Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Хората се оплакват на омбудсмана най-много за водата, парното и пенсиите

Над 13200 граждани са подали жалби и са получили съдействие от омбудсмана през 2020 година

1 коментар
Хората се оплакват на омбудсмана най-много за водата, парното и пенсиите

Над 13200 граждани са подали жалби и са получили съдействие от омбудсмана Диана Ковачева през 2020 година, а още 23865 души са направили това в колективни подписки, жалби и петиции. Това сочи справката на институцията към 23 декември 2020 г., изготвена от експертите на националния обществен защитник и изпратена до медиите.

Най-висок е броят на хората, недоволни преди всичко от лошото качество на ВиК услугите и високите и неразбираеми сметки на парното - близо 2000 души от общо 3289 получени жалби в сектор "Нарушени права на потребителите". Веднага след това е броят на хората, писали до омбудсмана заради проблеми в сферата на социалните права, образование и здравеопазване - 2926 граждани.

Част от жалбите са свързани с извънредното положение. В тази връзка на министъра на труда и социалната политика е дадена препоръка да бъдат предложени спешни мерки за подпомагане на лица, които са били регистрирани като безработни в дирекциите "Бюро по труда" след обявяване на извънредното положение и са без право на обезщетение за безработица; майките, които остават в домовете си, за да се грижат за децата си до 12 годишна възраст; бременни жени, на които им предстои раждане и са в невъзможност да получат болнични листове за изплащане на парично обезщетение при бременност и раждане; работодателите, осъществяващи сезонна заетост, които имат нужда от подкрепа за запазване на заетостта на персонала си. Препоръката на омбудсмана е изпълнена, отчитат от институцията.

Друга препоръка, отправена от омбудсмана до социалния министър, засяга преодоляването на трудностите пред работниците да се възползват от Програмата за гарантиране на безлихвени кредити в помощ на хора, лишени от възможността да полагат труд поради пандемията от Covid-19. Като условие за предоставяне на кредит беше посочено да няма невнесени от страна на работодателя осигурителни вноски на кандидатстващия работник.

Препоръката на омбудсмана беше това условие да бъде премахнато и тя е изпълнена, отчитат от администрацията на обществения защитник.

В областта на пенсионно-осигурителните права на гражданите най-голям дял от оплакванията е свързан с ниския размер на пенсиите - 209 души. Възрастните хора протестират и срещу несправедливия начин на тяхното преизчисляване и осъвременяване. Проблемът с изплащането на пенсиите от Втория стълб на държавното обществено осигуряване е друга основна тема в жалбите. По този въпрос омбудсманът е провела среща с представители на частни пенсионни фондове и е изпратила препоръка до социалния министър. В резултат на това, както и на предприети действия на правителство и заинтересовани лица, гражданите вече имат възможност при желание да получат пълна информация както за разполагаемите си средства, така и за евентуалните суми, които биха получавали като втора пенсия. Дава се също така възможност за преценка за прехвърляне на средствата и за тези, които ще могат да получават втората си пенсия от 2021 г.

За проблеми и съдействие в сферата на здравеопазването към омбудсмана са се обърнали 835 граждани. Преобладаващата част от жалбите и сигналите са по повод недоволство от определените от Териториалните експертни лекарски комисии (ТЕЛК) и по-рядко от Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК) проценти трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане. Жалби постъпват и във връзка със забавяне на експертизата от ТЕЛК в някои области, както и от НЕЛК.

Сериозен е и броят на хората срещнали трудности при достъпа до първична и специализирана извънболнична, както и доболнична помощ, в това число поради пандемията от Covid-19.

Граждани са подали и жалби, имащи отношение към противоепидемичните мерки - както несъгласие с въведените ограничения, така и сигнали за неспазването на мерките. След отправени препоръки, поставени от граждани проблеми са били решени. Сред тях е въпросът с въведения лимит на PCR тестове в Област Благоевград, неполучени допълнителни възнаграждения от по 1000 лева на медицински специалисти от болница в Югозападна България, давали дежурства "на първа линия", както и проблем с медицинските консумативи за деца с Диабет тип 1 и пациенти, провеждащи лечение с инсулинови помпи.

Жалбите, получени в сферата "Право на образование" са 1060, като най-голям е броят на родителите, потърсили подкрепа по проблеми, свързани със системата на предучилищното и училищното образование - 721. Основни препоръки на омбудсмана, които са взети предвид, са за отпадане на изпитите от Национално външно оценяване (НВО) за IV клас и X клас за учебната 2019/2020 г. и за намаляване размера на таксите в частните детски градини.

Взета предвид е и препоръка за подготовка на образователната ни система за бърза реакция в извънредни ситуации (екшън план). МОН и МЗ изготвиха Насоки за работа на системата на училищното образование през учебната 2020/2021 г. в условията на Covid-19, отчитат от администрацията на омбудсмана.

Отделно са жалбите, изпратени до дирекция "Права на детето" при омбудсмана - общо 434. Установява се, че почти всяка втора жалба е следствие от пандемията от Covid-19, което показва, че извънредната ситуация поставя много деца и спазването на правата им е риск. Особено трудно е за уязвимите групи деца и техните семейства, посочат от институцията на обществения защитник.

Жалбите до омбудсмана са свързани най-често с молба за съдействие за финансова и социална подкрепа на родители, които сами отглеждат децата си и са останали без доходи, молби за осигуряване на предпазни средства за ромски семейства и квартали. Пандемията засили чувствителността на гражданите към органите за закрила - оплаквания срещу отношението на административни и правоохранителни органи, недоволство от наложените ограничителни мерки за деца, най-вече движение на открито и спортни занимания, се посочва още в обзора на омбудсмана.

При жалбите за деца с увреждания преобладават тези за правата на деца със специални образователни потребности, срещу откази на НЗОК за финансово подпомагане на лечението на деца в чужбина, най-вече в Турция и за медицинските изделия и лечебните храни.  

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. bez_ime
    #1

    По-голям ефект ще има ако се оплачат на Арменския поп...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.