Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

И поръчката за 35-те мотриси за над 1.1 млрд. лв. ще се реши с пряко договаряне

Офертите на "Песа" и на "Шкода" не отговарят на изискванията

2 коментара
Снимката е илюстративна, Пиксабей

Поръчката за доставка на 35 електрически мотрисни влака с прогнозна стойност 1.1 милиарда лева без ДДС също ще се реши с пряко договаряне.

Причината е, че офертите и на двамата кандидати - полската "Песа" и чешката "Шкода" не отговарят на заложените изисквания. По тази причина тя е прекратена с решение на министъра на транспорта Георги Гвоздейков, съобщи Министерството на транспорта и съобщенията.

Това е втори неуспешен опит да бъде избран изпълнител за доставката на 35-те влака. Първият път търгът беше прекратен след жалба от "Шкода Транспортейшън" заради спорни технически спецификации и изисквания за доказан опит. Чешката компания ги определи като дискриминационни, а Комисията за защита на конкуренцията уважи мотивите ѝ.

В края на януари обществената поръчка беше обявена повторно.
Чешкото обединение "Шкода" даде цена от 17 652 000 лева за един мотрисен влак, докато полската "Песа" оферира 23 500 000 лева за влак.

След преглед на подадените оферти в откритата процедура, комисията е установила, че предложенията в техническите спецификации на двамата участници не отговарят на заложените изисквания, свързани със сроковете за доставка, сертифициране, както и други технически детайли за въвеждането в експлоатация на подвижния състав, се казва в съобщението на транспортното министерство. Това е и причината министър Гвоздейков да я прекрати.

"Ще поканим на преговори широк кръг от участници, за да постигнем максимална конкуренция. За да гарантираме прозрачност, ще отправим покана и към представители на Европейската комисия да наблюдават преговорния процес", обещава Георги Гвоздейков, цитиран от пресцентъра на ведомството си.

Поредното прекратяване на обществената поръчка, която се финансира със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост, поставя под въпрос нейното изпълнение. Причината е, че съгласно правилата средствата трябва да бъдат условени до лятото на 2026 г. Едва ли ще се намери производител, който за година и половина да направи 35 мотрисни влака при условие, че други европейски държави вече са поръчали и то значително по-големи количества, коментират жп експерти.

Това е втората голяма поръчка за подмяна на остарелия подвижен състав на българските железници, която отива на пряко договаряне.

Другият голям търг е за доставка за 20 електрически влака тип "push - pull", развивщи скорост от 200 км/ч, за 1.2 млрд. лв. без ДДС. Първоначално обявената поръчка от служебното правителство на Румен Радев беше прекратена от Гвоздейков през лятото на 2023 г. След това беше обявена повторно, но започна проверка от страна на ЕК заради участието на китайска компания и съмненията за нереграментирана държавна помощ, заради ниската цена.

В началото на април транспортният министър Гвоздейков обяви, че са започнали преговорите с испанската компания "Patentes Talgo SL" за доставката на 20-те влака. Оттогава няма информация какво се случва с поръчката.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. асен
    #2

    затова този гвоздей остана: ще пълни чекмеджетата на мутрата и намагнитения. и свойто.

  2. Liberal
    #1

    Ако не друго, но снимката е трепач!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.