Големи български компании ще строят 134 км от магистрала "Хемус" до разклона за Велико Търново за над 1.35 млрд. лв. Средствата бяха отпуснати от кабинета на 12 декември и са поставени в специална сметка в Българската народна банка (БНБ).
В навечерието на новата година Агенция "Пътна инфарструктура" (АПИ) е подписала договора за изграждането на магистралата с държавното дружество "Автомагистрали". Сега то предстои да възложи шестте участъка на фирмите, с които има сключени рамкови споразумения. Сред тях са частните фирми "ПСТ Груп", ГБС, "Хидрострой", "Пътстрой 92", "Трейс Груп". На част от тях рамковите споразумения са изтекли, съобщиха от компаниите. Към момента няма яснота как точно и между кои ще се разпредели строителството, тъй като се водят преговори.
Агенцията за обществените поръчки е дала картбланш за новата схемата за експресно възлагане на аутобана без търгове, става ясно от публикувания документ в профила на купувача на АПИ.
Схемата за разпределяне на милиони без обществени поръчки беше успешно проиграна през миналата година с държавното дружество "Еко Антрацит", което разпределя 120 млн. лв.
Тъй като отчужденията за прокарването на магистралата все още не са направени, има очаквания фирмите да изкупят земята от собствениците и след това да си възстановяват сумите от държавата. Това също вече е правено с участъци на магистрала "Струма".
По този начин ще се ускори стартът на строителството на "Хемус", тъй като няма да има обжалвания, които да бавят процеса. Това означава, че строителството на "Хемус" между пътен възел "Боаза" и разклона за Плевен/Ловеч ще може да започне най-рано през пролетта на 2020 г. Този оптимистичен срок беше съобщен и от регионалния министър Петя Аврамова пред депутатите на 21 декември.
Без търгове за публични изпълнители
Възможността магистрала "Хемус" да бъде възложена без обществени поръчки дава чл.14, ал.1, т.6 от Закона за обществените поръчки (ЗОП). Текстът гласи: "когато юридическо лице, което е обект на контрол по смисъла на т. 5, буква "а", възлага поръчки на възложителя, който го контролира, или на друго юридическо лице, контролирано от същия възложител и за което са изпълнени условията на т. 5, буква "в"".
На разбираем език това означава, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) може да похарчи 1.35 млрд. лв. без да прави обществени поръчки, като ги възложи на държавно дружество - в случая "Автомагистрали" ЕАД. И двете структури са под контрола на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и няма пречка парите да бъдат похарчени по този начин, става ясно от становището на Агенцията за обществените поръчки. Това е т.нар. вътрешно възлагане, което е допустимо, смята АОП в становище, публикувано на 27 декември 2018 г.
Договорът между АПИ и "Автомагистрали" ЕАД е подписан веднага след това - на 28 или на 31 декември, каза Светослав Глосов, председател на Управителния съвет на АПИ, пред Mediapool.
Шест компании ще строят магистралата до Велико Търново
Строителството на 134 км между пътен възел "Боаза" и разклона за Велико Търново е разделено на шест участъка с дължина между 16 км и 33 км. Идеята е всеки участък да се строи от голяма компания, за да може строителството да върви бързо.
Проблем е липсата на отчуждения по трасето на магистралата. Те са отговорност на държавата, но може да бъдат прехвърлени и на фирмите и затова са предвидени по 10 млн. лв./км, коментираха запознати с изграждането на магистралата пред Mediapool.
В по-напреднала фаза са първите три участъка от 16 км, 19 км и 17 км между п.в. "Боаза" и разклона за Плевен/Ловеч. За тях има готов технически проект и парцеларни планове за провеждането на отчуждителните мероприятия, стана ясно от думите на регионалния министър Петя Аврамова.
Магистралата от разклона за Плевен/Ловеч до разклона за Велико Търново също е разделена на три участъка с дължини от 27 км, 23 км и 33 км. Подготовката за тях обаче е минимална. Избрани са изпълнители, които да актуализират подробните устройствени планове – парцеларни планове, за да могат да бъдат направени отчужденията. Очаква се договорите с фирмите да бъдат подписани в началото на януари и в срок от 60 дни те да ги допълнят.
Възлагането за изграждането на тези три подучастъка ще е на инженеринг – проектиране и строителство. Причината е, че за тях няма работни проекти.
"Автомагистрали" ще избере строителите на базата на подписани рамкови споразумения, каквито има сключени с фирми, обясниха запознати с процеса.
"Автомагистрали" като черна кутия
Държавната компания има подписани рамкови споразумения, с които възлага ремонта на виадукти, тунели и магистрални отсечки с "Хидрострой", "ГБС Инфраструктурно строителство", "ПСТ Груп", "Пътстрой 92" и "Трейс груп". Възможно е компанията да има рамкови споразумения и с други дружества.
Въпреки че тази информация по закон трябва да е публична, тя липсва на сайта на дружеството и в регистъра на обществените поръчки, за разлика например от "Еко Атрацит", които спазват изискванията на закона и публикуват договорите.
За фирмите с рамкови споразумения се знае покрай ремонтите на виадуктите и тунелите.
Дейността на "Автомагистрали", чиито финансови резултати се влошават през 2017 г., е забулена в тайна. Никой не вдигаше и посочените телефони на сайта на държавната компания, а изпълнителният ѝ директор Стоян Беличев никога публично не се е появявал и не е коментирал дейността ѝ.
Шефът на "Автомагистрали" съдружник с купувача на ЧЕЗ Гинка Върбакова
Любопитна подробност е, че изпълнителният директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев е бил съдружник с купувача на ЧЕЗ Гинка и Славчо Върбакови във фирма "Сими груп", показва справка в Търговския регистър.
Беличев е предложен за шеф на държавната фирма в края на 2017 г. от тогавашния регионален министър и сегашен зам.-министър с ресор "Пътища" Николай Нанков и встъпва в длъжност в началото на 2018 г. През февруари 2018 г. стана ясно, че фирма, свързана с Гинка Върбакова, е предпочетения кандидат от ЧЕЗ за покупка на бизнеса ѝ в България.
В момента Стоян Беличев има участие в 7 търговски дружества. На строителната компания "Бел Стил" ЕООД е едноличен собственик на капитала, а в другите дружества "Емстрой Енерджи" 1, 2, 3, 4 и 5 има дялове. Тези компании се занимават с изграждането на соларни паркове. Тази информация е видна от публикуваната му на 21 декември 2018 г. декларация за имущество и интереси до антикорупционната комисия.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
11 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Е добре де, но по закона за обществените поръчки следва Автомагистрали да обяви поръчки за участъците, а не са прилага някакви споразумения. Апропо стана ясно кои пътностроителни фирми са близки до властта и обират каймака.Сега и на непросветения е ясно защо стачкуваха лани в полза на ГЕРБ.
Въпреки ,че няма европейски пари в тази голяма далавера, е нарушено европейското законодателство , което трябва да се спазва и у нас! Така се прави само в русия ! Очаквам сериозни реакции!
Ilian Vassilev
Ето това е скандал, който е по мярата само на Борисов. Други координатни системи просто не го хващат. И тогава се досещате за "протеста" на пътно-строителната техника в София. Мутри на власт. - едните в държавата, други в компаниите.
Първо, излиза, че държавните фирми са освободени от задължението да се конкурират за получаването на поръчки с публични средства. Само до тук да спрем - означава, че ценностната ни система не е мръднала от соцализма. Политбюро реши и толкоз.
Второ, същият …
този възлагател АПИ, пуска тол система за да ви вземе парите, да трудоустрои още хиляда души и да финансира "мократа" поръчка извън бюджета, тоест да има формално основание, че това не са бюджетни средства, за които да не се прилага закона. Тоест дори няма нужда да го оформят като данъци, той просто ви прибира парите без да има нуждата от бюджет.
Няма да престана да ви алармирам, че тол системата в това изпълнение е мафиотска схема. Тя и затова тръгва "на куцо", не е мислена в детайлите и професионално, мутрите бързат да сложат ръка върху милиардите, с които да финансират през корупционната система "магистрали" своите фирми.
Трето, Фирмата "Автомагистрали", възлага по предварително разчертана схема на конкретни фирми работа за стотици милиони без реална конкуренция. Още от сега се знаят имената на фирмите и обемите на поръчките. Това е типична сцена от филма за българската мафия - капо ди тути капи генерал-лейтенат, доктор, инженер, мастър Борисов, събира на съвещание мафията и разпределя, срещу целуване на ръка, държавни поръчки.
Последната сцена - народът ликува, викове "Осанна".
Премиерът Бойко Борисов - вече е Цар Бойко. Целувай ръка, народе???? Европа е това - Симеон Сакскобурготски не успя, Цар Бойко - да.
Ето ви анатомията на един набъбващ гняв в тенджера под налягане, който вече трудно ще може да бъде удържан в цивилизовани рамки.
Тия съвсем се разгащиха! Защо не, щом продължаваме да си траем, когато ни баламосват, лъжат и крадат. Докога бе, братя?
Да ме прощават авторите, но беше редно да посочат по кой член от ЗОП, "Автомагистрали" може да "възлага" шестте участъка без обществени поръчки. Агенцията за обществени поръчки може и да е дала "картбланш" за АПИ, но и дума не се споменава да е дала "картбланш" на "Автомагистрали". Позоваването на "рамкови споразумения" не е аргумент и причина ЗОП да бъде заобикалян
И КОГА НАЙ-ПОСЛЕ ЩЕ ИМА МАГИСТРАЛА СОФИЯ- ВАРНА? Може ли 30 години след падането на комунизма да няма магистрала между столицата и уж морската столиза в една уж европейска държава?
Ураа! 134 км за 1.35 млрд. лв. и пари за крадене ще има за всички и то без разни там "обществени поръчки" Гласувайте за другарите от вторият ешалон на БКП, пребоядисали се в „Граждани за Европейско Развитие на България“(ГЕРБ). Те са "по-малкото" зло..
Ама нали Трейс груп нямаше вече да участва в държавни поръчки? Тия съвсем за малоумни ни взеха...
нали шЪ ви купим вашите Ф16 по УДВОЕНА цена -дето било без скрити разходи, какво ви интересува другото? Пък и да ви интересува, вие настоявахте както за демокрация и свободни избори, така и за частна собственост. Бойко е избран на свободни избори, за каквито настояваха от САЩ! А държавната фирма ще възлага на частни. Частната собственост пак ще се облагодетелства. Съмнявате ли се? Бойко го приемат-и у Вашингтон,и у Брюксел. Изборите му ги признават за свободни! И туй то! Сега с кви очи ни обяснявате друго?