И български еврочиновници на протест с тираджиите в Брюксел

Камиони, шофьори и "екзотични мероприятия" срещу пакета "Мобилност"

По време на българското европредседателство евродепутатът Андрей Новаков се качи на тир в знак на солидарност с българските превозвачи. Сн. Фейсбук

Два лъча от по 10 камиона и до 600 протестиращи – такова разрешение е дала общината в Брюксел за готвения протест на шофьори на камиони на 10 януари в белгийската столица, в който ще се включат и българските превозвачи.

Датата съвпада със заседанието на Комисията по транспорт в Европейския парламент, която трябва да гласува отново първия пакет "Мобилност". Срещу промените са осем страни, сред които е и България.

Българските превозвачи имат подкрепата на правителството и всички български евродепутати. На среща в петък те обсъдиха мерките, които ще предприемат за да блокират пакета "Мобилност", добил публичност като закона "Макрон". Той беше одобрен от мнозинството транспортни министри на ЕС в началото на декември.

Пакетът предвижда на командированите шофьори да се заплаща според условията на страната, в която пътуват, седмичната им почивка да бъде извън шофьорската кабина, да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, а превозвачите да правят минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна.

"Това е лицемерието, с което се казва, че се защитават социални права, докато в същото време се ограничава свободното движение на хора, стоки и услуги", каза министърът на транспорта Росен Желязков след срещата.

"Това е двоен стандарт и опит за кражба на бизнес", каза евродепутатът Ангел Джамбазки от ВМРО, натоварен от превозвачите с организацията на протеста.

"Това е икономически Чернобил за половин Европа", допълни го евродепутатът Андрей Новаков от ГЕРБ.

"Това е едно дълбоко несправедливо законодателство, което ограничава конкурентоспособността на българските превозвачи", заяви евродепутатът Светослав Малинов от ДСБ.

Брюксел да очаква доста екзотични мероприятия

Протестът ще се проведе на площад "Люксембург" в белгийската столица на 10 януари. Разрешението на властите в Брюксел е за два лъча с по 10 камиона и до 600 протестиращи, каза Джамбазки.


Площадът в Брюксел, на който ще е протестът на превозвачите.

Единият лъч с камионите ще бъде български, а другият - румънски. Тировете ще бъдат разположени по улици в триъгълника между сградите на Европейската комисия, Европейския парламент и Европейския съвет.

На площада ще има един тир с открита платформа. Основното мото на протеста ще бъде срещу нарушенията на свободния пазар и конкуренцията, каза Джамбазки.

Той съобщи, че българските чиновници, работещи в представителството на България в ЕС в Брюксел, са задължени да излязат и да протестират. Това са около стотина души. Транспортният министър Росен Желязков запази мълчание по въпроса дали правителството е наредило администрацията да излезе на протест.

За да бъдат чути, а протестът видим и е възможно да има и екзотични мероприятия, допълни Джамбазки без да разкрие подробности.

Българските превозвачи са наели два самолета, за да откарат шофьори на акцията в Брюксел.

Според превозвачите заплащането на българските шофьори вече е изравнено с това на тези, които работят в западни фирми. "Опитните шофьори получават заплата по 1000 лв. месечно плюс 65 евро/ден командировъчни. Това е около 2500 евро чисти пари на месец. Заплатите им са по-високи от европейските", каза Петко Ангелов, представител на превозвачите.

Заплащането на българските тираджии се увеличиха през последните години, след като по-рано те масово отидоха да работят в западноевропейски фирми, заради по-високите заплащане и осигуровки. През миналата година обаче с изравняването на възнагражденията, част от тях са се върнали в страната, твърдят превозвачи.

Към момента единствената разлика е, че на Запад българските тираджии ги осигуряват на по-високи заплати и те се надяват, че ще получат по-добра пенсия.

Силите в ЕП: 20 срещу 8 в полза на пакета "Мобилност"

Към момента България не е в силна позиция за предстоящото гласуване по пакета "Мобилност".

"Групата на единомислещите", по думите на Росен Желязков, които споделят българската позиция и са срещу пакета "Макрон", е от 8 страни от общо 28. Първоначалната подкрепа на Чехия и Словения е била оттеглена в последния момент, но противниците на промяната се опитват да ги върнат в своя лагер. Лобира се и за присъединяването на Естония, Португалия и Испания, разясни транспортният министър.

Подобно е съотношението на силите в транспортната комисия в ЕП. Тя се състои от 49 евродепутати, от които едва 17 са против пакета "Макрон", разясни Ангел Джамбазки.

Тактиката е печелене на съмишленици, а ако това не сработи - използване на прийомите на брюкселската бюрокрация за бавене на нещата.

"Или постигаме това, което удовлетворява бранша, или блокираме законодателните решения", каза Росен Желязков. Целта е ясна – забавяне на приемането на решението или отхвърляне, каза Джамбазки.

Ако все пак предложението мине, ще бъдат сезирани Съдът на ЕС и европейският омбудсман.

Първият пакет "Мобилност" има отражение върху заетостта на 150 000 души у нас. Умножете го по 3 – това са 450 000 души. Един град като Пловдив, който ще бъде принуден да емигрира, обрисува образно проблема Ангел Джамбазки.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Съгласни ли сте влизането на обществени места да става само със сертификат за ваксиниране, преболедуване или тест?