Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Рехави протести за спасяването на железницата

Транспортният министър обеща ревизия на спрените 38 влака

3 коментара
Протестиращи на гара Карлово сн.БГНЕС

Въпреки обещанието на транспортния министър Ивайло Московски да не се спират повече влакове, на протести излязоха железничари и граждани в Карлово, Горна Оряховица, Варна, София и врачанското село Бели Извор.  Най-много протестиращи, около 1000, е имало в Горна Оряховица по данни на синдикатите. В останалите градове се събраха малко хора, а на места като Пловдив протест нямаше.

Недоволни обявиха, че са готови да протестират докато не видят "черно на бяло", че се възстановяват спрените 38 влакове, повече съкращения на линии няма да има, както и на 1500 души персонал. Поискаха реформа в железниците, намаляване на администрацията в БДЖ и ваучери за храна.

Протестиращите железничари и пътници бяха издигнали лозунги като "Приватизацията е равна на грабеж и ликвидация", "Долу ръцете от БДЖ", "БДЖ – за хората, не за корпорациите" и други.

Единствената блокада и спиране на влак беше на жп гарата в Карлово, където недоволните спряха движението на бързия влак София - Бургас. Именно там се озова и транспортният министър Ивайло Московски.  Той обеща списъкът със спрените от движение влакове на 12 януари да бъде ревизиран, както и да бъдат възстановени всички влакове, за които е технически е възможно, защото за някои от тях има предписание, че не са безопасни.

Карлово е един от най-потърпевшите градове от последните мерки на БДЖ, след като бяха спрени девет пътнически влака от и до София, Златица, Сливен и Тулово, които минаваха през града. Така много селища в общината останаха без железопътен транспорт. Локомотивното депо в Карлово също беше предвидено за закриване.

Транспортният министър информира протестиращите, че ще бъде възстановено движението на 8 влака, които ще спират на жп гарата в Карлово. "Обръщам се и към 32-та служители от локомотивното депо в Карлово – то няма да бъде закривано и трябва да бъдете спокойни, ще запазите своите работни места", каза Московски.

БДЖ и кметове заедно ще решават кои са най-удобните влакове

Ръководството на БДЖ ще проведе срещи с кметовете по места за да се реши заедно кои са най-удобните влакове за техните жители. По този начин ще бъде изготвен график за движение, който да отговаря на конкретните нужди на хората, информира още транспортният министър.

Стратегията за реформа и развитие на БДЖ ще бъде внесена в Народното събрание, за да бъде разгледана и приета от всички депутати. Това ще гарантира, че тя ще бъде изпълнявана, от което и да е ръководство на жп превозвача, както и от всяко следващо правителство, каза Московски.

"Искам България да има стабилна железница и ще работя за това", обеща транспортният министър на тръгване от Карлово.

На заседанието на правителството в сряда предстои да бъде одобрено постановление за прехвърлянето на 40 млн. лв. капиталов трансфер към субсидията на "БДЖ Пътнически превози". За това се разбраха в петък министрите на транспорта Ивайло Московски, на инансите  Владислав Горанов и представителите на синдикатите.

В София поканиха премиера и министрите да пътуват с влак до Банкя

В София протестиращите на Централна гара поканиха премиера Бойко Борисов и неговите министри да пътуват заедно с тях до Банкя с влак на 31 януари за да си поговорят за проблемите в жп транспорта и да зададат неудобните въпроси. Освен това Борисов сам щял да се увери колко хора се возят във влака. На заседанието на правителството в сряда премиерът каза, че не повече от 15 души ползват влака до Банкя.  

Другата събота от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт и Сдружение за запазване и развитие на железниците, които бяха организатори на протеста, ще раздават разписания на пътуващите на Централна гара.

Най-масовият протест беше в Горна Оряховица

Около 1000 железничари и граждани участваха в митинга в Горна Оряховица под мотото "Не на разрухата в Българските железници". Митингът се проведе на площада пред гарата в града. Според хората, 80% от спрените влакове минават през Горна Оряховица, а за 6 от композициите тя е първа гара.

 „Искаме дългосрочна програма и инвестиция от държавата. Искаме парламентът да стане гарант за тези инвестиции в рамките на поне 7-8 до 10 години. Вече това е заявено не само от името на железничарите, а от името на гражданското общество”, заяви Дечко Гърков, председател на местния синдикат на железничарите.

Около 50 души, предимно железничари, се събраха на протеста във Варна и настояха за диалог с ръководството на БДЖ. Протестът във Варна беше организиран от секцията на КТ „Подкрепа“.

Над 12 хиляди подписа са събрани в Североизточна България срещу спирането на 38-те влака от 12 януари и обявените планове за още 90 композиции през февруари. Това оставя хората в малките селища без редовен и евтин транспорт до училища и фирми в градовете.

В декларацията адресирана до Министерския съвет и парламента, участниците в митинга искат да бъдат пуснати отново спрените влакове, да няма повече съкращения на персонал в БДЖ, както и на звена и хора в Национална компания "Железопътна инфраструктура". Те се обявяват и против приватизацията на "Товарни превози".

Около 250 жители от врачанските села Бели Извор и Криводол също протестираха заради спрените влакове, които са единственият транспорт на местните хора. По време на протеста на гара Бели Извор изненадващо пристигна отдавна спрян пътнически влак от Лом за Мездра.

В Пловдив протест нямаше, защото не са получили разрешение, но продължи събирането на подписи в защита на БДЖ.

В Шумен железничари поискаха оставката на ръководството на БДЖ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Владимирова
    #3

    Вярно е,че много хора ще останат без работа!За реформи в БДЖ се говори от много години и никой не смее да я направи!Аз лично не съм съгласна в една бездънна яма да се наливат непрекъснато някакви пари.Нека да се изреже тумора и да остане читавото.И тези профсъюзи,зад които стои някаква критична маса да не бунят напразно хората,ама и те се появяват само когато трябва да си заработят заплатите!В България трябва да се направи реформа на всяко ниво,за да я има страната ни!Нали видях колко човека присъстваха на митинга им-само началниците-синдикалисти!Пфу!

  2. Ivaylo Radulov
    #2

    Абе хора , вие давате ли си сметка кой и как издържа ТЕЗИ влакове ?! Навярно не... Искате да живеете в демокрация , вие и потомците ви да пътуват из почти целия свят с една лична карта , но не искате да разберете същността на отговорното и рационално живеене - все искате аванти от бюджета , кото че ли това е някаква бездънна яма , а не ОБЩИТЕ СРЕДСТВА на бедното ни ОБЩЕСТВО и най вече на РАБОТЕЩИТЕ ГРАЖДАНИ И КОМПАНИИТЕ.

  3. StefanK
    #1

    Защо цялата нация не се вдигна,за да подкрепи протеста на железничарите?Чии са тези железници - на железничарите ли, или на всички нас,милионите граждани?Как да си обясним тази апатия?Успяха ли да ни уплашат олигарсите и да убият нашата вяра и надежда за един по-добър и по-достоен живот,какъвто заслужаваме?Защо забравихме,че те най-много се страхуват от гнева на обединените милиони граждани,а не от разпокъсаните стихийни протести в цялата страна,без да бъде постигната основната цел на протеста? Нали,

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.