Хора без опит в бранша поеха пътната агенция

Областният управител на Ловеч и шеф на столичните "Пазари Изток" ще работя с проекти за мииларди

Радослав Влахов и Георги Терзийски (отляво на дясно)

Доскорошните областен управител на Ловеч Георги Терзийски и шеф на столичната общинска фирма "Пазари Изток" Радослав Влахов поеха управлението на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), която упрвлява проекти за милиарди. Двамата нямат никакъв опит в пътното строителство и пътните такси, но са свързани с ГЕРБ.

Назначението им става факт след като три седмици АПИ е без ръководство и никой от бранша не пожела да се нагърби с тежката задача с доизграждането на магистралите и внедряването на новата тол система.

Именно хаосът с електронните винетки стана причина оставки да подадат първо началникът на Националното тол управление Антон Антонов и членът на управителния съвет на АПИ Веселин Давидов, а малко след тях и председателят на Управителния съвет на АПИ Светослав Глосов. Това стана по искане на премиера Бойко Борисов.

Министърът на регионалното развитие Петя Аврамова обаче е уверена, че двамата нови началници, заедно с Дончо Атанасов, който има дългогодишен опит в пътния сектор, "ще се справят с всички предизвикателства".

Георги Терзийски ще бъде назначен за председател на Управителния съвет на АПИ, каза Аврамова.

"Господин Терзийски е с административен опит и смятам, че ще се справи с предизвикателството да оглави агенцията", каза регионалният министър след заседанието на правителството. На него Терзийски бе освободен от поста областен управител на Ловеч и мястото е дадено на досегашния главен секретар на областната администрация Ваня Събчева, която е индустриален инженер по образование и между 2011 и 2013 г. е изпълнявала сега предоставяната ѝ длъжност.

Задачите пред новото ръководство

Цялостна реформа в пътните такси и успешно въвеждане на тол системата, завършването на магистрала "Струма" (София – ГКПП "Кулата") и доизграждането на магистралите "Хемус" (София - Варна) и новата магистрала "Европа" (София – ГКПП "Калотина") са задачите пред новото ръководство на АПИ, каза Петя Аврамова.

"Това (тол системата – бел.ред.) е изцяло нова за България реформа, която изисква пълна мобилизация на агенцията и която ще допринесе за събирането на повече средства, с които да можем да ремонтираме, рехабилитираме и изграждаме републиканската пътна инфраструктура", каза Аврамова.

Няма държава в света, която да е въвела тол система за един ден и това е процес, който ще продължи през цялата 2019 г., допълни тя по повод критиките с хаоса, който предизвика в началото на годината въвеждането на новата електронна система.

Националното тол управление обаче продължава да е без началник след оставката на Антонов, а Аврамова не се ангажира кога ще бъде назначен нов.

Новото ръководство спешно ще трябва да започне с разписването на фактурите за плащането на фирмите за зимното почистване.

Заплетени казуси

То ще трябва да реши и няколко ключови въпроса, свързани със строителството на магистралите.

На 4 февруари изтича срокът, в който трябва да се подпише договорът за строителството на тунел "Железница" за 250 млн. лв. Съдът постанови, че това трябва да стане с "Джи Пи Груп"., но компанията публично обяви, че се отказва от тази поръчка. Поводът беше започнало разследване на прокуратурата и европейската служба за борба с измамите ОЛАФ за пране на пари. Междувременно вторият класиран – обединение от фирми на ГБС, обяви, че ако бъдат поканени, ще откажат догоора. На първо време новото ръководство на АПИ ще трябва да покани компаниите да заявят дали си поддържат офертите, тъй като срокът за това е изтекъл.

Другият горещ въпрос, който ще трябва да решават, е свързан със строителството на магистрала "Хемус". Въпреки че предишното ръководство подписа договора за строителство на 134 км от магистралата с държавното дружество "Автомагистрали", сега новото ще трябва да избере фирмата, която ще упражнява строителния надзор на обекта. Без такъв консултант строителството няма как да започне, а премиерът Бойко Борисов вече обяви, че иска три първи копки през март. Успоредно с това държавата трябва да предприеме отчуждаване на терените.

Тъй като двамата нови членове не са пътни специалисти, те лесно могат да бъдат подвеждани за разходите и трасето на магистралата през Северна България, за която правителството вече отпусна над 1.35 млрд. лв. Както стана ясно от публикувания договор цената на магистралата може да расте при непредвидени обстоятелства.

Най-голямото предизвикателство пред тях обаче ще бъде въвеждането на тол таксите за камионите от 16 август 2019 г. Въпреки обещанията на министър Петя Аврамова и на предшественика ѝ Николай Нанков размерът на таксите и обхватът на платените пътища да са ясни още миналата година това не се случи. В същото време до 14 февруари те трябва да бъдат изпратени в Европейската комисия за нотификация, но публично дори не са представени на обществото. Това стана повод превозвачи да предупредят, че готвят протести за 18 февруари. Въвеждането на тол таксите за тежките машини е една от възможностите и за поскъпването на договора за строителство на магистрала "Хемус".

Познат на Нанков начело на АПИ

47-годишният Георги Терзийски е познат на бившия министър на регионалното развитие и настоящ зам.-министър Николай Нанков. Кариерата на Нанков тръгна именно като областен управител на Ловеч по времето на първия мандат на Бойко Борисов.

Съдейки от визитката му на сайта на областната администрация Георги Терзийски няма никакъв опит в пътния бранш. По образование е икономист и юрист.  Завършил е висшето си образование в русенския университет "Ангел Кънчев", а преди това е учил в Природоматематическата гимназия в Ловеч.

Трудовата му биография започва в Агенция по заетостта (1996 – 2002 г.), преминава през Главна инспекция по труда, където израства от инспектор до директор на Дирекцията "Инспекция по труда" в Ловеч (2002 – 2009 г.). След това Терзийски преминава на работа в частния сектор в управление на предприятия за производство на метални изделия (2009 - 2014 г.), без да са посочени кои. От 2014 г. е областен управител на Ловеч.

Според имуществената му декларация новият шеф на АПИ има два кредита. Единият е ипотечен от 12 162 евро  за жилище от 62 кв.м в Ловеч. Другите заеми възлизат на общо 38 600 лв. Терзийски има части от ниви в село Дърманци, които са му от дедите.

На страницата си във "Фейсбук" е написал по повод новия си пост: "Животът е това, което се случва, докато сме заети да правим други планове." Джон Ленън

На стената си е качил и речта на Бойко Борисов от предизборната среща на ГЕРБ на 20 януари с коментар: "Реч на истински лидер! Рядко публикувам такива оценки, но..."

Радослав Влахов със съпруга активист на ГЕРБ

В публичните регистри няма информация дали Радослав Влахов е член на ГЕРБ, но съпругата му Велина е активист на партията и редовно присъства в листите на ГЕРБ.

Досега 41- годишният Влахов беше изпълнителен директор на общинското дружество "Пазари Изток". На 17 януари е освободен от поста с решение на Столичния общински съвет, а точката влиза като извънредна на сесията на съветниците.

На сайта на "Пазари Изток" няма публикувана информация за него. Съпругата на Влахов е зам.-кметица на район "Студентски" от 2008 г. досега.

От нейната имуществената декларация става ясно, че Радослав Влахов има да плаща големи кредити. Той има ипотечен заем за 128 344 лв. и два потребителски кредита за около 30 000 лв. Има и 1935 акции в дружеството Endocyte, които е купил за 13 560 лв.

Споделяне

Още от Бизнес

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?