"Гражданите" срещу нарушителите и тромавата администрация

Мобилното приложение вече ще изпраща полезна информация от общината към потребителите

"Гражданите" срещу нарушителите и тромавата администрация

Виждате проблем, правите снимка, регистрирате сигнал, получавате обратна връзка. Така накратко работи приложението "Гражданите", за подаване на сигнали до различни институции.

Подаването на сигнали и оплаквания към администрацията като цяло е бавна и не особено приятна работа. На много места е трудно човек да се ориентира към кого точно да адресира случая. А когато все пак се ориентира, започва едно прехвърляне на работата от по-висшестоящите служители към подчинените им, докато сигналът достигне до човек, който може да разреши дадения проблем. Ако и когато администрацията реагира, информацията за свършената работа се връща обратно нагоре по веригата, за да стигне до човека, подал сигнала. Така авторът му може да получи обратна връзка след месеци. Или оплакването му да си остане без резултат.

Именно избягването на тромавата административна процедура и "забравянето" на сигналите по кабинети и бюра е една от целите на приложението "Гражданите". Авторите му, както и представители на институции, които работят с него, твърдят, че ефект има. Сигналите се подават лесно, обработват се бързо, а кметът може да види дали и как служителите му си вършат работата.

Над 100 000 потребители за 4 години

Приложението е създадено през 2015 г. като хоби начинание. Първоначалната идея е да се снимат нарушителите на пътя и неправилно паркирали автомобили. Към момента сигналите се следят от пътната полиция и нарушителите се санкционират. Предлага се и възможност на компании с автопарк да следят дали служителите им нарушават правилата за движение или паркиране.

В момента платформата е бизнес проект, а от 2018 г. е ребрандирана на Citizens и навлиза на пазара в САЩ.

"Гражданите" има около 113 000 регистрирани потребители. Около 80% от тях са от София. А Столичната община е една от администрациите, които използват активно приложението. Първоначално всичко започва с подаването на сигнали за изоставени стари коли, следват такива за нередности и в други области. Най-често хората сигнализират за разбити тротоари, счупени шахти, дупки по улиците, неработещо осветление, неподдържани детски площадки.

По-бърза връзка

Според кметът Йорданка Фандъкова и според един от авторите на приложението Тодор Лилков тази форма на комуникация между гражданите и администрацията е много по-бърза от другите канали, които общината използва. Местната администрация има електронен портал, но там сигналът за неизхвърлена кофа за боклук не постъпва директно в Столичния инспекторат, който отговаря за това, а в център, от където сигналите се разпределят към отговорните. С "Гражданите" ролята на посредника се елиминира поне по отношение на въпроси, засягащи Столичната община.

По бързия начин се разпределят и сигналите към 9 от 24-те столични района, които доброволно са се включили в платформата. Един от тях е район "Слатина", а според Стоян Митов от "Гражданите" това е и районната администрация, която реагира най-бързо. Митов обяснява, че хубавото в случая е, че под всеки сигнал хората могат да получат коментар от съответния служител, който отговаря за случая, а накрая е ясно дали и кога проблемът е разрешен.

"Служителите се показват там с имената си. Ясно е кой какво прави и това е добре и за кмета, тъй като вижда кой колко и как работи", коментира Митов. Добави, че в една от районните администрации двама души били уволнение именно, защото не си свършили работата по подаден сигнал. По същия начин "Гражданите" работи и с други общини като Хасково.

Със софийските райони, в които няма пряка връзка с конкретен служител, работата остава малко по-тромава, а отговорността се размива. Причината е, че там сигналите се изпращат до общ мейл на дадената дирекция например. Кой след това се заема със сигнала, не е ясно за неговия подател и съответно не може да се търси персонална отговорност.

От общината към гражданите

От сряда вече има възможност за подаване на информация от общината към потребителите на приложението. Те ще получават известия за големи ремонти в София или в района на адреса, с който са регистрирани в платформата. Целта е да знаят кои улици и булеварди се затварят за по-дълго време, как се променят маршрутите на градския транспорт, от къде няма да може да се минава с кола. Служителите на общината ще решават дали да известяват за конкретния ремонт само хората живеещи в района или тези в цяла София. Това ще зависи от това дали се засяга голяма и основна пътна артерия като бул. "България" или улица от важност за даден район.

От няколко месеца услугата се предлага тестово с партньорството на комуналните дружества като "Софийска вода". Така чрез "Гражданите" потребителите разбират кога няма да имат вода например.

Към момента хората могат да се регистрират само с един адрес в приложението и за това няма как да посочат и мястото, където работят, и това, на което живеят, обясни Стоян Митов, който е от основателите на проекта.

В бъдеще към информацията за ремонти може да се добавят и съобщения за друг тип проблеми и активности като културни събития или сериозни аварии, например.

Виртуални местни общности

Освен за подобряването на жизнената среда приложението помага и за създаването на местни общности, смятат авторите му. Платформата позволява на потребителите да видят какви сигнали са подадени в техния район и да подкрепят някой от тях. С "харесването" или "не харесването" на даден сигнал той се приоритизира в самата платформа и това може да се използва от администрацията - да разреши по-бързо по-важните за хората случаи.

"Гражданите" дава възможност и един потребител да бъде следван от други. Така някои активни граждани имат по над 1000 последователи, което ги превръща в местните лидери на мнение, обяснява Митов.

Споделяне

Още от Общество

Нужно ли е писмено споразумение за новото правителство?