Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Хвърляме на вятъра парите за чист въздух

2 коментара
Хвърляме на вятъра парите за чист въздух

Световният ден на околната среда е отличен повод да си припомним, че здравето и стандарта ни на живот са неразривно свързани с качеството ѝ. Откакто преди 5 години описах спешната нужда чистотата на въздуха да стане водещ приоритет на опазването на околна среда в България, темата малко по малко проби медийната завеса и днес е в центъра на обществения дебат. Вече всички са наясно, че локалното замърсяване на въздуха с фини прахови частици е най-значимият екологичен рисков фактор, който води до заболеваемост и смъртност както на глобално ниво (над 7 милиона жертви годишно), така и в България (10-15 хиляди жертви годишно според различните оценки).

Поводът за този текст обаче друг. Преди седмица излезе новината, че Общини ще имат достъп до още 390 млн. лв. за борба с мръсния въздух. Новите средства обаче били само за екологичен градски транспорт. И тук стигаме до класическия въпрос на анализа разходи-ползи: Коя е финансово най-ефективната мярка за постигане на целите за намаляване на финия прах във въздуха?

Малко числа:

  • Според последния публикуван Национален доклад за качеството на околната среда, през 2016 г. общите емисии на фин прах (ФПЧ10) в България възлизат на около 48 хил. т. годишно.
  • От горните само 3.3 хил. т се дължат на целия пътен транспорт, като огромната част се падат на частните превозни средства и около 3% – на градския обществен транспорт.
  • 56% от всички емисии се дължат на отоплението с твърди горива в домакинствата и обществения сектор. Тъй като тези емисии се реализират много близо до рецепиента и по време на отоплителния сезон, те водят до над 90% от замърсяването, което поглъщаме в прекомерни дози най-вече през зимата.


Вчера попаднах на долната картинка, публикувана на сайта на един от доставчиците на газ. Според тях, мизерните около 300 млн. куб. м. газ, които потребяват обществени сгради и домакинства в България спестяват 1375 т емисии на прахови частици годишно. Проверих – сметките са достоверни. Основават се на замяната на "осреднен“ потребител на твърдо гориво / електричество, каквито са огромната част от българите, с природен газ! Да не забравяме, че говорим за изключително слабо проникване – само около 3% от българите се топлят на газ, тоест потенциалът за растеж е огромен. А това безспорно е най-ефективният и най-чист енергоизточник за целта. Неслучайно, почти целият развит свят се топли така.

Сега малко сравнение:

Държавата решава да налее 390 млн. лв. за електрификация на градския транспорт, който общо емитира около 100 т ФПЧ10 годишно. Да предположим, че това доведе до 50% по-малко емисии, тоест евентуално ще спестим около 50 т годишно. Със същите пари, по коментари на специалисти на конференции и медии, държавата би могла да осигури газификацията на практически цялата страна или над 90% покритие на населението. Представяте ли си ефекта?

Но да не бъдем твърде амбициозни:

Само удвояване на дела на газифицираните сгради - от 3% на 6%, би довело до спестяване на нови 1375 т ФПЧ10 годишно. Останалите газове, включително намалението на парниковите емисии с почти 0.5 млн. т при замяната на електричество (над 40% лигнитни ТЕЦ в микса) с газ в отоплението, изобщо не ги броя – те са бонус.

Та, по повод Световния ден на околната среда, предлагам да спрем елементарното усвояване и да инвестираме парите там, където ще има реална възвръщаемост за качеството на въздуха.

* Коментарът на управляващия партньор в консултантската компания "Денкщат България" е публикуван в корпоративния ѝ блог

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. brambar
    #2

    Частично съм съгласен с автора на статията. Смятам, че транспортът като цяло е сред най-големите замърсители на София. Общо регистрираните коли в града са вече над 1 млн. Това е колосална бройка, която има пагубен ефект, както за общата градска среда и визия на града, така и за чистотата на въздуха. Съгласен съм, че общественият транспорт е една незначителна част от това, което бълват личните автомобили. Задръстванията също провокират неблагоприятна среда, тъй като създават висока концентрация на

  2. Сократ
    #1

    Като започна от подвеждащото заглавие, през картинката без посочен източник, последвана от манипулацията, че "мизерните" 300 млн. куб. м. (всичкият потребен газ) спестил само 1375 тона емисии, и стигна до отправката "коментари на специалисти на конференции и медии", според които с 390 млн. лева щели сме да газифицираме практически цялото население, тази статия мирише на лобизъм отвсякъде. Само преди 3 седмици, в друга статия, Боян Рашев отново наедро прославяше газовата революция. Иначе авторът иска да му вярвам – проверил бил сметките! Дерзайте, г-н Рашев, но не по толкова плитък начин. В предната статия поне имаше линкове към източниците на информация. И ние можем да смятаме ...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.