"Хуауей" смята да продаде марката си "Онър" за над 15 млрд. долара

"Хуауей" смята да продаде марката си "Онър" за над 15 млрд. долара

Китайската телекомуникационна корпорация "Хуауей" (Huawei) планира да продаде подразделението си за нискобюджетни смартфони "Онър" (Honor) в сделка за 100 млрд. юана (15.2 млрд. долара). Купувач ще е консорциум, воден от дистрибуторската компания "Диджитъл Чайна" (Digital China) и правителството на град Шънчжън, съобщи Ройтерс, позовавайки се на източници.

Планът е разработен на фона на ограниченията, наложени от САЩ върху доставките за "Хуауей", който е вторият по големина производител на смартфони в света след южнокорейската "Самсунг" (Samsung). Мерките на Вашингтон принудиха китайската компания са се съсредоточи върху скъпите си модели и бизнес дейности, насочени към корпоративния свят, отбелязват източниците.

Отделянето на "Онър" от "Хуауей" се разглежда от анализатори като избягване на американските санкции срещу "Хуауей".

Това е и сигнал за слабите очаквания с новата администрация във Вашингтон да настъпи бърза промяна в оценката на американското правителство за "Хуауей" като риск за сигурността, допълват източниците.

Цената на сделката ще бъде платена в брой и ще включва почти всички активи на дружеството - марка, възможности за научноизследователска и развойна дейност, управление на веригата за доставки. Очаква се новината да бъде обявена в неделя, твърдят източниците на "Ройтерс".

Сделката предвижда главният дистрибутор на "Онър" – "Диджитъл Чайна", да стане водещ акционер в "Онър Телеком" с почти 15%. По-голямата част от средствата ще са от кредити. В компанията ще влязат още поне три инвестиционни компании, подкрепени от ръководството на финансовия и технологичен център Шенджен. Всяка от фирмите се очаква да притежава от 10% до 15%.

След продажбата ще бъде запазена по-голямата част от управленския екип, както и над 7000 служители, а в рамките на три години "Онър" се предвижда да стане публична компания.

"Диджитъл Чайна" е основен дистрибутор на "Онър" в Китай, така че смятаме, че това ще помогне за запазване на пазарния дял в Китай", заявява Том Канг, директор на научните изследвания в компанията за проучване на пазара "Каунтър Пойнт" (Counterpoint). "Но операциите им в чужбина могат да се затруднят, тъй като политиката на САЩ след отделянето на двете марки не е ясна, а огромната маркетингова подкрепа на "Хуауей" може да отсъства", смята той

Заради опасения за националната сигурност САЩ предприеха миналата година санкции срещу "Хуауей". Този май те засегнаха и възможността китайският технологичен гигант да купува американски чипове, необходими за телекомуникационно мрежово оборудване от пето поколение (5G) и за някои смартфони.

Марката "Онър" е създадена през 2013 г., но работи предимно независимо от фирмата-майка.

Компанията продава смартфони чрез собствени уебсайтове и търговци на дребно в Китай, където се конкурира с марките "Шаоми" (Xiaomi), "Опо" (Oppo) и "Виво" (Vivo) на пазара за по-евтини телефони. Мобилните ѝ телефони се продават също и в Югоизточна Азия и Европа.

На смартфоните "Онър" се падат 26% от 51.7 млн. телефона, доставени от "Хуауей" от юли до септември, показват изчисления на Canalys. Продуктите на марката включват също лаптопи, таблетни компютри, смарт телевизори и електронни аксесоари. С по-ниски маржове за телефони от по-нисък клас, "Онър" отчете около 6 млрд. юана нетна печалба при приходи от около 90 млрд. юана миналата година, посочва още Ройтерс.

Споделяне

Още от Бизнес

Как смятате да прекарате Коледа и Нова година?