Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Гражданите масово не познават банковите и финансовите услуги

6 коментара

Потребителите у нас масово не познават банковите и небанковите финансови услуги, както и правата си при сключване на сделки в тази сфера. Констатацията направи председателят на Асоциация "Активни потребители" Богомил Николов на конференция, организирана от Комисията за финансов надзор (КФН) и посветена на защитата и образованието на потребителите на финансови услуги.

КФН е първият надзорен и регулаторен орган, който осъзнава необходимостта от повишаване на потребителската култура и информираност, а добре ще бъде по-голямо внимание за това да отделят и ДКЕВР, и Агенцията по безопасност на храните, посочи Николов.

Той цитира данни от проучване сред членовете на асоциацията, според което 76% от потребителите не знаят, че преди да подпишат договор за потребителски кредит имат право да получат подробна информация за всички условия по него. 50% не знаят какво представлява ГПР (годишен процент на разходите) по кредита, 53% не знаят, че могат да се откажат до 14 дни след сключването на договора, а близо 60% не са информирани, че могат да не заплатят финансова услуга от разстояние, ако не са я поискали изрично, посочи Николов.

Според проучване на ЕК от октомври 2010 г. удовлетвореността от финансовите услуги е най-ниска и при тях най-често се сменя доставчикът на услугата.

Данните на Асоциация "Активни потребители" показват още, че у нас при затруднения при плащане на кредита близо една трета или 28% от хората изчакват и не правят нищо. Това е най-погрешното възможно поведение, а се практикува от близо една трета от българите, коментира Николов.

Ниската потребителска култура води до въздържане от дадена услуга, добави той. Ето защо само 0.3% от българите участват на капиталовия пазар по данни на

КФН.

Непознаването на финансовите услуги намалява ефективното функциониране на пазарите и способства за погрешен избор у потребителите поради неумението за сравняване на оферти и неразбиране на основните им параметри, коментира още Богомил Николов.

Като примери за капани, в които българските граждани влизат поради ниската си финансова култура, той даде още натоварване със задължения при наследство, както и често подписването на документи за поръчителство при заем.

Ако някой се окаже наследник на задлъжнял свой роднина и не предприеме нищо, след години се налага да плаща огромни лихви. Тези пък, които приемат да станат поръчители на свои приятели, често биват наказани за това свое добро дело като при неплащане на кредитите задълженията се прехвърлят към тях, посочи Николов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #6

    Грчите в братска Грчия са по-честни в банковото дeло. Trapeza преведено ог грчки значи Banka. Сиреч: Он вас парите - от нас безплатния обяд...

  2. Анонимен
    #5

    уточнение

    Най-интересно е, че съдебното дело не е започнато, а предстояло в да започне в бъдеще.

    Тоест, искът на ищеца засега е с недоказани от съда основания,
    обвиненията от страна на аноничния ищец за задължнялост засега са клевета от страна на медиите,
    но наклеветеният за длъжник де факто търпи наложена "присъда" на действително блокиране на сметките, наказваща Невинни и виновни от страна на ответника.

    Понеже предстоящото съдебно дело под безпристрастен съд
    би могло да удовлетвори иска на ищеца,

  3. Анонимен
    #4

    Напротив, гражданите познават банковите "услуги".

    Сложиш си парите в Банкова Институция, уж за по-сигурно,
    но изненадващо научваш от така наречената Институция,
    че някой частен извънсъдебен изпълнител ги е откраднал,
    според реда на нещата, в полза на известен или неизвестен подлец.

    Онзи ден такава конфискация запор се случи предизвънсъдебно
    на цяла Община /Преник?/, след земетресението, по поръчка на
    анонимни фирми ишци,
    анонимен частен извън съдебен изпълнител и
    други анонимни.

    Поръчка -

  4. Анонимен
    #3

    Тъпи сме, то и затова сме бедни!

  5. Анонимен
    #2

    То пък Активни потребители какво ли правят?? Сигурно само "усвояват едни евро пари". В едно нормално общество не е задължително човек да "познава" банковите "услуги". Но това не важи за Абсурдистан, където всички институции и самата държава са против обикновения данъкоплатец! Позор!

  6. Анонимен
    #1

    Това твърдение е не вярно! Какво като не знаят какво е ГПР?? - нищо. в ГПР има коефицент, който се определя от само банката. Държавата продължава да признава наказателната такса за предсрочно погасяване на кредита! Държавата участва активно в "прецакването" на кредитополучателите!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.