Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Готви се закриването на 200 влака

Според синдикатите Московски лъгал, че “БДЖ-Товарни превози” е на загуба, за да го продаде

13 коментара
Готви се закриването на 200 влака

Транспортният министър Ивайло Московски и ръководството на БДЖ са заявили, че се готви закриването на 200 губещи влакови линии, за да се намалят разходите на финансово закъсалата железница. Това заяви във вторник председателят на транспортната федерация в КТ “Подкрепа” Розен Зарков.

"Вчера принципалът (транспортното министерство) заяви, че ще съкратят влакове, което по наша справка означава 200 броя. Никой обаче не можа да каже кои точно линии ще бъдат засегнати. Обясниха, че нямали данни за обвръзката (окомплектоването на влаковите композиции с локомотиви, вагони и обслужващ персонал - бел. ред.). На това дори транспортният министър реагира остро. Имам чувството, че тези хора там (ръководството на БДЖ) работят по един предварителен план за това какво ще унищожат и закрият. В същото време заявиха, че искат да повишат качеството на транспортното обслужване", каза Зарков.

Най-губещите линии на БДЖ (80% загуба) са теснолинейката Септември – Добринище, линиите Търговище – Червен бряг, Плевен – Каспичан, Червен бряг – Шумен, Карлово – София, Карнобат – Варна и др. Кои от тези влакове ще бъдат спрени обаче зависи от държавата, която трябва да осигури алтернативен транспорт на жителите от тези райони.

Правителството в Румъния подготви програма до 2019 г., според която пътнически влакове трябва да има на всеки два часа, ние ще имаме влакове на 1-2 дена, каза Зарков. В това няма логика при положение, че жп транспортът е най-зеленият и най-масовият, а цяла Европа се обръща към зелените технологии, допълни той.

От КТ "Подкрепа" са категорично против приватизацията на товарните превози. Според профсъюза, ако въобще има нещо, което е печелившо в железницата, това са товарните превози. Работи се по модернизацията на два железопътни трансевропейски коридори и те ще се увеличават, казаха синдикалистите. Те заявиха, че за първите 6 месеца на 2011 г. "БДЖ Товарни превози" е на печалба, което е много добър знак.

"В момента “Товарни превози” са оценени на между 200 и 300 млн. лева. Няма кой да купи този скрап за толкова пари. Цената ще бъде най-много 100 млн. лева. В същото време за първите 6 месеца те са на печалба. По този начин ние махаме най-печелившото предприятие в железниците", каза Зарков.

Транспортният министър Ивайло Московски заяви по-рано през деня обаче, че тази дейност е на загуба. “БДЖ Товарни превози” държи 83 процента от пазарния дял в сектора и е на загуба”, категоричен бе министърът, въпреки недоверието на водещия по Нова ТВ, който няколко пъти попита “Сигурен ли сте?”.

От думите на Московски стана ясно обаче, че само приходи от приватизацията на “Товарни превози” биха могли да гарантират отпускането на заема от 460 млн. лева от Световната банка.

""Товарни превози" ние взехме решение и сме ги пуснали в Агенцията по приватизация, за да се подготви процедура за приватизация, като основанията са ни няколко. На първо място, няма откъде да дойде по-голям приход, освен от продажбата на "Товарни превози" в железницата. На второ място, въпросът е кога ще се подпише заемът със Световна банка. В Генерална дирекция "Конкурентоспособност" в Брюксел има проведени разговори. При получаване на такъв заем, за да бъде нотифициран, има процедура по нотификация на този заем в Брюксел, за да бъде нотифициран, дружеството трябва да има поне 50 процента самоучастие. Това означава, че то няма откъде да получи тези 50 процента от това финансиране, което е в размер на 460 милиона, значи тук поне 230 милиона дружеството трябва да осигури само”, каза Московски.

Според Розен Зарков синдикатите в бранша остават в стачна готовност. "По мое мнение в мениджмънта на компанията няма готовност да се достигне бързо до споразумение", каза той.

От КТ "Подкрепа" припомниха, че от предишното споразумение не са изпълнени клаузи, като например да не се съкращават служители без съгласието на синдиката, умишленото протакане на новия колективен трудов договор и не на последно място – липсата на зимно облекло за железничарите.

От работническата организация заявиха още, че ръководството на БДЖ реализира икономии, като отлага ремонти на влакове и по този начин застрашава сигурността на пътниците. Председателят на федерацията Пламен Дончев каза още, че ръководството на железниците спестява, като купува евтини части за влаковете. "Страх ме е да споделям по-конкретна информация. Говорех с един монтьор в депо Варна. Той ми обясни, че закупуват най-обикновени болтове, които могат да се скъсат на първия метър", каза той.

Председателят на КТ "Подкрепа" Константин Тренчев попита какво става с делата, свързани с кражби в БДЖ. Според него има сигнали и доказателства за това, че "основните, големите пари на железницата са източени в партиите". Засега обаче нямало сигнали, че настоящето правителство на ГЕРБ е източвало дружеството.

Председателят на съвета на директорите на компанията Владимир Владимиров пък каза пред БНТ, че около 500 товарни вагона, собственост на БДЖ, не са открити при преброяване на наличните активи. Според него е възможно те да са нарязани и продадени за скрап, да са изнесени цели или просто да не са открити от хората, които са проверявали.

Случаят се разследвал от "компетентните органи", които трябвало да установят причината за изчезването на вагоните. По информация на министъра на транспорта Ивайло Московски липсвали над 1000 вагона, които били изчезнали в последните 7-8 години.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #13

    Тук някои коментатори не са в час и заблуждават обществото, както го прави Министъра! Всяка една страна си субсидира железниците и "налива" парни в тях! И поема задълженията и загубите на железниците! И купува вагони и локомотиви! При нас е по различно: Ако се дадат парите на Дянков няма да му излезнат сметките и ставаме лоши на Европейските партньори - това е в същината на нещата. Борисов каза, че ако уволни Дянков ще фалира държавата. Е те са ако стачкуват железниците то БДЖ фалира, Дянков трябва да извади 800 мильона и държавата пак ще фалира!!!

  2. Анонимен
    #12

    http://rail-news.info/?action=news

  3. Анонимен
    #11

    Този Московски или е много тъпо парче или се прави на такъв за да могат ГЕРБ да продадат БДЖ като Булгартабак и отново да вземат огромните комисионни. Колкото до 1000 -те вагона, това е нещо нагласено също от сегашните. Да не говорин, че министърчето въобще не е запознат за какво става въпрос. Снощи по новините обяви, че вагоните са 35 тонни и го каза така, че се разбра как нищо не разбира. За Ваша консумация Министърче:
    1.35 тонния вагон и за товари 35 тона
    2.35 тонния вагон е 56 кубически метра
    3.35

  4. Анонимен
    #10

    Във всички нормални държави, даже и в Китай, се инвестира в железниците, именно защото са екологичен и приятен за човека транспорт. Стига да са добре уредени. Ако паралелно с магистрала Тракия се пусне скоростен влак, който за 4 часа да стига морето, повече от 70-80% ще го предпочетат пред асфалтовата сивота на пътните ленти. Но у нас си имаме приятели на премиера, които трябва да бъдат обгрижени. Предишният министър на транспорта затова си и тръгна. Защото искаше да поореже автобусните превози: например Миролюб Столарски (Карат-С).

  5. tim
    #9

    До всички, които не искат закриване на губещи държавни фирми. Може ли да обясните, колко години (векове) ще плащаме. БДЖ е губещо вече 1/2 век. Само последните 20 години сме наляли там поне 500 млн. лв. Затова сме бедни.

  6. tim
    #8

    "закриването на 200 влака" Медиапул, моля да не сваляте нивото по този начин. Ако искам да чета подобни неща, ще си купя "Труд" или 24 часа.

  7. Анонимен
    #7

    Може би министъра трябва да се казва фон Герман или мистър Макмилън, а не Московски или Петербурски.

  8. Анонимен
    #6

    Да вземат да се закрият ГЕРБ!

  9. Анонимен
    #5

    Гледам и не вярвам на ушите си.Абе досегашните приватизации не ви ли показаха какво ще последва след това.Масови съкращения и повищаване цените на услугите които ще се плащат пак от нас.Толкова ли няма способни менажери в България.които да направят едно губещо предпритие печелившо.Пък като не знаят да питат.Китайците например.Кремиковци не е ли очеваден пример.Ало - профсъюзите баят импотентни ми се видите.

  10. Анонимен
    #4

    Готви се закриването на 200 влака. Това все още е нищо. Боко тиквата се готви да закрие и държавата

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.