И чужди жп компании ще могат да возят пътници у нас от юни 2019 г.

Монополът на "БДЖ Пътнически превози" обаче реално ще падне след 2024 г. заради държавната субсидия

И чужди жп компании ще могат да возят пътници у нас от юни 2019 г.

Парламентът либерализира железопътния пазар на пътнически превози след като прие в петък на второ четене промени в Закона за железопътния транспорт.

Така от 16 юни 2019 г. и чужди жп компании ще имат право да возят пътници в България, но това едва ли ще се случи. Причината е договорът за обществена услуга между държавата и "БДЖ Пътнически превози", който изтича през 2024 г. На негова основа държавата субсидира пътническите превози с около 175 млн. лв. годишно.

Именно заради субсидията е малко вероятно други чужди и български частни жп превозвачи в пътническия транспорт да се появят у нас преди 2024 г., прогнозират експертите в жп превозите.

Одобрените от парламента промени в закона са в отговор на европейска директива. Четвъртият железопътен пакет влиза в сила от юни 2019 г. и води до пълна либерализация на жп превозите. Лицензиите за превоз вече ще се издават в европейската железопътна агенция.

Така от 16 юни 2019 г. железопътните превозвачи от страните членки на ЕС ще имат право на достъп до железопътната инфраструктура у нас и до обслужващите съоръжения за извършване на всички видове железопътни услуги за превоз на пътници и товари при справедливи, недискриминационни и прозрачни условия, решиха депутатите.

Изпълнителният директор на Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" може да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници, когато такъв вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора, одобри още Народното събрание.

По този начин се запазва монополът на "БДЖ Пътнически превози" до 2024 г., когато изтича договорът му за обществена услуга.

Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) ще определя изискванията към кандидатите, условията и реда за издаване, подновяване, изменение или отнемане на единен сертификат за безопасност на железопътни предприятия с област на дейност в България. Сертификатът ще се издава за срок до пет години и ще се подновява след подаване на заявление от железопътното предприятие, реши още парламентът.

Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" ще води национален регистър на превозните средства, който отговаря на общите спецификации за националните регистри на превозните средства, съгласно акт на Европейската комисия, е записано в закона.

Депутатите въведоха и санкция от 20 до 50 лв. за всеки, който замърсява приемното здание на жп гара или спирка, както и пероните, железопътните коловози, линии и съоръжения в гарата или междугарие. Същият размер на глобата ще се налага и за онези, които преминават през железопътни линии или железопътни съоръжения в гара или междугарие, или през гаровите коловози и стрелки извън зоната, определена за преминаване, без специално разрешение за това.

Споделяне

Още от Бизнес