Хибридните молове – новият тренд на пазара

Площта на новите търговски центрове в Европа достигна историческо дъно

Хибридните молове – новият тренд на пазара

Традиционните търговски центрове все повече отстъпват място на мултифункционални проекти. Инвеститорите в Европа откриват потенциала на хибридните формати – комбинация от търговски площи с офиси, хотели и жилища. Това показва проучване на глобалната консултантска компания за бизнес имоти "Кушман и Уейкфилд" (Cushman&Wakefield), чийто стратегически партньор за България е "Фортън".

Новата тенденция се откроява на фона на достигнатото историческо дъно на новоткрити търговски центрове през миналата година в Европа - общо 2.6 млн. кв. м търговски площи. Това е спад с 28 на сто спрямо 2017 г., като обемът е най-ниският от 24 години насам. Той е съпоставим с активността на пазара, характерна за началото на 90-те години на миналия век, когато се отваряха първите шопинг центрове в Централна и Източна Европа.

България не е изключение от общия тренд. През последните години се завършваха замразени проекти или се отваряха площи след модернизация. Единственото ново откриване през 2018 г. беше на обновения търговски център Plovdiv Plaza. В края на март тази година отвори и търговския център Delta Planet във Варна, чието строителство беше подновено през 2017 г. след няколкогодишна пауза.

"Пазарът на търговски площи в България навлиза в по-зряла фаза и може да се каже, че големите градове вече са наситени като площи. Оттук нататък не очакваме нови проекти за класически търговски центрове, а по-скоро гъвкави концепции, съобразени с пазарни трендове като електронната търговия и все по-ключовата роля на площите за хранене и развлечения в търговския микс", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" във "Фортън".

Пазарът на търговски площи в повечето големи европейски градове е достигнал своята зрялост, като общо предлагането възлиза на 168 млн. кв. м. Това създава силно конкурентна среда за инвеститорите и те фокусират усилията си върху преустройства и нови вътрешни разпределения в опит да задържат позициите си. Целта е да превърнат проектите в модерни търговски и развлекателни центрове, посочват от "Кушман и Уейкфилд".

Наситеният пазар води и до ясна поляризация между успешните проекти и локациите със затихващи функции, които се нуждаят от цялостна промяна, за да оцелеят, показва още проучването. Това е причината очакванията на експертите да са за развитие на мултифункционални проекти вместо традиционни търговски центрове.

Турция е била безспорен лидер по строителство на нови търговски площи в Европа с реализиран обем от 525 хил. кв. м през 2018 г. Въпреки това, спрямо предходната година страната отчита спад с близо 50%. Причината е, че инвеститорите се фокусират върху оптимизацията на съществуващи молове, както и в строителство на по-малки търговски центрове.

През тази и следващата година се очаква в Централна и Източна Европа да бъдат завършени 4.4. млн. кв. м нови търговски центрове. На по-развитите пазари в Западна Европа обемът е наполовина - едва 2.1 млн. кв. м.

Споделяне

Още от Бизнес

Нужно ли е писмено споразумение за новото правителство?