цел евентуално днес да пробваме да дръпнем кораба, но разчетите сочат, че може би над 600 кубика ще трябва да се свалят", каза той.

За шеф на "Морска администрация" е назначен Венцислав Иванов. Той е ръководил структурата от 2004 до 2007 г. и така, по думите на министъра, ще бъде осигурена приемственост в действията на администрацията.

"Няма да позволя случаят със заседналия кораб край Камен бряг да се използва за саботаж на държавата от предизборни партийни интереси, лобисти и представители на администрацията", каза още Алексиев. В същото време подчерта, че е спазена международната нормативна уредба за действия в такива ситуации.

По думите му служебното правителство не се е забавило, тъй като ние "не сме пиратска държава" и в момента, в който някой кораб заседне, да го "превземем" на първия ден.

"Има Кодекс на търговското корабоплаване, в който има някакви процедури. Затова е нормално да се даде разумен срок на корабособственика да състави план и да го преведе в действие. В момента, в който видях, че това не се случва поради неадекватни действия на "Морска администрация“, се намесих по най-безкомпромисния начин в ситуацията", каза още Алексиев.

Горивото на кораба е източено

По-рано министърът уточни, че горивото на кораба е източено. "Няма данни за сериозно изтичане на торове в морето. Състоянието на кораба се наблюдава ежечасно и има съставен план за евакуация, ако времето се влоши", каза още той.

Допълни, че има готовност и за евакуиране на екипажа.

Сформиран е кризисен щаб, който да работи координирано за спасяването на заседналия на 20 септември край защитената местност "Яйлата" товарен кораб "Vera Su".

Два са основните приоритета - опазване на хората и на околната среда, каза Христо Алексиев.

Времето в района е лошо, има вълни от 3-4 бала, затова сме в готовност за евакуиране на екипажа, който е от 9 души, допълни той.

С оглед опазването на околната среда са предприети действия и горивото е източено от кораба, запазено е минимално количество, което да поддържа електрозахранването, обясни Христо Алексиев.

В момента се правят паралелно пет плана за извеждане на кораба и неговото разтоварване. Всяка една технология ще бъде съобразена с мерки, които да защитават околната среда, каза транспортният министър.

"Това, което видях, е една престъпна безотговорност години назад - няма разработени процедури как се реагира, никаква ресурсна обезпеченост от страна на държавата и от страна на частния бизнес. Бяха мобилизирани всички ресурси и те се оказаха недостатъчни, при положение, че в закона е ясно записано каква подготовка трябва да има държавата в такива случаи", каза Христо Алексиев.

Транспортният министър увери, че са предприети всички действия за опазване чистотата на морската вода. При опит за разтоварването на кораба се видя, че част от азотните торове падат в морето. Това наложи спиране на започнатата операция във вторник.

Няма да се допусне увреждане на околната среда и да се създават рискове за населението, увери и министърът на екологията Асен Личев.

Подготвя се нова операция по разтоварването на кораба с по-малки кранове, но тя няма да започне, преди да се подобрят атмосферните условия.

Освен това плавателният съд ще бъде укрепен с 4-тонни котви на Военноморските сили (ВМС), заради риска да се разбие в скалите. Това обаче няма да стане в сряда, заради лошото време, казаха от ВМС.

"Не сме пиратска държава"

Президентът Румен Радев определи казуса със заседналия край Камен бряг турски кораб  като "картина на безхаберието в продължение на десетилетия по отношение на морското спасяване".

"Докато бяха заети да приватизират флот, да концесионират пристанища, да драгират за стотици милиони с неясни договори и с абсолютно неясен резултат. Ето това е, което виждаме в момента. Никакви процедури по отношение на морското спасяване, абсолютно разкапана техника, никаква организация", посочи президентът.

"Има международно право, не може българската държава изведнъж на абордаж да вземе този кораб, ние не сме пиратска страна", каза Радев.

Той допълни, че има ясни задължения по това право - на корабособственика, на застрахователя.

Все пак Министерството на транспорта влезе енергично, създаде необходимата организация, със заповед на министъра на транспорта в момента се компенсира липсата на тези процедури, каза президентът.

Румен Радев поздрави хората, които работят на терен, че е прехвърлено горивото от кораба, като е оставено минимално количество, за да може екипажът да има условия за живот.

Представяте ли си какво би могло да стане, ако десетки тонове гориво се излеят от този кораб, това са непоправими щети, това вече е обезопасено, каза президентът.

От тук нататък Радев очаква да се предприемат всички възможни мерки, като има най-различни сценарии.

Всички те се комбинират според метеорологичните условия, така че да не се допусне на първо място загуба на живот. В момента Министерството на транспорта, ВМС, ВВС са ангажирани като организация в случай на усложняване да се спасява екипажът на кораба, посочи Радев.

Държавният глава изрази надежда се да се минимизират всякакви щети за екологията в морето.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Н
    #11

    Значи ... "не бил толкова отровен"...."Има морски кодекс с някакви процедури...."?! Този не обича морето и не е в час с екологията.И няма и административна грамотност. Извод: Хора, които не обияат морето да изчезват от псевдогрижите за него.Да им се направи личностен тест и който се е инсталирал по яхти и вип селища и ала -бала = зад борда.

  2. васил
    #10

    сетила се мара да се побара , да бяха послушали адвоката по морско право , който с думи прости им обясни какво трябва да се направи , но както казва народа да е х...й да му го набиеш а то е акъл няма как

  3. orso
    #9

    Едно време са ги бесили по мачтите,сега трябва да ги давим.:)

  4. Dante Alighieri
    #8

    Нека да позная: уволнени са леля Веска, чистачката в министерството, и бай Георги портиера?

  5. Ясен от Герман Тракторист
    #7
    Отговор на коментар #1

    Ще допълня, че унищожиха и продадоха за скрап и аварийно-спасителния кораб "Перун" и всички баржи, които се използваха точно за такива цели!!!

  6. Ясен от Герман Тракторист
    #6

    А тоя, служебен некадърник, с визия на абитуриент от селскостопански техникум, кой ще го уволни заради проспаното време от Министерство на транспорта! Къде е нидерландската фирма спасявала "Курск",дето обеща!?!? От тия, които продължават промяната, свършена работа не сме видели, освен уволнения!?!? Ама,уволненията не са промяна!!! Дайте да видим, какво можете!!!

  7. brambar
    #5

    Тоя понеже оправи железниците, та е тръгнал да оправя и морето. Алексиев има досие в ДАНС за връзки с Пеевски. По негово време нито един жп проект не тръгна. Само милиардите изтекоха в джоба на Пеевски и ДПС. Агент на руското и турското разузнаване

  8. Нато Натов
    #4
    Отговор на коментар #1

    А Шиши беше зам.-министър в това министерство.

  9. NervnaKletka
    #3

    Тия проблеми не са от 10 години. От край време си е все така. Чакаме да стане нещо, че тогава се сещаме да пишем закони и да правим организация. Такива ни са фабричните настройки

  10. рептилиан
    #2

    Не са ли бесели на палубата на кораба? Май е време да се върнем към добрите стари практики.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.