Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Гръцките фермери подхванаха любимата си игра на блокади

18 коментара
Гръцките фермери подхванаха любимата си игра на блокади

За поредна зима фермерите в Гърция подхванаха любимата си игра на блокади по границата с България. Тази година исканията им са за гарантирани цени на продукцията им и за замразяване на дълговете.

В понеделник в различни отрязъци от деня и с различна продължителност трактори блокираха движението през три гранични контролно-пропускателни пункта (ГКПП) между двете страни. Четвъртият, откритият миналата седмица граничен пункт между Златоград и Ксанти, е отворен, но през него по принцип не преминават товарни автомобили.

Непредвидимост на положението

Положението по границата е непредвидимо поради липсата на информация за намеренията на протестиращите, очевидната импровизираност на техните действия и липсата на обща тактика. На някои от пунктовете, например, се спират само товарните автомобили, на други – забраната се отнася и за леките коли и автобусите.

Най-напред в понеделник в 10 часа за товарни автомобили бе затворен ГКПП Илинден-Ексохи между Гоце Делчев и Драма, като леките автомобили и автобусите преминаваха без проблем. После, както бяха обещали, в 15.00 ч. фермерите пропуснаха чакащите там товарни автомобили, с изключение на превозващите дървен материал и селскостопанска продукция, включително млечни и месни продукти. По информация от гръцките гранични власти пунктът ще работи в този режим до 11.00 часа във вторник.

Подобна бе ситуацията и на ГКПП-Капитан Петко войвода при Свиленград.

Последен, в 14 ч. бе блокиран ГКПП Промахон – Кулата. Това е пунктът с най-интензивен трафик и може би заради това там блокадата първаночално се отнасяше за всички превозни средства, без да е ясно дали, както на другите пунктове, ще бъде отворен временен "прозорец" за преминаване на натрупващите се автомобили. Все пак след 16 часа от двете страни на границата започна периодично пропускане на чакащите леки коли и автобуси.

По принцип в понеделник трафикът през Кулата-Промахон е по-слаб, а и заради информацията на медиите от три дни насам очевидно многозина са се отказали от пътуването до Гърция. Въпреки това час и половина-два след началото на блокадата от българската страна на границата се бе образувала опашка от ТИР-ове и леки автомобили.

По информация на преминаващи границата пеша български шофьори полицаи спират автомобилите на гръцка територия на няколко километра от Промахон. Шофьорите оставят камионите си там, за да дойдат за храна на българска територия, като се надяват автомобилите да бъдат добре охранявани.

Препоръчан обход – през Македония

Българските гранични власти посъветваха превозвачите да се ориентират към алтернативен маршрут през Македония до Гърция. Той обаче освен по-големи разходи означава и бюрократични усложнения, тъй като границата с Македония е външна за ЕС и нейното преминаване е свързано с повече документи.

Така или иначе по разпореждане на министър-председателя Бойко Борисов са предприети мерки за опростяване на пропускателния режим за български превозвачи на митническите пунктове на границата с Македония с цел улесняване на шофьорите и намаляване на последствията за тях от стачката на гръцките фермери.

Вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков е наредил на директора на агенция "Митници" Ваньо Танов да се предприемат всички необходими действия за опростяване на режима при преминаването на български товарни автомобили за Гърция през границата с Македония. Директорът на агенция "Митници" е разговарял със своя македонски колега за облекчаване на режима и от страна на македонските митнически органи. Броят на митническите служители на пунктовете по българо-македонската граница е увеличен.

Междувременно гръцкият министър на развитието на селските райони и храните Катерина Бацели е казала на колегата си Мирослав Найденов, че се надява до сряда да има решение на проблема с блокирането на българската граница. Те са разговаряли в рамките на заседанието на земеделските министри в понеделник в Брюксел. Двамата са се разбрали да поддържат постоянен контакт до излизане от кризисната ситуация.

Български туроператори и хотелиери вече трупат щети

Със старта на блокадите по българо-гръцките гранични пунктове в понеделник, "обещани" от гръцките фермери, български превозвачи и туроператори предупредиха, че ще започнат да трупат загуби.

Миролюб Столарски, председател на УС на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), обясни, че затварянето на границата носи дневна загуба от около 250 евро на тежко превозно средство, а при хладилните камиони щетите надхвърлят 400 евро на ден. Освен това гръцки полицаи са започнали да глобяват български шофьори, затова че карат с износени гуми с глоби от по 1000 евро.

"Те в момента блокират българската икономика, при положение, че товарите са паднали с 70%", каза Столарски. Той припомни, че миналогодишната блокада на границата с южната ни съседка от местни фермери транспортният бизнес у нас е загубил 10 млн.лв. От асоциацията са се опитали да заведат дела, но от съда в Серес са им казали, че нямат достатъчно доказателства.

Още преди десет дни, когато се заговори за протеста и блокадите на гръцките земеделци, туроператорите масово започнаха да отказват оферти, каза Илия Пасков, председател на сдружението на хотелиерите, песторантьорите и туроператорите в Сандански пред БНР.

Всяка година през този сезон границата с Гърция се затваря заради протести, каза още Пасков и уточни, че това е мъртъв сезон за селскостопанските производители в съседна Гърция и големите загуби се търпят от родната туристическа индустрия.

"Има хора с кредити, които трябва да плащат заплати. Поне две седмици след края на протеста индустрията не може да се възстанови“, каза хотелиерът и добави че загубите ще бъдат с милиони. "Засега не чувстваме никаква подкрепа от страна на властите", каза още Пасков и беше категоричен, че “в нормалните държави така не се постъпва".

България има пълното право да поиска намеса от Европейската комисия, тъй като Гърция чрез учредителните договори е задължена да не издига никакви прегради пред свободното движение между страните членки.

БАСАТ може да изпрати питане до ЕК дали Гърция е в нарушение. Ако отговорът е положителен, може да се заведе иск срещу гръцката държава в съда в Люксембург.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. надя
    #19

    Гърците винаги са постъпвали подло със съседите си.Това го знаем от историята.Но истината е ,че България няма добри съседи.Винаги всички са били срещу нас,а всъщност ние сме най- толерантни на Балканския полуостров към съседите си.Но към нас никой никога не е бил толерантен.

  2. mm
    #18

    Ние трябва да бойкотираме вноса и покупките на гръцки земеделски продукти на българския пазар.Не купувайте гръцка стока! Така ще им го върнем както трябва. Фирмите които внасят от Гърция земеделски стоки, да намерят други производители, от друта държава, няма значение ако и да са по-скъпи, аз проявявам разбиране. Всеки българин, от хипермаркети, пазари, супермаркети - да не купува гръцката стока - портокали, маслини, узо, и всичко каквото е там със стикер произведено в гърция, всичко що е продукт

  3. Голем прът
    #17

    Как може да се допуска подобна блокада. Защо българското правителство още не е подало иск към Гърция за пропуснати ползи в размер стотици милиони евро на ден. Има ли някъде другаде в ЕС подобно безобразие. Само мръсните византийци си позволяват да "стачкуват" за наша сметка. Тъпите им селяндури да ходят и да блокират Атина и правителствените сгради, а не нашите КПП-та. Защо правителството бездейства. За всички минали в България гръцки автомобили трябва да има свирапа секира - на всеки километър гладни

  4. Крум Страшний
    #16

    Аре, Бойко, напред, на бял кон, към Върбишкия проход или по-добле към Промахон и Есохи! Какво сме виновние ние за нътрешните гръцки неразбории? Напред! Смачкай ги! И пий руйно вино от кратуната на тирана! Аре, де!

  5. ana
    #15

    ама кратунковцит епо форумите сега искат реакция

  6. simeon
    #14

    на тия гърци!!!!!!!!!!!!! Просят си го!

  7. Диоген
    #12

    Нито един сайт не обяснява защо гърците блокират границата. Защо не вземете букваря за репортество и да зазубрите 7-те златни въпроса. Неграмотници до един. Пресата е на новото на чалгата - тъпа и безинтересна.

  8. gog
    #11

    Kakwa e prichinata za protestite? Suzhaljawam za osnownia wypros, no towa ne mi e mnogo jasno...

  9. bbbb
    #10

    фффффффффффффффффф

  10. ttt
    #9

    Днес един човек обясни защо реално пречат само на нас. Много гръцки фирми се регистрират като превозвачи в БГ, защото в Гърция процедурата била много тежка. Предполага се, че блокирането на нашите камиони е следствие на това и e пострекавано от гръцките превозвачи, регистрирани там. Звучи просто и логично.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.