Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Грандиозен проект свързва Солун с река Дунав

21 коментара
Грандиозен проект свързва Солун с река Дунав

Грандиозен проект на стойност 17 милиарда щатски долара ще реализират съвместно Гърция, Сърбия и Македония, в рамките на който се предвижда Солун да се превърне в ключов център за превози до Централна Европа, привличайки интереса и на Китай, съобщава електронното издание на гръцкия в. "Прото тема", цитирано от БТА.

Амбицията на гръцкия премиер Алексис Ципрас е да свърже името си с този мащабен проект, който се очаква да промени геостратигическото значение на Солун.

Става дума за свързване по вода на втория по големина гръцки град с Белград и Централна Европа с помощта на реките Вардар и Морава.

Балканският канал ще бъде с обща дължина 650 километра и, преминавайки през Гърция, Македония и Сърбия, ще стига до Дунав. Това ще е речен път с общоевропейски мащаби. С него през Дунава ще се стига до страни от Централна Европа и не само до там, пише още изданието.

Проектът е приоритетен за правителствата на Сърбия, Гърция, Македония, а също и на Китай, който се интересува от намирането на алтернативни пътища, по които стоките най-бързо и при най-ниска себестойност да стигат до Европа.

За него е било разговаряно и на неотдавнашната среща на Ципрас в Солун с неговия сръбски колега Александър Вучич. Тогава Ципрас каза, че проектът е с огромно значение за Гърция, Сърбия и цяла Евнропа, тъй като ще свързва Егейско море с река Дунав.

Целта на проекта е и да свързва Средиземноморието с Централна Европа чрез различни водни пътища, така че превозите най-бързо да бъдат пренасяни от пазарите в Китай до стария континент.

Привържениците на канала Вардар, Морава, Дунав смятат, че проектът ще подпомогне превозването на стоки до пазарите на Централна и Северна Европа, а също и до Кавказ и Черно море, като по този начин съществено ще бъде занижена ролята на морските превози през Босфора, отбелязва вестникът.

Смята се, че при изграждането на канала трудните места на реките ще бъдат заобикаляни с изкуствени канали, а близо до границата между Сърбия и Македония се предвижда да бъде изграден изкуствен канал, дълъг 30 километра, който ще свързва река Морава с Вардар.

Белград подкрепя горещо реализацията на проекта, който ще даде възможност на страната да получи търговски излаз на Централна Европа и Средиземноморието, тъй като след разпадането на Югославия Сърбия няма излаз на Адриатика.

На свой ред Китай смята Сърбия за важна част от "новия път на коприната", чиято цел е китайски стоки да стигат бързо до пазарите на Европа.

При посещението си в Белград през 2016 г. китайският президент обсъди подробно изграждането на канала, а китайската компания Чайна Гезоба Груп Корпорейшън подписа протокол за разбирателство със сръбското правителство и му връчи цялостен проект, пише още гръцкото издание.

Вестникът припомня, че не за първи път се говори за плавателен канал, който да свързва Солун с Белград и Централна Европа, и че тази идея е стояла още в средата на 19 в. след създаването на мощната Австроунгарска империя, когато Виена е стартирала план за излаз на Егейско море.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. АлександърНиколов
    #21

    Тези три държави първо да си оправят миризливата канализация и Скопие да дозавърши последните 42 км. жп линията от Куманово до Гюешево дето Сърбия и сърбоманите във Вардарско вече 104 години не им разрешават да ги направят а след това да копаят тези 650 км. канал. Иначе идеята е добра ако Китай дава парите а не ЕС.

  2. анита хегерланд
    #20

    Глупости. Дунав тече от запад на изток. Не е възможно да се пътува срещу течението, за да е по-бързо. Места тече от Рила към Егейско море, т.е. от север на юг. Това е поредната грандиозна лъжа на гърците към ЕС. Предполага се, че оттам ще дойде финансирането.

  3. Мони Монев_deactivated_1503637416
    #19

    Една време турците са викали на Вардар-"великата река". Има много снимки . Малко по-малка от Дунав А сега има яки копачки. А колкото до Китайците - те и други могат да си правят "кръгчета", през Синайския канал - Вардар - Дунав -Черно море-Кавказ-"пътя на коприната" или обратно. Северният път на коприната не минава през русия и Полша-за това го правят - да я избегнат . А южният е под Касписко море. Има много схеми.

  4. Bлaдo
    #18

    а и китайците, като се усетят, че Македония е признала Тайван ;-) - как ли пък не им дадат 20 млрд. за ... "расОтка с лОтка"...

  5. Мони Монев_deactivated_1503637416
    #17
  6. Коментарът е изтрит в 11:23 на 4 август 2017 от автора.
    #16
  7. Bлaдo
    #15

    ама това е бетер пУтиновите глупости за "канал" от Сибир до ... Иран и бетер сталиновите малоумщини за обърне на юг реките, които се вливат в Северния ледовит океан. ... Последния път, когато сссЬ реализира такъв мега-тУпанарски прАЭкт, затвориха реките Амударя и Сърдаря, с което пресушиха и убиха Аралско море...Поздравявам "балканските ни съюзници" (личи почеркът на кОминтЭЭЭрна :-)))) със тематично видео на Пинк Флойд:https://www.youtube.com/watch?v=Ezc4HdLGxg4 ... поздрави и от (за) бригадирите, копали ... плавателния канал "Панчарево-Павлово" (под Витоша, успореден на Околовръстното... :-))

  8. Филка Русофилка
    #14

    Аргументация на хибридката: 1. Югославска Сърбия имала излаз на Адриатика и без канал. След краха на Югославия, на Сърбия ѝ трябвало канал!? 2. Смятали, че стоките от Центр. и Сев. Европа по-лесно ще стигнат до Кавказ и Черно море по пътя Дунав-Белград-Солун-Бяло море-Дарданелите-Босфора-Черно море-Грузия отколкото по Дунав-Черно море-Грузия!? 3. Идеята за канал Белград-Солун била Австро-Унгарска от 19 в. Чарлз Дикенс пише, че 18 в. имало проект за канал Варна-Русе от 2 български инженери. 1847 показали чертежите на султан Абдул Меджид във Варна. Казал „Евала!”. Това̀ е по-сериозна работа. :)

  9. Стефанов
    #13

    Да, стоките ще се обмитяват в три държави,до Дунав

  10. Живко
    #12

    И тук можем да помогнем като споделим челния си опит! През 50-те хората са си изкарвали под строй през уикенда да копаят пристанище София. Копали две години и стигнали почти до Княжево. После пък още две години заривали изкопаното. През това време не са имали възможност да се занимават с противодържавна дейност. Та можем да ги светнем комшиите как стават тези работи, срещу скромно консултантско възнаграждение например.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.