Градският транспорт и пожарната ще спасяват европарите за екология

Общините и МВР спешно трябва да усвоят близо 600 млн. лв.

Ивелина Василева, Сн: БГНЕС

Градският транспорт в петте големи града и МВР ще спасяват близо 600 млн. лв. от оперативна програма “Околна среда” (ОПОС), за които има риск от загуба през 2013 г. Операцията е в ход, като сумата за пренасочване вече е одобрена от Комитета за наблюдение на оперативната програма. Така за купуване на нови ековозила за градския транспорт и хеликоптери отиват близо 500 млн. лв., предназначени за ВиК-мрежата, която от своя страна се нуждае от между 5 и 9 млрд. евро инвестиции според различни оценки. Други 97 млн. лв. пък се взимат от приоритета “Биоразнообразие” и се насочват за нови пожарни. Това съобщи Ивелина Василева, зам.-министър на околната среда и водите пред Mediapool.

Причината за спешната операция е, че през 2013 г. по ОПОС трябва да бъдат усвоени около един милиард лева, ако не искаме да загубим нито лев. За сравнение през тази година средствата са близо пет пъти по-малко. Въпреки, че ОПОС постигна наддоговаряне на целия си бюджет от 2.5 млрд. лв., усвояването на средствата се бави заради почти 100% обжалване на обществените поръчки за строителство. Така към момента това е най-зле представящата се програма с усвоени близо 15% от средствата при средно над 27.5%, показват данните в системата за управление на евросредствата (ИСУН) към 1 октомври 2012 г.

Целта на пренасочването на средствата е да подобрим въздуха в големите градове, където има надномерно замърсяване с фини прахови частици, каза зам.-министър Ивелина Василева. По думите ѝ борбата с горските пожари и наводненията също спомага за подобряването на околната среда.

Ековозила за 380 млн. лв.

Така от сектор “Води” се взимат 380 млн. лв., които ще отидат за екологични возила. Те са за петте големи града - София, Варна, Бургас, Стара Загора и Плевен. Пловдив и Русе са отпаднали, защото операторът на градския транспорт в тези градове не е общински, а частен и подпомагането му не е допустимо, поясни Ивелина Василева. Тя допълни, че това е втора фаза на интегрираните проекти за развитие на градския транспорт на големите градове. Първата им фаза се финансира по оперативна програма “Регионално развитие” с общо 342 млн. лв. за петте града.

Най-много пари от новата схема по ОПОС ще вземе столичният транспорт. София подготвя три проекта за общо 280 млн. лв., каза зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов. Единият е за купуване на 10 мотриси за метрото, като тръжната процедура за купуване на влакчетата вече е в ход. Другите две поръчки на Столична община са за купуването на 158 автобуси на метан и за 20 нови трамвая, посочи Барбалов. За тях обаче все още не са пуснати обществените поръчките.

Останалите четири общини ще купуват екологични тролейбуси. Най-много – 70 нови возила, ще отидат в Плевен. За Варна са предвидени 32 нови тролейбуса, за Бургас – 20, а за Стара Загора само 9, каза зам.-министър Василева. По думите ѝ общините вече са пуснали предварителните обявления за провеждането на обществените поръчки, но нито една от тях не е обявила все още търговете.

Това поставя под съмнение доколко операцията ще бъде успешна, с изключение на “Метрополитен”. Общинското дружество през годините доказа, че знае как да усвоява европейските средства и винаги е готово с проекти, така че да спаси някоя затънала програма.

Съмненията за успешно усвояване на средствата за екологичен транспорт от общините идва от факта, че проектите за устойчив градски транспорт, които се финансират по оперативна програма “Регионално развитие” бяха определени като рискови от министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова. Именно тя отчете забавяне по тях с половин година. Най-трагично е положението с проекта на Столична община, където досегашните търгове се провалиха и предстои провеждането на нови, а усвоените средства към момента са нула, според системата за еврофондовете ИСУН.

Освен това няма гаранция, че както и при договорите за строителство, така и при тези с возилата няма да има обжалвания на процедурата, освен ако няма някакво негласно споразумение с фирмите в бранша. Иначе е вярно, че доставката на автобусите ще стане по-бързо, отколкото строителството на нов обект.

С прелокацията на средствата се подменят приоритетите на оперативната програма, коментира неотдавна Димчо Михалевски, депутат от БСП. За ВиК-сектора бяха планирани 2.5 млрд. лева за периода 2007 – 2013 г., а сега с прелокацията на средствата сумата пада на 2 млрд. лв. От тях до момента са усвоени скромните 385 млн. лв., което е близо 16% от бюджета, сочат данните в ИСУН към 1 октомври 2012 г.

В същото време беше постигнато рекордно наддоговаряне на парите в сектор “Води” с над един милиард лева. В момента има сключени договори за 3.5 млрд. лв., които очевидно ще чакат по-добри времена.

Според Ивелина Василева всичките 26 водни договора за близо 920 млн. лв., които са без инвестиционни проекти, т.нар. на “гола поляна”, са рискови и тяхната реализация ще остане за следващия програмен период 2014 -2020 г. По тях до момента са усвоени едва 5 млн. лв. или 0.58% от средствата. Единственото изключение от тези проекти е водният цикъл на Чирпан за 42 млн. лв. Общината вече е успяла да подготви инвестиционен проект, който в момента се оценява от управляващия орган, след което Чирпан ще може да пристъпи към изпълнението му, каза Ивелина Василева.

За МВР – 194 млн. лв.

За министерството с най-голям бюджет от над един милиард лева – МВР, са планирани два договора. Единият е за купуване на техника за борба с наводненията за 97 млн. лв. Тя ще отиде за служителите от Гражданска защита на населението при бедствия и аварии. Тези средства се вземат от сектор “Води”. Най-вероятно с тези пари ще бъдат купени един или два хеликоптера, посочи зам.-министър Василева.

Другият проект на МВР е за купуване на техника за борба с горските пожари също за 97 млн. лв. Това са близо половината от парите за приоритета “Биоразнообразие”. Така за първи път Министерството на околната среда признава, че има проблем с усвояването и на тези средства. Бюджетът на този приоритет на програмата е 202 млн. лв., като до момента са усвоени едва 34 млн. лв., което е над 16%.

Освен от биоразнообразието, пари за пожарната се кани да дава и оперативна програма “Регионално развитие”. По нея пренасочването на средствата ще бъде от приоритета “Подобряване на градската среда” като планираната сума също възлиза на около 100 млн. лв. Идеята е да се купят пожарни автомобили и оборудване за 36-те регионални звена на пожарната.

Доколко пожарната ще има капацитета да усвои тези пари е спорен въпрос. По предприсъединителната програма ФАР тя вече имаше един неуспешен опит. Търговете се провалиха на два пъти, след обвинения за нагласени поръчки. В крайна сметка, заради системни нередности по програмата, Брюксел спря парите и отказа да плати последния финансов меморандум, а България плати новите пожарни с пари от бюджета. В същото време след това МВР успя да проведе успешна обществена поръчка за купуване на пожарни с пари по оперативна програма “Регионално развитие”. Сега предстои да се види резултатът от третия опит.

Поръчката за купуване на новите около 160 автоцистерни за пожарната все още не е обявена, показва регистърът за обществените поръчки.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?