Хляб и захарни изделия доминират износа на български храни за веригата "Лидл"

Храни за над 30 млн. лв. на български производители е продала веригата в чужбина

Хляб и захарни изделия доминират износа на български храни за веригата "Лидл"

Повече от една четвърт от износа на български храни за магазините от веригата "Лидл" през 2019 г. се пада на хлебните изделия, 13 на сто е делът на захарните изделия, като силен ръст имат биодесертчета, разработени специално за марката от българска фирма, 9 на сто са замразените храни, а 9 процента – оризови продукти. Това сочат данните на "Лидл България", представени от изпълнителния директор на компанията Милена Драгийска пред журналисти в сряда.

За времето от старта на износа на български продукти, произведени от партньори на веригата специално за нея, през 2012 г. в Румъния с осем фирми и 17 артикула, до края на 2018 г. ръстът на този експорт е 80 процента като брой производители и държави, до които е достигнато, а при артикулите увеличението е 165 процента. Докато през 2016 г. износът на български храни за магазини на веригата е бил за 13 млн. лв., през 2018 г. той вече е 30 млн. лв., а тази сума ще бъде нахвърлена за 2019 г., която за компанията приключва през март 2020 г., сочат прогнозите на дружеството.

"Ако цифрите за 2018 г. са впечатляващи, то очакванията ни за 2019 г. са още по-високи. До края на септември 2019 г. 36 български производители са успели да реализират продажби в търговската мрежа на Lidl в Европа на обща стойност от почти 24 млн. лв., предлагайки 112 продукта на 22 пазара. Сред тях са и нови пазари като Великобритания, Северна Ирландия и Сърбия.Български храни стигат и до магазините ни във Финландия, Швеция, Холандия и др. Това е ясното доказателство за устойчивия успех и реалните възможности за износ и растеж, които "Лидл България" предоставя на българските производители. Тези успехи са благодарение на професионализма и иновациите на българските производители и отговорното ни отношение в партньорството с тях“, коментира още Милена Драгийска.

Според изнесените от нея данни магазините на веригата в Румъния продължават да държат най-голям дял от специфичния износ – 37 на сто, вторият по големина пазар за български храни през "Лидл" е Германия, където се реализират 18 процента от стоките, в Гърция – 17 процента, а в Сърбия, където за пръв път през тази година веригата е стъпила, вече се изнасят 7 на сто от българските марки на компанията.

Реално през 2019 г. веригата представя български храни като постоянни артикули в 16 държави, а като част от промоции и аукционни кампании те присъстват в 20 държави. Българското дружество очаква още по-добро представяне, тъй като тепърва предстоят празничните пазарувания за Коледа и Нова година, отбеляза Драгийска.

Тя посочи, че добрите резултати са постигнати благодарение на доброто партньорство с българските производители, като в работата си с тях веригата прилага модела на печеливши и за двете страни договорки.

Като пример за отлични ползи и за двете страни от подобен износ Драгийска даде производителят на органични десерти "Смарт органик", с която започват съвместна работа през 2015 г. с четири продукта на фирмата и оборо от 40 хил. лв. Днес фирмата за биодесерти  предлага във веригата освен собствените си марки продукти и три специално разработени за веригата. Именно тези три биобарчета в момента се предлагат на каса, което е едно то най-добре  позиционираните за продажби места, във всички 3200 магазина на "Лидл" в Германия и в общо 5444 хипермаркета на веригата в 12 държави. Реално, заради партньорството си с веригата, "Смарт органик" е увеличила с 50 процента износа си, а сега планира инвестиции в разширяване на производствените мощности и в строеж на нов цех за курабийки, каза собственикът и изпълнителен директор на дружеството Яни Драгов.

По сходен начин се развиват нещата и за фирмата "Симид", обясни Поли Димова от производителя на хлебни изделия. Тя започва работа през 2010 г. с "Лидл", предлагайки 14 свои изделия за веригата. Днес те вече са 40 и по рецепти на хлебопроизводителя се правят изделията в пекарните на веригата. Осем артикула на дружеството са в постоянния асортимент на магазините на веригата в седем държави, На особен интерес се радват хлебчетата за печене на място, каза Димова.

Министърът на земеделието, храните и горите Десислава Танева също коментира, че износът на български храни за 2018 г. расте и правителството ще търси инструменти за подкрепа на българските производители на храни в следващия бюджет на Европейския съюз за периода до 2027 г. По думите ѝ експортът на български селскостопански продукти през миналата година се е увеличил с 4 процента до 4.3 млрд. лв., като търговското салдо е положително за страната ни с 600 млн. лв. Тя каза още, че интересът на бизнеса към финансирането на проекти по Програмата за селските райони е толкова голям, че 70 процента от кандидатстващите проекти няма да могат да получат субсидии, тъй като не достигат средства по бюджетите на конкретните инвестиционни мерки.      

Още от Бизнес