Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Границата остава блокирана до постигане на компромис за превозвачите

Премиерът прати зам.-транспортния министър на браздата, докато Папазов е в Сингапур

2 коментара
Сн. БГНЕС

Границата с Турция остава блокирана за камиони, докато не се намери компромисно решение за транзитното преминаване на превозвачите през териториите на двете страни. Това заяви Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт пред Mediapool.

Усилията на българските власти за намиране на решение в спора с турската страна засега не дават никакъв резултат. Колоната от тирове на граничния пункт "Капитан Андреево" вече е 12 км, а на Лесово – 7 км.

В отсъствието на транспортния министър Данаил Папазов, който е в Сингапур за договаряне на авиопревози, спешно за границата замина заместникът му Антон Гинев. Той има за задача на място да обсъди различни варианти за решаване на затрудненията на превозвачите. Посланикът ни в Анкара Красимир Тулечки също провежда срещи по проблема с турското министерство на транспорта, съобщи правителствената пресслужба.

В четвъртък ще има разговори между превозвачески организации от двете страни на границата. Срещата между министрите на транспорта обаче засега остава за 21 февруари, съобщи вицепремиерът по икономическо развитие Даниела Бобева.

Проблемът ще се нищи и от ресорната парламентарна комисия по транспорт в четвъртък.

Междувременно турската компания "Куш груп" заплаши да затвори бизнеса си у нас и да съкрати 3000 души, работещи в района на Бургас и Благоевград, ако няма решение на проблема в следващите 24 часа. Това се казва в позиция на фирмата, която има фабрика за производство на автомобилни аксесоари в село Люляково, Бургаско и шивашки цех в Благоевградско.

Загубите търпят и логистичните компании. След затварянето на границата на 30 януари услугите за доставки на товарите са скочили над два пъти, заявиха представители на бизнеса пред Mediapool. Стоките се внасят през Гърция в България или по море. Плодовете и зеленчуците на пазара в Свиленград чувствително поскъпнаха, докато от другата страна на границата турските предприемачи изхвърлят стоката въпреки падналите цени, защото няма такъв пазар, който да я купи.

Раздор сред превозвачите

Българските превозвачи не са на единно мнение по въпроса с блокадата на границата. Тези, които имат многократни разрешителни и нямат проблем да преминават през турска територия и в момента са категорично против блокадата. В понеделник срещу вторник 11 камиона на "Доан 69" на Сунай Караасан пробваха да пробият блокадата, но засега безуспешно.

От другата страна са малките превозвачески фирми, които разчитат на еднократни разрешителни, които от 30 януари са невалидни. Те са категорично против вдигането на блокадата, докато не се реши проблемът с турската страна и не се увеличи броят на издадените разрешителни за българските превозвачи.

Въпреки че търпят загуба, някои от големите логистични компании са на страната на малките превозвачески фирми. Според тях правителството действа адекватно и е необходимо да се прояви твърдост и решителност в отстояване докрай на исканията ни пред турската страна.

Брюксел отказва подкрепа, игра на нерви между Турция и България

Европейската комисия е отказала намеса в спора между България и Турция за разрешителните за превоз с аргумента, че това са отношения, които трябва да се решат между двете страни, каза вицепремиерът Бобева в парламента. Това е посочено в официалния отговор на Брюксел до България, получен през ноември. Служебният кабинет на Марин Райков е поискал съдействие от ЕК за защита на интересите на българските превозвачи.

Междувременно продължава играта на нерви между България и Турция. Няма отговор от турска страна на писмото на Министерството на транспорта, с което се иска официалната среща между министрите да бъде изтеглена по-рано и засега тя остава на 21 февруари, стана ясно от думите на Бобева.

"Горещо се надяваме преди 21 февруари да бъде постигнато споразумение, тъй като от 15 000 разрешения, които сме предоставили авансово на турската страна, досега те са използвали само 4700. Има достатъчно разрешения, за да бъде продължен трафикът", каза Бобева в парламента.

Исканията на българските превозвачи

Български организации на превозвачите настояват страната ни да не предоставя целия размер на разрешителните, докато Турция не седне на масата на преговорите, за да се договорят квотите за 2014 г., посочи вицепремиерът.

По думите ѝ първото искане е за по-голям брой разрешителни за превози към трети страни. Вторият спорен въпрос е за отпадане на фактурата като транспортен документ, определящ вида на превоза. Предложили сме и да говорим за по-нататъшна либерализация на режима на превозите между двете страни, каза Бобева.

Тя обясни, че сме помолили турската страна в рамките на вече предоставените разрешителни да вдигне забраната, за да се отпуши трафикът до срещата на 21 февруари. От изпращането на писмото на 7 февруари досега обаче не сме получили отговор от турска страна, каза Бобева.

Превозваческата война между България и Турция избухна отново на 30 януари, след като Анкара едностранно обезсили издадените на български превозвачи еднократни разрешителни. София реагира реципрочно и от 1 февруари затвори границата.

Ефектът от мярката е километрични опашки от тирове от двете страни на границата, основно на малки и средни фирми.

"Куш груп" предрича "жестока икономическа катастрофа", ако не се вземат мерки

Междувременно ръководството на турската компания "Куш Груп" разпространи декларация, в която призовава "българското правителство да предприеме спешни мерки, защото в противен случай ще станем свидетели на жестока икономическа катастрофа, която ще бъде пагубна за цялата държава".

Турската група има фабрика за автомобилни части в село Люляково, край Бургас, с годишен оборот от 60 млн. евро, шивачки в Благоевградско, спедиторска и строителна фирми у нас, в които работят над 3000 души.

"Компанията е поставена в безпрецедентна ситуация да блокира цялото си производство. Притиснати сме от форсмажорни обстоятелства и независещи от нас причини в една изключително сложна, необяснима и фрапираща ситуация. Има реална опасност фабриките на дружеството и дъщерните фирми да спрат работа. Това ще доведе до съкращаване на 3000 души от работните им места в регионите на Бургас и Благоевград. Причината е свързана с блокадата на българо-турската граница и ограничаването на квотите за еднократни разрешителни за малките превозвачи", се казва в изявлението на "Куш Груп".

Компанията осъществява превоз на продукцията си със собствен транспорт и работи с еднократни разрешителни, които вече са невалидни. От 10 дни камионите им стоят блокирани от двете страни на българо-турската граница. Тези, които не могат да влязат, са пълни със суровина за фабриките. Наличните количества са изчерпани и производствата на практика всеки момент ще спрат. Други камиони, които чакат за износ, са пълни с готова продукция за спедиция. Поради независещи от нас причини, ние не можем да изпълним договорните си задължения, посочват от "Куш Груп", които имат сключени договори за износ в 37 страни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Аслан Юриев
    #2

    "Вторият спорен въпрос е за отпадане на фактурата като транспортен документ, определящ вида на превоза." Защо фактурата да не придружава стоката при влизане в Турция? Не ми става ясно това наше искане. Турските стоки които влизат в България винаги са придружени с фактура и това е изискване на нашите митници!!??

  2. ВериБиг Дик_deactivated_1393511302
    #1

    Секс-туризъм!!! Здрав и бодър организъм!!! Да ни е жив и здрав министерот и да договаря по-дълго и по-добре!!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.