"Грешки на ръководни постове!?". Все повече въпроси без отговори около трагедията с МиГ -a

"Грешки на ръководни постове!?". Все повече въпроси без отговори около трагедията с МиГ -a

Две седмици, след като български МиГ 29 се разби в Черно море и пилотът му майор Валентин Терзиев загина, въпросите около инцидента стават все повече.

Разследването продължава, а военното министерство традиционно не дава информация.

Изтребителят изчезва от радарите в 00.43 часа на 9 юни по време учебен полет в морски условия през нощта. Преди това пилотираният от опитния майор Терзиев изтребител поразява пуснатата мишена. Военното министерство потвърди, че е установен проблем с мишената - тя е падала по-бързо, отколкото е трябвало. Според пилоти вероятно заради пробит парашут.

След като майор Терзиев изпълнява задачата, изтребителят се разбива в морето.

От военното министерство съобщиха, че не е имало взрив. Поради високата скорост обаче от удара във водата машината се разбива на стотици парчета. Какво е станало засега не е публично известно.

Според МО се работи по всички версии. Военните твърдят, че самолетът е бил изряден преди полета, а майорът макар с малко часове във въздуха през последната година заради липсата на достатъчно техника и средства, е бил един от най-подготвените.

Жената на загиналия пилот на МиГ 29 Димитрина Попова сама събира пъзела около трагичния полет, като поставя много принципни въпроси около състоянието на българската военна авиация. Тя подозира и опит да се прикрият грешки на ръководния екип на полета.

"Още при самото пускане мишената е спусната под 5000 метра - даже по-ниско. Тук е малшансът, че се е оказала дефектна. Скъсал се е парашутът и тя е падала много бързо. Той е бил принуден да завиши скоростта. Според мен е снишен много ниско, гонейки целта. Тук намирам грешка на ръководен пост, защото някой, виждайки какво е станало с целта, не е отложил стрелбата", посочи Димитрина Попова пред Нова телевизия.

"Този полет е воден от някой ръководител полети. Според мен са го докарали до такъв изход. И са разчитали накрая, че за 5 секунди ще се справи и ще обърне самолета. Не е взимал сам решенията. През цялото време поддържа връзка", добави тя.

Засега от МО не казват с кой е поддържал връзка. Не са ясни и обстоятелствата около проблемната мишена.

"Не казват. Завършекът на задачата може и да е пилотска грешка. Но защо казват "Полетът протичаше нормално"? Какво значи? Излез и кажи кой ръководеше, кога излетя, къде? Това е учение - не е тайна. Когато всичко е било изправно, някой те е ръководил и виждайки, че има нарушение на безопасността, те води натам... За мен това е даже не предумишлено, а умишлено убийство", посочи съпругата на пилота.

Според информация, която е успяла да събере, съпругът ѝ е бил спокоен и е казал, че е поразил целта.

"Излизам от атака". Последните му думи - да. Със спокоен глас и след това според ген. Русев (бел. командирът на авиобаза "Граф Игнатиево") е изчезнал от радара. За да изчезнеш веднага - моето обяснение е, че веднага след това си се разбил", посочва тя.

Тя допуска, че може да е бил преуморен, тъй като е бил нощна смяна преди този полет.

Версията, че самолетът може да е свален, бе категорично отречена от началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов.

Във Фейсбук съпругата на пилота коментира:

"А може би не е свален, а е "моята версия", но е оставен без шанс да се спаси, което е същото, като да е свален, а крайната цел пак е същата - доказване на генерал "Еди кой си" на всяка цена пред НАТО, а те даже са няколко с това име, за сметка на участниците в учението. Моля всички хора за съпричастност чрез споделяне и разбиране, за вникване в този инцидент, който не е просто "нещастен инцидент", вследствие на техническа повреда, а е изцяло човешка грешка, но не на пилота, както се опитват направо да "натъртят". И дано разберете, че всички тези ръководни постове имат силен политически гръб. Моля за съпричастност, но не в болката, а в борбата с властта. Трудна, но не и невъзможна, ако те подкрепя широката общественост".

Издирването на "черната кутия" на изтребители продължава на дълбочина от 70 метра в Черно море. Според военното министерство има надежди тя да бъде открита, но не се знае дали информацията в нея ще бъде съхранена след толкова дълго време в солена вода. Според началника на отбраната и без да бъде открита има достатъчно данни да се разбере как се е стигнало до инцидента.

Полетът е бил контролиран и би трябвало повече обстоятелства вече да са изяснени.

На този фон в базата "Граф Игнатиево" резонно има силно напрежение.

Публична тайна е, че заради липсата на достатъчно изрядна техника и финансови ресурси пилотите летят опасно малко.

“Нищо няма да бъде скрито от хората“
 
По-късно в понеделник премиерът Стефан Янев каза, че разбира мъката на близките на загиналия военен пилот и е човешко при загубата да си задават въпроси.
 
Той обяви, че по случая текат необходимите разследвания и нищо няма да бъде скрито от хората.
Споделяне

Още по темата

Още от България

Каква е оценката ви за проектокабинета на ИТН?