Най-малко с 5-10% ще поскъпне задължителната застраховка "Гражданска отговорност" тази година.
Това стана ясно от интервю за БНР на изпълнителния директор на застрахователно дружество "Армеец" Константин Велев, който е и член на бюрото "Зелена карта".
По думите на Велев към това оскъпяване ще се добави и цената на общия презастрахователен договор, която секторът трябва да сключи заради мониторинга върху България от системата "Зелена карта", чрез която се покриват щетите при катастрофи на български автомобили зад граница.
Презастрахователният договор още не е сключен и няма официално обявена цена, но по предварителни оценки на експерти тя се очаква да бъде около 20 млн. лв., които ще бъдат разпределени върху крайните клиенти.
България е единствената държава в системата "Зелена карта", на която някога е бил налаган мониторинг поради неплащане на щети основно от един от застрахователите – "Лев инс", който от своя страна твърди, че проблемът е заради застрахователни измами в чужбина.
Константин Велев заяви, че не може да прогнозира поскъпването в различните компании заради договора, тъй като най-вероятно ще има разлики при отделните компании.
"От 5 до 10% е един нормален ръст през годините на годишна база, който ръст, разбира се, е повлияван от различни фактори през годините. Но няма някакви фактори, които тази година да оказват по-сериозно въздействие, освен въпросната презастрахователна програма", заяви Велев пред националното радио.
Той бе категоричен, че тази година не може да се очаква повторение на драстичния ръст на цената на застраховката "Гражданска отговорност" от миналата година, когато тя поскъпна с около 50% до над 300 лв. за масовия клас автомобили.
Константин Велев уточни, че влизането в системата "бонус-малус", при която стойността на застраховката се определя от поведението на водача на пътя, със сигурност ще промени цените, но най-вероятно това няма да се случи тази година. Комисията за финансов надзор наскоро обяви, че възстановява работата по системата, но тя ще бъде представена за обществено обсъждане най-рано през есента.
"Моето усещане е, че нашето общество не е готово да приеме идеята за малус (надценка за некоректните водачи, б. р.), а само за бонус (отстъпка за коректните, б. р.)", каза още Константин Велев.
"Като цяло няма как да очакваме евтина "Гражданска отговорност", при положение че ежедневно ставаме свидетели на арогантно поведение на пътя", обобщи Константин Велев.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
5 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Медиапул, защо давате трибуна на велев и подобни? То верно, че трябва и да чуят хората мал0умницит3, но у нас стана модел да се съобщи по медиите за повишаване цената на нещо, и после факт и това е. Къде е коментара за правотата на ставащото? Защо да го четем само в коментарите .. ???
Какво по-хубаво от едни усмихнати частни хора,които ти викат-само малко бе-10-15%. За сега! Догодина-пак! Щото искаме като в НАТО и ЕС! А там-там застраховките са по-скъпи. Колко пъти, и Колстов и Лостов и Мостов и Гостов ни повтарят-искаме всичко като в ЕС и САЩ! Щом енергията, застрахвоките и здравеопазването са скъпи там, така става и тук!
Ето каква ГО плащат в Румъния, където от 10 години има система бонус-малус и работят успешно три български застрохователя, от които Евроинс е сред най-силните в сектора на ГО:
Тръгва се от следните равнища, към които се прилага индивидуалния коефициент бонус-малус -
Минимално - 271 лв (над 60 години, под 1200 куб.см.) и 397 лева (под 30 години, 1200 куб.см)
Маскимално - 574 лева (над 60 години, 2000 - 2500 куб.см.) 836 лева (под 30 години, 2000 -2500 куб. см.)
бонусът е 50%, а малусът – …
до 80%. При изчисляване на съответния процент нагоре или надолу се вземат предвид единствено и само нарушения довели до застрахователни щети, признати или доказани в съда.
Така шофьор без нарушения, довели до застрахователно събитие (с най-голям бонус) тръгва от 136 лв и 200 лв – при крайните възрастови категории и до 1200 куб.см и стига до 287 и съответно 418 лв. при големите двигатели
С най-големия малус – от 487 и 714,6 лева при най-малките двигатели до 1033 и 1504 лв. при най-големите
Застраховките на възрастовите категории от 30 до 60 години са почти идентични с минималната - за шофьори над 60 години.
източник – сайта на Румънския финансов надзор (АСФ) - нивата са от март 2019 - https://asfromania.ro/informatii-publice/infografi...
Застрахователите ни, с помощта на силното си лоби ни готвят "тесла" по три основни линии:
1. Чрез увеличаване на началното равнище на ГО, което и сега е 50% над румънското;
2. Чрез налагане на бонус-малус с максимални равнища 30% на бонуса и 300% на малуса (у съседите е 50% бонус и 80% малус)
3. Чрез вкарване в бонус-малус на всички нарушения (надвишил скоростта, говорил по телефона, не спрял на пешеходна пътека...), което в рамките на 3-5 години ще ни постави всички в малуса.
В Румъния, Франция, Италия и в други европейски държави се броят само нарушенията, довели до изплащане на застрахователни обезщетения - признати от нарушителя или от съда - за останалите има глоби и точки. При това нарушителят може да запази коефициента си, ако покрие нанесените щети.
Парадоксалното е в цялата тази ситуация е, че Евроинс, ДаллБогг, а отскоро и още един наш застраховател, работят и печелят добре в Румъния (Евроинс е сред най-силните) при по-нииски нива на ГО, заплащат по-големи обезщетения на пострадали и на роднини на загинали в ПТП, а тук реват че са на загуба.
Застраховката гражданска отговорност не трябва да бъде задължителна или като компромисен вариант водачите трябва да имат възможността да си бъдат сами застрахователи - като поддържат в банка наличнот по влог - напр 20 хил. лв. Задъл ителната гражданска отговорност е рекет с плмощта на държавата.
А политическата отговорност падна до нулата!