Представители на 19 организации на хора с увреждания изразяват в протестна декларация, адресирана до министъра на труда и социалната политика Ивайло Калфин, тревогата си от подготвяните промени в експертизите за работоспособността. Организациите изрязяват несъгласието си с това, че не са били включени в процеса по изготвянето на промените.
С предложените "Основни насоки за усъвършенстване на експертизата на работоспособността" се прави поредния опит за административно регулиране на броя на хората с увреждания, в зависимост от финансовите възможности на НОИ, се казва в декларацията. "Голямото бързане буди основателна тревога, че се цели само отнемане на права, а не комплексното решаване на проблема за социалното включване на хората с увреждания", е друга критика към промените в експертизата на работоспособността, чието изготвяне отне повече от година.
В декларацията се поставят въпроси, на които хората с увреждания настояват да получат отговор - как ще се извършва медицинската експертиза за определяне на вида и степента на увреждането и по какъв начин ще се ограничат корупционните практики. Настоява се комисията по експертизата в НОИ да се произнася единствено за правото на получаване на пенсия, както и ясно да бъдат определени понятията "временна" и "трайна" неработоспособност.
"От документите, които трябва да бъдат представени пред Комисията за експертиза на работоспособността, смятаме, че основният стремеж на предложената концепция е да бъдат отнемани права на вече работещи хора с придобити увреждания, което считаме за силно демотивиращо", допълват от организациите.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
7 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Още на 18.11.2011г. д-р Константинов, тогава министър на здравеопазването, обяви по време на пресконференция създаването на единна електронна система за нуждите на медицинската експертиза. Той коментира, че нейното въвеждане ще съкрати времето, което се чака за издаване на експертиза от НЕЛК и ТЕЛК, че очаква се да бъде избегнато и правенето на ненужни изследвания на хората, което би трябвало да спести милиони левове на НЗОК. Електронната система трябваше да заработи в края на 2012 г. За изграждането …
й бяха предвидени 798 хил. лв. по проект, финансиран по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”. Сега никой не може да каже какво се случи с тази добра идея. Вместо това, решиха да отнемат инвалидни пенсии на хората с увреждания, които работят.
Непрекъснато задавам въпроса защо от години се бави въвеждането на електронна здравна карта и единна електронна система за нуждите на медицинската експертиза и никой не може да ми отговори. Ако човек има електронно досие, което следи здравния му статус през целия живот, информацията в него ще показва, че състоянието му постоянно се е влошавало и ще може да се направи извод, че логично се е стигнало до инвалидност.
Ако имаме такива електронни досиета и се използват документите, които идват от здравните …
заведения, където човек се е лекувал, много лесно ще може да се разбере дали срещу вас седи човек, който наистина е с увреждане, или такъв, който се преструва. Това ще сведе до минимум възможностите относително здрав човек да пребори системата и да се снабди с решение на ТЕЛК. Очевидно управляващите не се интересуват от истинските проблеми в експертизата, а само от съобразяване броя на хората с увреждания с финансовите възможност на НОИ
На 29.02.2016 г. зала „София, Гранд Хотел София, бе проведена кръгла маса на тема „Катаклизмите в реформата на системата на ТЕЛК и пагубните ефекти, до които ще доведе тя върху хората с увреждания и специалистите, работещи в нея”. На срещата присъстваха представители на Национално представените организации на хората с увреждания, членове на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания и на лекарите, работещи в системата на експертизата на работоспособността. След изказвания на представителите …
на различните организации, присъстващите на срещата се обединиха около следните идеи:
-С предложените ”Основни насоки за усъвършенстване на експертизата на работоспособността” се прави поредния опит за административно регулиране на броя на хората с увреждания според финансовите възможности на НОИ. -Разделянето на медицинската експертиза от социалната и професионалната, както и промяната в терминологията е в центъра на т.нар. „реформа”, като това се дефинира, едва ли не като „златен ключ”, който ще реши всички проблеми на хората с увреждания. От думите на управляващите излиза, че хората с увреждания, след като преминат през бъдещите комисии, няма да имат потребност от инвалидна пенсия защото държавата ще се погрижи да си намерят работа и да се интегрират в обществото. В предложената реформа няма и дума за всички останали сериозни проблеми, съпътстващи тези процеси.
-Съгласни сме, че вместо да се отпускат минимални пенсии за хората с увреждания, те трябва да бъдат интегрирани в обществото. Интеграцията обаче означава осигуряване на специализирано обучение за придобиване на специфични умения, осигуряване на достъпна среда и комфорт, и най вече осигуряване на приспособени работни места, съобразени със специфичните увреждания. Отнемането на инвалидните пенсии, преди да бъдат изпълнени тези условия, може да се нарече само с една дума ГЕНОЦИД !!!
-Пенсията за инвалидност не е социална помощ, а покритие на осигурителен риск от държавното обществено осигуряване. В този смисъл социалната оценка не би могла да остави без пенсия лицето защото продължава да работи или има други доходи, след като се е осигурявало за инвалидност поради общо заболяване. Правото на труд на всеки български гражданин е гарантирано от Конституцията на РБ и никакви медицински, социални или други комисии не могат да го отменят. Медицинската експертиза на работоспособността може само да посочи противопоказаните условия на труд за съответното заболяване.
-Голямото бързане за провеждане на реформа в областта на експертизата на работоспособността буди основателна тревога, че се цели само отнемане на права, а не комплексното решаване на проблема за социалното включване на хората с увреждания.С оглед големия обем на налагащата се дискусия нашето мнение е, че поставените срокове са крайно нереалистични и ще доведат до поредното влошаване качеството на живот на хората с увреждания.
-Недопустимо е социални работници без медицинско образование и лекари по трудова медицина, без клинична специалност да решават по документи съдбата на хората с увреждания.
Реформата в експертизата трябва да се проведе в синхрон със здравната реформа като се вземат предвид следните предложения:
-ускоряване на въвеждането на единна електронна система за нуждите на ТЕЛК, която ще облекчи достъпа на болните до ТЕЛК и ще даде възможност на контролиращите органи във всеки момент да имат поглед върху работата на ТЕЛК.
-ускоряване на въвеждането на електронна здравна карта, която ще дава най-ясна представа за здравословното състояние на пациента.
-преразглеждане функциите на картотеките за медицински експертни досиета в посока работещите там лекари, със стаж и опит в експертизата, да оказват допълнителен контрол и да имат право да обжалват експертните решения на ТЕЛК.
-преразглеждане на Наредбата за медицинска експертиза на работоспособността, включително сроковете на инвалидизиране.
-включване в състава на ТЕЛК на кариерни консултанти, познаващи добре пазара на труда за насочване на хората с намалена неработоспособност към конкретно работно място, съобразено със специфичните им потребности, посочени от лекарите и съдействие за назначаване на работа.
-създаване на Наредба за експертиза на вид и степен на увреждане при деца съобразена със спецификата на заболяванията и протичането им в детска възраст.
-въвеждане на задължителни разумни срокове за освидетелстване както от ТЕЛК така и от НЕЛК.
-включване в състава на ТЕЛК на лекари-представители на НОИ на ротационен принцип, така че да имат пряк контакт с пациентите и да имат право да подписват решенията на ТЕЛК „с особено мнение”, което автоматично да ги насочва за преразглеждане от НЕЛК.
Отнемането на инвалидни пенсии на хората с увреждания, които работят е противоконституционно!
В реформата, предложена от управляващите в системата на ТЕЛК се прекарва идеята за ограничаване или отнемане на правото на пенсия в случаите, когато хората с увреждания получават доходи от трудова дейност. В Конституцията на РБ България обаче, правото на пенсия, при възникване на определени обстоятелства, предвидени в Закона за пенсиите, е гарантирано като вид осигурително право, без упражняването му …
да е поставено в зависимост от упражняването на друго основно право, каквото е правото на труд. При настъпване на определени условия, правото на пенсия възниква в цялото свое съдържание, вкл. от гледище на размера на дължимата пенсия. В Конституцията не се съдържа никакво основание, което да оправдава каквото и да било ограничение на правото да получаване на пенсия при възникване на условията ,определени в Закона за пенсиите. Правото на обществено осигуряване е отделно конституционно право и се гарантира и защитава от Конституцията самостоятелно, както и правото на труд. УПРАЖНЯВАНЕТО НА ВСЯКО ОТ ТЕЗИ ПРАВА НЕ Е ПОСТАВЕНО В ЗАВИСИМОСТ ОТ УПРАЖНЯВАНЕТО НА ДРУГОТО. Подобен казус е разглеждан от Конституционния съд през 1997г. и решението е обнародвано в ДВ бр.89 от 07.10.1997.
Време е правителството да спре спекулациите в публичното пространство, че хората с увреждания в нашата страна са необичайно много. Бегъл поглед върху статистиката на заболеваемостта от онкологични, сърдечно съдови, психиатрични и други социално значими заболявания показва, че броят на болните многократно надвишава броя на освидетелстваните от ТЕЛК. По данни от Национален център по обществено здраве и анализи броят на болните от злокачествени заболявания през 2013 г. е 277456 души, броят на психично …
болните е 144203, на тези със сърдечно-съдови заболявания - 313601, със захарен диабет- 76940 или общо 811750. Ако към това се добавят травматично болните, хората с увредено зрение и слух, вътрешни, неврологични заболявания, вродени аномалии, аномалии на развитието, ортопедични заболявания и др., със сигурност ще се окаже, че броят на болните е значително по-голям от този на освидетелстваните в ТЕЛК с 50 и над 50% намалена работоспособност, които към момента са 560000 т.е .8% от населението, а в Европейския съюз този процент надхвърля 16,7% по данни на Евростат.
Съчувствам на хората с увреждания, но поне половината от 1 млн. инвалидни пенсии са фалшиви и те са главните потърпевши, защото мнимите инвалиди им изяждат пенсиите.