Хибридни автомобили снабдяват магазините в Стокхолм през нощта

Хибридни автомобили снабдяват магазините в Стокхолм през нощта

Шведската столица Стокхолм премина на нощни доставки по магазините чрез управление с безшумни хибридни автомобили. Този начин на логистика значително намалява сроковете за доставка, което води до по-ниски емисии на въглероден двуокис, азотен оксид и прахови частици, съобщи шведската компания "Скания" (Scania).

Заедно с "Хави" (HAVI), "Макдоналдс" (McDonald’s) и Кралския технологичен институт е реализиран проект, частично финансиран от ЕС, за доставки през нощта с нулеви емисии в атмосферата.

В Стокхолм има обща забрана за целия трафик на тежкотоварни превозни средства между 22 часа и 6 часа сутринта. Целта е да се осигури спокойствието на жителите на шведската столица през нощта.

Стокхолм е предоставил специално разрешение за тестване на ефектите от доставките през нощта или "извън пиковите моменти". Така доставките до шест ресторанта на "Макдоналдс" в центъра на града се извършват от логистичната компания "Хави", използвайки хибриден plug-in автомобил на "Скания".

От януари до края на август 2019 г. "Хави" извършва три седмични маршрута за доставка от своя склад, който се намира на 22 километра от Стокхолм. По пътя от склада камионът използва биогориво, хидротретирано растително масло (HVO). Когато влезе в града, GPS системата на камиона автоматично го подканя да премине в електрически режим. Съществува възможност камионът да зарежда батериите си, докато извършва доставки до един от ресторантите.

Операциите през този 8-месечен период вече са оценени от Lots Group, която сравнява производителността на plug-in хибридните камиони със съответните доставки от четири камиона "Скания" Евро 5 и Евро 6 за доставка.

Оценката показва, че средно доставките извън пиковите моменти са били с 38 % по-бързи от дневните доставки, направени през по-тесния часови диапазон от 7 до 12 часа на обяд.

Снабдяването извън натоварените часове с всички видове камиони като цяло допринася за по-ниски емисии поради по-лесния процес на паркиране в пунктовете за доставка, по-малко опашки, по-висока скорост и по-чести възможности за зелени вълни на кръстовищата.

Референтните камиони Евро 5 и Евро 6 в тестовия период са захранвани от възобновяеми HVO, което вече намалява въглеродните емисии с 90 % в сравнение с конвенционалното дизелово гориво.

Въглеродните емисии при извънредни доставки с хибридния камион "Скания" са били средно с 44 на сто по-ниски от референтните превозни средства, главно заради електродвигателя.

Смекчаващите ефекти върху други емисии са също толкова обнадеждаващи. Резултатите показват, че нощнитe доставки с хибридния модул намаляват емисиите от твърди частици (PM10) с 28 % и намаляват емисиите на азотен оксид с повече от 80 на сто.

Тези големи намаления се дължат основно на по-малкото време, прекарано в шофиране и стоене в опашки през нощта и по-добрата наличност на паркинг места, но отчасти се дължат и на включването на камион Евро 5 като референтен автомобил.

"Много по-лесно е да шофирате, тъй като има по-малко трафик и е по-лесно за маневриране", коментира тестови водач на "Хави", който управлява плъг-ин хибрид.

"Освен това има повече място за паркиране и служителите на ресторанта посрещат доставките през нощта, тъй като има по-малко клиенти, което им дава време да получават стоки, без стрес", допълва той.

Споделяне

Още от Бизнес

Нужно ли е писмено споразумение за новото правителство?