И ремонтът на Северната дъга на Околовръстния път в София се оказа скъп

До края на годината трябва да бъдат обновени 20 км за 36.5 млн. лв.

И ремонтът на Северната дъга на Околовръстния път в София се оказа скъп

И ремонтът на Северната дъга на Околовръстния път на София се оказа скъп - по 1.79 млн. лв. за километър. 20.4 километра от второкласния път при пътния възел след Северната скоростна тангента до пътния възел с бул. "Ботевградско шосе" ще струват 36.5 млн. лв. с ДДС. Това отговориха от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) на запитване на Mediapool.

Тенденцията пътните ремонти, които АПИ възлага директно на  пътноподдържащите фирми за съответната област, е да поскъпват през последната година без обяснения. Официалната позиция на АПИ е, че не е коректно да се правят сравнения с цени, защото всеки един участък е индивидуален, а и са се повишили цените на работната сила и материалите.

Но те едва ли са скочили двойно, така както поскъпват пътните ремонти, а след това обикновено се налага да се правят отново. Най-абсурдният ремонт през миналата година беше на участък от Подбалканския път между Карлово и село Васил Левски, който видимо беше без дупки и в добро състояние, за 1.57 млн. лв./км. Последва възлагане на ремонта на участък от третокласния път между Югово - Лъки по пътя за Кръстова гора за 1.87 млн. лв./км.  Според съобщението на АПИ този път трябваше да бъде завършен в края на 2020 г., но това не се случи въпреки високата цена на ремонта. В понеделник от АПИ съобщиха, че ремонтните дейности ще продължат от 24 февруари и ще се наложи временно ограничаване на движението. 

Сравненията са само с републикански пътища без магистрали, чийто ремонт също поскъпна рекордно.

Ремонт на етапи

Ремонтът на Северната дъга на Околовръстния път ще протече на няколко етапа. В края на 2020 г. бяха ремонтирани три участъка с обща дължина 5.9 км, както и прилежащите съоръжения за 10.7 млн. лв. (1.81 млн. лв./км). Тогава бяха обновени две отсечки в квартал "Требич" и в Нови Искър, както и участъкът между пътните възли при бул. "Ботевградско шосе" и Челопечене, който е с по две летни за движение в двете платна  лента. Така общо са ремонтирани четири платна, както и връхните конструкции на 5 мостови съоръжения, посочват от АПИ.

От 11 февруари 2021 г. ремонтът от Северната дъга на Софийския околовръстен път продължи с още два участъка с обща дължина 6.4 километра за 4 млн. лв.  (625 хил. лв./км), уточниха от АПИ. Така ремонтните дейности се връщат на нивата, които обичайно се постигат при обществени поръчки за пътни ремонти с евросредства.

Строителните дейности започнаха с фрезоване на старата асфалтова настилка в 3.6-километрова отсечка между кръстовищата за Световрачене и Войнеговци и за село Локорско.

От 19 февруари ще започнат ремонтните работи и в 2.8 км участък от кръстовището за Чепинци до връзката за язовир "Чепинци". Ще бъдат ремонтирани и 4 съоръжения, които са в лошо състояние.

По време на ремонта двата участъка от Северната дъга ще бъдат изцяло затворени за движение. Трафикът е пренасочен по обходен маршрут през Чепинци, Негован и Световрачене.

Заради очакваните задръствания, от АПИ препоръчват на шофьорите да избягват района или да се подготвят за повече време за преминаване и да спазват ограничението на скоростта до 50 км/ч.

Плановете са втората фаза на ремонта да приключи до средата на май 2021 г.

Към момента няма яснота кога ще започне ремонтирането на последните 8.1 км от Северната дъга.

Изпълнителят

Ремонтът се извършва от пътноподдържащата фирма за област София. Това е обединение ДЗЗД "ПП София", в което влизат компаниите "Инфра експерт" АД, "Обонато билд" ЕООД и "ЗМБГ" АД.

Те имат 5-годишен договор за поддържане на републиканската пътната мрежа в област София, който изтича през декември 2024 г. Той е с прогнозна стойност за 57.48 млн. лв. с ДДС. Тази сума обикновено се надхвърля, защото само за този ремонт например обединението ще получи над 36.5 млн. лв. Преди време АПИ правеше обществени поръчки за избор на изпълнители на тези ремонти, но сега с цел да ускори работата по тях се възлагат директно на пътноподдържащите фирми, които са избрани по Закона за обществените поръчки.

Официално като краен собственик на "Инфра експерт" е посочен малко познатият Иво Михайлов. В ръководството на компанията има кадри, които са работили с бившия пътен шеф и собственик на "Хидрострой" Велико Желев. Вероятно по тази причина някои свързват фирмата с него, но други представители от строителния бранш твърдят, че тя е свързана индиректно с братя Домусчиеви.

Двамата имат и индиректна връзка с друга фирма в обединението ЗМБГ, която се занимава със събирането на отпадъците в общините, като в София държи няколко района.  Като действителни собственици на компанията в Търговския регистър са посочени Марио Николаев Ташев,  Камен Йорданов Арсов,  Иван Димитров Бучков и Даниела Асенова Славчева.

Третата фирма в обединението, което поддържа софийските републикански пътища, "Обонато билд" до преди две години беше позната като "Интегрирани строителни системи". Тя се преименува след като смени собствеността си през 2018 г. Тогава Димитър Милушев Пантелеев купи фирмата от Владимир Пилчев за 90 000 лв. Чрез фирмата си "Вип-стил 2005" Димитър Пантелеев е съдружник с тримата акционери в "Джи Пи груп" - Георги Василев, Владимир Владимиров- Житенски и Стефан Тотев, като всеки държи по една четвърт от акциите. Дружеството е регистрирано на адреса на "Джи Пи Груп" на бул. "Черни връх" 59А. Затова тази компания я слагат в кръга на "Джи Пи Груп".

Споделяне

Още от Бизнес

Как оценявате българската позиция за кризата около Украйна?