Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

И "електронното" кандидатстване за I клас в София предизвика хаос

Училища въведоха разнопосочни изисквания за подаването на документите

5 коментара
И "електронното" кандидатстване за I клас в София предизвика хаос

Опитът за въвеждане на "електронно" кандидатстване за I клас в столичните училища предизвика объркване сред някои родители в първия ден от кампанията. Въпреки указанията на централно ниво как да става подаването на документите в условията на извънредно положение, част от училищата са въвели свои допълнителни изисквания. Използват се и различни канали за кандидатстване, а някои от тях създаваха проблеми в първите часове на кампанията.

Това показа проверка на Mediapool, както и сигнали на родители в социалните мрежи.

До объркването се стигна, след като заради извънредното положение се наложи документи за I клас да се подават дистанционно – по електронната поща.

Първоначално това трябваше да става на място в училищата, тъй като София остава единственият голям град в страната, в който все още няма централизирана електронна система за прием в училищата.

Инструкции

За да се избегнат ходенето до образователните институции и излишните контакти, от Столичната община обявиха, че приемът тази година ще става с изпращане на заявление за кандидатстване на електронната поща на съответната образователна институция. Останалите документи като удостоверение за адрес, семейно положение, акт за раждане на детето няма да се изпращат в училищата, а информацията ще се проверява по служебен път в съответната районна администрация.

Самото заявление трябваше да бъде качено на сайтовете на училищата заедно с електронната поща, на която да се изпраща. Формулярът може да бъде намерен и на страницата на общината и е еднакъв за всички образователни институции. Той може да бъде изпратен до неограничен брой училища. Тези, които приемат първокласници, са над 170.

Основният критерий за прием е постоянният или настоящият адрес на детето, който трябва да е в района на училището, а ако адресната регистрация е направена преди повече от 3 години, шансът за прием е най-голям. Може да се кандидатства и в по-отдалечени училища, но тогава децата се приемат само ако останат свободни места след записването на първокласниците от района.

Има и допълнителни критерии, които дават бонус точки, като това в същото училище да учи друго дете от семейството, което е не по-голямо от 12 години, както и това детето да е посещавало подготвителна група в образователната институция, в която кандидатства.

Изпълнение

За част от родителите кандидатстването е безпроблемно и става бързо. Въпреки сравнително ясните инструкции, в първите часове на кампанията, която приключва на 21 май, обаче на места се появиха несноти и объркване. Някои от училищата са въвели електронна форма за кандидатстване, в която се попълват данните, които трябва да бъдат посочени и в заявлението за кандидатстване. Родители сигнализираха, че на места не всички критерии за допълнителни точки са включени в опциите за отбелязване и не могат да попълнят формата, която иначе би трябвало да ги улесни.

Има и такива, които казват, че системата забива или трябва да се отвори по специален начин, за да може данните да бъдат изпратени.

Някои от училищата, които приемат документите само през електронна поща, искат заявлението за кандидатстване да е подписано – т.е. трябва да се принтира, разпише и сканира. Това затруднява "електронното" подаване, защото не всички родители разполагат с принтер и скенер вкъщи. От Столичната община обясниха, че подписът не е задължителен. Може да се положи само ако родилетите имат електронен такъв. Иначе в последствие при записване трябв ада се предостави и подписаното на хартия заявление. 

Други образователни институции са записали, че документи се подават на място, а електронното изпращане е само опция. 

Има и училища, които посочват, че въпреки указанията за служебна проверка на декларираните данни, документите, които ги удостоверяват, трябва да се предоставят на хартия на някакъв етап – например при записване. Както и такива, които искат документите да се изпращат сканирани още при кандидатстването. Това пък означава, че родителите трябва да отидат до общината, за да получат въпросните хартии.

Електронните адреси на част от училищата са в платформата abv.bg, което поражда притеснения за сигурността на личните данни, които се попълват в заявленията. Има и училища, макар и по-скоро да са изключения, които все още не са посочили изричен електронен адрес за изпращане на документите. Някои пък искат родителите първо да изпратят мейл със свободен текст на електронната поща на училището, за да получат "достъп" до формуляра за кандидатстване. Този достъп трябва да включва линк към електронна платформа за прием, потребителско име и парола.

Класирането на приетите ученици трябва да бъде обявено на 1 юни. Записването е от 2 до 5 юни. На 8 юни се обявяват свободните места за второ класиране. Следва повтаряне на процедурата за кандидатстване за онези деца, които не са намерили място в желаното училище. Срокът за това е от 9 до 15 юни, а още в последния ден на кандидатстването се обявява и класирането. Отново следва записване, обявяване на свободни места и подаване на документи за трето класиране.

Истинска електронна система - догодина

От Столичната община обещават догодина най-сетне да има наистина работеща електронна система за кандидатстване, в която да е събрана информацията за всички училища с прием на първокласници – паралелки, брой на свободните места, прилежащи райони. Кандидатстването трябва да става подобно на това в детските градини, в яслите и в подготвителните групи.

Това би трябвало освен да улесни родителите, да направи и самият прием по-прозрачен. В момента на практика е почти невъзможно да се провери дали всички класирани ученици отговарят на поставените критерии, тъй като подреждането се прави по отделно за всяко училище. Списъците със свободните места, както и с приетите ученици също се обявяват от всяка институция поотделно. Няма и яснота едно дете в колко училища кандидатства. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ferdi1
    #5

    Корекция на заплатите на всички служители в държавната администрация във времето на извънредно положение. Така ще бъдата съпричастни към съдбата на народа по време на криза, сит на гладния не вярва. Вервайте ми!

  2. ferdi1
    #4

    Както често се случва “държавата” в лицето на МОН се оказа изненадана. Колко ли калинки ще изгубят смисъла на своето паразитиране в системата, разнасяйки подписани и подпечатани листа, нагоре-надолу? И сега работейки с гръмкото “хоум-офис” се чустват истински продуктивни. Електронните услуги са пътя за спасението на България от огромната безумна администрация, гласуваща за своето статукво. Но как очакваме от нея да се саморазруши в полза на обществото.....?

  3. Естествено
    #3

    Както винаги. ☺

  4. НикиМладенова
    #2

    Явно у нас думата "електронно" е синоним на хаос.

  5. Baraev
    #1

    Бардак, .. нищо ново.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.