Готви се концесия на летище София срещу еднократни 600 млн. лв.

Планът лъсна с две изречения в бюджетната прогноза

Готви се концесия на летище София срещу еднократни 600 млн. лв.

Правителството на ГЕРБ смята още през 2016 г. да отдаде летище София на концесия срещу еднократно плащане на възнаграждение от 600 млн. лв., става ясно от публикуваната ден след местните избори актуализирана средносрочна бюджетна прогноза 2016-2018 г..

В нея кратко е записано, че "през 2016 г. се предвижда да се проведе конкурсна процедура и да се сключи договор за предоставяне на концесия на гражданско летище за обществено ползване София, като заплащането на еднократното концесионно плащане от страна на кандидата, определен за концесионер, ще е условие за влизане в сила на концесионния договор".

Нещо повече не се споменава по въпроса, освен че прогнозните приходи от концесии догодина ще са общо 705.2 млн. лв., в които влиза и еднократното възнаграждение за летище София.

Не е посочено какво налага плащането накуп на голямата сума и за какво ще отиде тя, след като в проектобюджета за 2016 г. е вмъкнат текст, който отменя задължението парите от концесии да отиват в Сребърния фонд, който се трупа за покриване на дефицита на националния осигурителен институт и за по-съществено увеличаване на пенсиите в страната от 2019 г.

При отдаването на летищата Варна и Бургас на концесия за 35 години през 2006 г. на консорциума между германската "Фрапорт" и българската "БМ Стар" тогавашното правителство реши операторът да плаща на държавата възнаграждение, възлизащо на 19.2% или от всички годишни приходи от дейности, или от общите годишни приходи от таксите на летищата и дейностите на оператора като за база се определя по-високата от двете суми.

Във вмъкнатия в прогнозата текст за концесиите не се посочва летището в столицата за колко време ще се даде на частен оператор и каква е икономическата логика на определените точно 600 млн. лв. еднократна концесионна такса, която хич не изглежда голяма.

За концесионирането на летище София се говори усърдно в последните пет години, но така и не е обявена процедура, като последно от транспортното министерство обясняваха, че има имотни проблеми за уреждане, но не стана ясно какви са те.

Според вестник "Капитал" е напълно възможно правителството да смята с 600-те млн. лв. от летищната концесия да финансира оздравяването на БДЖ. Изданието припомня изказване на транспортния министър Ивайло Московски от 16 септември, след отказа на Министерството на финансите да даде пари за оздравителната програма на БДЖ, г.тъй като не я хареса. Тогава Московски коментира, че трябва да се търси ресурс вътре в системата, а единственият такъв е летище София. "Разчитаме на успешна външна концесия именно с идеята да предоставим средствата на железницата", заяви транспортният министър, цитиран тогава от агенция "Фокус". Той допълни, че имал уговорка и с министър-председателя Бойко Борисов и се надява министърът на финансите Владислав Горанов да я спази и приходите от концесии, които отиват в държавния бюджет, да бъдат отпуснати за покриване на задълженията на железниците.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес