Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Хибридните молове – новият тренд на пазара

Площта на новите търговски центрове в Европа достигна историческо дъно

3 коментара
Хибридните молове – новият тренд на пазара

Традиционните търговски центрове все повече отстъпват място на мултифункционални проекти. Инвеститорите в Европа откриват потенциала на хибридните формати – комбинация от търговски площи с офиси, хотели и жилища. Това показва проучване на глобалната консултантска компания за бизнес имоти "Кушман и Уейкфилд" (Cushman&Wakefield), чийто стратегически партньор за България е "Фортън".

Новата тенденция се откроява на фона на достигнатото историческо дъно на новоткрити търговски центрове през миналата година в Европа - общо 2.6 млн. кв. м търговски площи. Това е спад с 28 на сто спрямо 2017 г., като обемът е най-ниският от 24 години насам. Той е съпоставим с активността на пазара, характерна за началото на 90-те години на миналия век, когато се отваряха първите шопинг центрове в Централна и Източна Европа.

България не е изключение от общия тренд. През последните години се завършваха замразени проекти или се отваряха площи след модернизация. Единственото ново откриване през 2018 г. беше на обновения търговски център Plovdiv Plaza. В края на март тази година отвори и търговския център Delta Planet във Варна, чието строителство беше подновено през 2017 г. след няколкогодишна пауза.

"Пазарът на търговски площи в България навлиза в по-зряла фаза и може да се каже, че големите градове вече са наситени като площи. Оттук нататък не очакваме нови проекти за класически търговски центрове, а по-скоро гъвкави концепции, съобразени с пазарни трендове като електронната търговия и все по-ключовата роля на площите за хранене и развлечения в търговския микс", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" във "Фортън".

Пазарът на търговски площи в повечето големи европейски градове е достигнал своята зрялост, като общо предлагането възлиза на 168 млн. кв. м. Това създава силно конкурентна среда за инвеститорите и те фокусират усилията си върху преустройства и нови вътрешни разпределения в опит да задържат позициите си. Целта е да превърнат проектите в модерни търговски и развлекателни центрове, посочват от "Кушман и Уейкфилд".

Наситеният пазар води и до ясна поляризация между успешните проекти и локациите със затихващи функции, които се нуждаят от цялостна промяна, за да оцелеят, показва още проучването. Това е причината очакванията на експертите да са за развитие на мултифункционални проекти вместо традиционни търговски центрове.

Турция е била безспорен лидер по строителство на нови търговски площи в Европа с реализиран обем от 525 хил. кв. м през 2018 г. Въпреки това, спрямо предходната година страната отчита спад с близо 50%. Причината е, че инвеститорите се фокусират върху оптимизацията на съществуващи молове, както и в строителство на по-малки търговски центрове.

През тази и следващата година се очаква в Централна и Източна Европа да бъдат завършени 4.4. млн. кв. м нови търговски центрове. На по-развитите пазари в Западна Европа обемът е наполовина - едва 2.1 млн. кв. м.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #3

    За тази измислена тенденция чувам за първи път. Но гледах документален филм за залеза и затварянето на моловете в САЩ. Такива мащабни проекти се правят, когато икономиката е в подем и търговията се разраства. Строителството трябва да изпреварва нуждите, но не и да ги измисля. В България сега се развива туризмът, селското стопанство и някои отрасли на леката промишленост и това може да е показател от какво строителство имаме нужда...

  2. ChimiFrog
    #2
    Отговор на коментар #1

    Тцъ, Мишко, рядко се крие Путин - само когато е нещо да развали, нещо да прецака. Иначе рашките нищо хибридно не могат да измислят, те само скапват, рушат и вредят.

  3. б€гайте от хибридното! Зад н€го се крие Путин!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.