Интересът на инвеститорите в имоти към хотелите в Централна и Източна Европа се повишава през 2013 г. Това показва проучване на консултантската компания "Кушман и Уейкфилд" (Cushman & Wakefield) представено от партньора ѝ за България и Македония – българската фирма "Фортън".
Тенденцията е характерна и за България, където през последните 18 месеца бяха продадени два от водещите хотели във висока категория в София - "Хилтън" и "Радисън Блу". Купувачът и на двата хотела беше бизнесменът Спас Русев. На пазара в последните години почти не са навлизали нови международни оператори, като единственото изключение е "Новотел".
Обемът на инвестиционните сделки с имоти у нас за деветмесечието на годината се оценява на 54.2 млн. евро, като най-голямата сделка беше продажбата на столичния "Хилтън".
"Интересът на инвеститорите окуражава и други собственици на хотели да пристъпят към продажба. Купувачите от своя страна пък виждат възможност да купят качествени активи на цени, които са по-ниски, отколкото би им струвало да ги построят от нулата", коментира Михаела Лашова, изпълнителен директор на "Фортън". Тя не изключва възможността някои от днешните купувачи да спечелят от възстановяването на пазара и да препродадат хотелите с печалба в следващите две до три години.
Нарасналото доверие на инвеститорите в Централна Европа е следствие от продължаващото подобряване на финансовите резултати на хотелите, отчитат консултантите от "Кушман и Уейкфилд".
През първите шест месеца на 2013 г. приходът от налична стая (RevPAR), основен показател за рентабилността в хотелската индустрия, се е повишил с 10.7% в Братислава, 8.4% в Будапеща и с 2.4% в Прага в сравнение със същия период на 2012 г.
"Тенденцията беше сходна през 2012 г. в София, където по официални отчети основните хотели показват подобрение на заетостта и стабилизация на средните цени на нощувка. Те водят и до по-висок приход на стая", казва Михаела Лашова. Те допълни, че поради тези причини е логично интересът към обектите от висока категория в София да расте.
Очакваното ускоряване на икономическия растеж в Европа и България през 2014 и 2015 г. също прави хотелите атрактивен вид активи за инвеститорите. По-високият ръст на БВП обикновено води до повече бизнес пътувания и би се отразил положително на пазара на нощувки в София, който е ориентиран предимно към бизнес посетители.
"Хотелите могат да коригират цените за услугите си на ежедневна база в зависимост от търсенето - за разлика от офис или търговските центрове, при които договорите са с дълги срокове. Инвеститорите знаят, че когато икономическият ръст и чуждите инвестиции наберат скорост, заетостта и средните цени на нощувки също ще се повишат. Това е причина за интереса им към висококачествени хотели в момента", коментира още Лашова.
Обемът на инвестициите в хотели в Европа се повиши с 38% в първата половина на 2013 г. в сравнение със същия период на предходната година, показва още проучването на компанията.
Макар че ръстът се дължи преди всичко на големи портфейлни сделки и продажби на съществени единични активи в Западна Европа, с намаляването на възможностите във водещите пазари инвеститорите отново показват интерес към ключовите централноевропейски столици.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
1 коментар
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Спас Русев за кого е напазарувал двата хотела? Негли - за чадолюбивия ни Цар?