Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Грешки на ръководни постове!?". Все повече въпроси без отговори около трагедията с МиГ -a

19 коментара
"Грешки на ръководни постове!?". Все повече въпроси без отговори около трагедията с МиГ -a

Две седмици, след като български МиГ 29 се разби в Черно море и пилотът му майор Валентин Терзиев загина, въпросите около инцидента стават все повече.

Разследването продължава, а военното министерство традиционно не дава информация.

Изтребителят изчезва от радарите в 00.43 часа на 9 юни по време учебен полет в морски условия през нощта. Преди това пилотираният от опитния майор Терзиев изтребител поразява пуснатата мишена. Военното министерство потвърди, че е установен проблем с мишената - тя е падала по-бързо, отколкото е трябвало. Според пилоти вероятно заради пробит парашут.

След като майор Терзиев изпълнява задачата, изтребителят се разбива в морето.

От военното министерство съобщиха, че не е имало взрив. Поради високата скорост обаче от удара във водата машината се разбива на стотици парчета. Какво е станало засега не е публично известно.

Според МО се работи по всички версии. Военните твърдят, че самолетът е бил изряден преди полета, а майорът макар с малко часове във въздуха през последната година заради липсата на достатъчно техника и средства, е бил един от най-подготвените.

Жената на загиналия пилот на МиГ 29 Димитрина Попова сама събира пъзела около трагичния полет, като поставя много принципни въпроси около състоянието на българската военна авиация. Тя подозира и опит да се прикрият грешки на ръководния екип на полета.

"Още при самото пускане мишената е спусната под 5000 метра - даже по-ниско. Тук е малшансът, че се е оказала дефектна. Скъсал се е парашутът и тя е падала много бързо. Той е бил принуден да завиши скоростта. Според мен е снишен много ниско, гонейки целта. Тук намирам грешка на ръководен пост, защото някой, виждайки какво е станало с целта, не е отложил стрелбата", посочи Димитрина Попова пред Нова телевизия.

"Този полет е воден от някой ръководител полети. Според мен са го докарали до такъв изход. И са разчитали накрая, че за 5 секунди ще се справи и ще обърне самолета. Не е взимал сам решенията. През цялото време поддържа връзка", добави тя.

Засега от МО не казват с кой е поддържал връзка. Не са ясни и обстоятелствата около проблемната мишена.

"Не казват. Завършекът на задачата може и да е пилотска грешка. Но защо казват "Полетът протичаше нормално"? Какво значи? Излез и кажи кой ръководеше, кога излетя, къде? Това е учение - не е тайна. Когато всичко е било изправно, някой те е ръководил и виждайки, че има нарушение на безопасността, те води натам... За мен това е даже не предумишлено, а умишлено убийство", посочи съпругата на пилота.

Според информация, която е успяла да събере, съпругът ѝ е бил спокоен и е казал, че е поразил целта.

"Излизам от атака". Последните му думи - да. Със спокоен глас и след това според ген. Русев (бел. командирът на авиобаза "Граф Игнатиево") е изчезнал от радара. За да изчезнеш веднага - моето обяснение е, че веднага след това си се разбил", посочва тя.

Тя допуска, че може да е бил преуморен, тъй като е бил нощна смяна преди този полет.

Версията, че самолетът може да е свален, бе категорично отречена от началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов.

Във Фейсбук съпругата на пилота коментира:

"А може би не е свален, а е "моята версия", но е оставен без шанс да се спаси, което е същото, като да е свален, а крайната цел пак е същата - доказване на генерал "Еди кой си" на всяка цена пред НАТО, а те даже са няколко с това име, за сметка на участниците в учението. Моля всички хора за съпричастност чрез споделяне и разбиране, за вникване в този инцидент, който не е просто "нещастен инцидент", вследствие на техническа повреда, а е изцяло човешка грешка, но не на пилота, както се опитват направо да "натъртят". И дано разберете, че всички тези ръководни постове имат силен политически гръб. Моля за съпричастност, но не в болката, а в борбата с властта. Трудна, но не и невъзможна, ако те подкрепя широката общественост".

Издирването на "черната кутия" на изтребители продължава на дълбочина от 70 метра в Черно море. Според военното министерство има надежди тя да бъде открита, но не се знае дали информацията в нея ще бъде съхранена след толкова дълго време в солена вода. Според началника на отбраната и без да бъде открита има достатъчно данни да се разбере как се е стигнало до инцидента.

Полетът е бил контролиран и би трябвало повече обстоятелства вече да са изяснени.

На този фон в базата "Граф Игнатиево" резонно има силно напрежение.

Публична тайна е, че заради липсата на достатъчно изрядна техника и финансови ресурси пилотите летят опасно малко.

“Нищо няма да бъде скрито от хората“
 
По-късно в понеделник премиерът Стефан Янев каза, че разбира мъката на близките на загиналия военен пилот и е човешко при загубата да си задават въпроси.
 
Той обяви, че по случая текат необходимите разследвания и нищо няма да бъде скрито от хората.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 20:29 на 22 юни 2021 от автора.
    #19
  2. ефрейтора
    #18

    В случая има само един въпрос , който , интересно , не се повдига : защо пРезидента / в момента сме абсолютна президентска република / , категорично отказа съюзническа помощ от НАТО за намирането на черната кутия...

  3. BG900
    #17

    Преумора 100% всеки военен би разбрал какво е да се занимаваш цял ден с бюрокрацията в армията и после да летиш и т.н. администрацията и бюрокрацията са единствено само за да пречат на нормалният работен процес!!! Факт.

  4. 1107a
    #16
    Отговор на коментар #14

    За периода 1945-1990 загиналите летци са около 500. Средно по един месечно, макар че през 80-те са по-малко.

  5. 1107a
    #15
    Отговор на коментар #4

    Българските военни може да са идиоти, ама никой няма да планира стрелби на ЗРК и самолети в един район и по едно и също време. Още повече, че тоя Авенджър има далечина на стрелбата около 5 км, а самолета е летял още примерно 12. Отделно че миналата година, тия с авенджъра си изтърваха всички цели, дето им бяха на тепсия. Ако е свален самолета, би трябвало да има стотици свидетели. Никакви повторно заходи атакуващия самолет не е извършвал, просто е летял от запад почти строго на изток. Единствената маневра която е извършил е пикиране от около 4000м до 1200, вероятно поради бързо падащата мишена.

  6. pump it!
    #14
    Отговор на коментар #10

    Прощавай, но по комунистическо правеха достатъчно нальот(извинявам се, че използвам съветска думичка).Имаш ли представа колко пилоти загинаха?

  7. pump it!
    #13

    Абсурдно е, когато представят съпругите за експерти по морски стрелби! Както практикува гербаджийската Нова ТВ. Дори и в най-дивата пропаганда има граници, които не трябва да се прекрачват!

  8. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #12
  9. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #11
  10. 1107a
    #10

    Реалните причини са напълно ясни и не са никаква изненада. За да лети МиГ -29 трябват $25000 на час. За да има 30 подготвени пилота те трябва да летят по 120 часа на година, което прави $90 млн всяка година. Държавата осигурява около 15% от тези средства и се получава този резултат - четири летящи самолета и командир на ескадрила с 12 пролетени часа за половин година. Стакава поддържа и подготовка, единственото чудно е как се убиват толкоз рядко. За така чаканият F-16 са необходими примерно двойно повече средства, така че положението ще се влошава. Щото пари за вълка, черепа и Сергей Сава има, а за детски градини, зъбилекари и самолети няма.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.