И Русенската корабостроителница стана жертва на сагата "КТБ"

Заводът е затрупан с поръчки, но банката го затвори, за да не се източва

Снимка: БГНЕС

Засилва се общественото напрежение около затворената от синдиците на КТБ Русенска корабостроителница. В сряда се проведе поредният протест на работници от компанията.

Дружеството е един от най-големите длъжници на КТБ, като не обслужва задълженията си към фалиралата банка на стойност 30 млн. лв. Затова частен съдебен изпълнител запечата съоръжението.

Синдикатите твърдят, че в момента има много поръчки към фирмата и настояват тя да бъде отворена за работа. Синдикът на дружеството обаче сигнализира, че приходите му се отклоняват към ямболска фирма със същото име срещу наем на корабостроителницата в размер на едва 2000 лв. на месец, което уврежда интересите на компанията и на кредиторите, сред които и КТБ.

Работниците: Зарити сме с поръчки

За пореден път в сряда работници от корабостроителницата излязоха на мълчалив протест заради затварянето на завода, предаде БГНЕС.

Хората настояват да се разпечата предприятието, за да могат да работят и да получават заплати, каквито не са взимали от три месеца. В момента, по думите им, има многобройни поръчки, които чакат да бъдат поети. Те коментираха, че корабите, които бяха принудително задържани след затварянето на завода, вече са върнати на собствениците им, но без да са ремонтирани докрай.

"В рамките на два дена ни накараха кораби, които са без витла, без оборудване, които не могат да се движат на собствен ход, да ги свалим, само и само да ги няма на брега. А ние имахме поръчки за поне още десет кораба. Ние ги направихме тези кораби на асансьор. Качваме го, спускаш го и гледаш дали няма да потъне. Защото тези кораби, които са при нас, са дошли с някакъв проблем, особено след тази тежката зима има доста дефекти по корпусите“, обясни Иван Рашков, работещ в предпирятието.

Синдикалният лидер Христо Йорданов пък смята, че в момента има златен шанс за корабостроителницата да има работа. "Всички корабособственици по поречието на река Дунав са се хванали за главата, защото в момента всички корабостроителници са задръстени с три месеца напред, никой не може да поеме никакъв кораб. И в тоя момент, когато ние имаме такъв шанс да работим, да си изкарваме заплатите, ние сме затворени и нищо не можем да направим“, каза той.

Заводът има задължения от близо 80 млн. лв, като 30 млн. лв. са към фалиралата КТБ и именно по нейно искане е запечатан. Има съмнения, че оборудването ще бъде разпродадено на парче, а предприятието унищожено.

"Имаше спекулации в някои медии, че целта е да се разпродаде на парчета, да се унищожи, някой да я вземе на ниска цена. Най-отговорно ви казвам, такава цел няма и моята цел, сигурен съм, че и целта на синдиците на банката, е да се продава като работещо предприятие“, заяви временният синдик на корабостроителницата Росен Милошев.

Той коментира, че в момента се практикува схемата "един взима благата, за друг остават тежестите“, визирайки договора между русенската фирма и фирма със сродно име от Ямбол

"Цялата търговска дейност се осъществява от Русенска корабостроителница-Ямбол, те сключват договорите, те получават парите, а се използва за това базата на Русенска корабостроителница-Запад, и трудът на работниците на Русенска корабостроителница-Запад, без да се плащат осигуровки, данъци, просто едно такова частично преразпределение, частично се плащат заплати на работниците и на служителите, а всички останали приходи остават в ямболската фирма“, обясни той.

Изпълнителният директор на предприятието Митко Димитров обаче отхвърли обвиненията, че е сключил неизгоден договор с ямболската фирма. Според него именно КТБ е виновна за проблемите на завода.

"Заводът сигурно ще бъде отпечатан, но целта на другите хора е да изчакаме в тоя период някъде около месец и да останат хората без работа, да се изхвърлят навън, и съответно да затворят завода. Това е целта на КТБ, само че няма как да им се получи. С другите кредитори, които са над пет, се оправям по някакъв начин, с КТБ не мога да се оправя. Искаме да направим един оздравителен план, съответно при работа да можем да си плащаме. Имаме работа, но ни спират КТБ да работим“, каза той.

Очаква се казусът да бъде отнесен до омбудсмана Мая Манолова.

Синдиците: Предприятието се източва

Междувременно синдиците на КТБ разпространиха съобщение до медиите, с което казват, че ще пратят случая на прокуратурата.

"До настоящия момент "Русенска корабостроителница Запад“ АД не погасява своите задължения към КТБ АД (н) въпреки многобройните съдебни производства, които сме завели срещу този длъжник. Вместо това, през последните дни се правят опити от страна на взаимно свързани фирми да се присвоят и малкото останали активи на дружеството, като целта на тези действия е КТБ АД (н) да не успее да събере вземанията си от "Русенска корабостроителница Запад“ АД. Получихме сигнали, че въпросните фирми дори са направили опити да режат за скрап цялото оборудване, намиращо се в производствената сграда на "Русенска корабостроителница Запад“ АД“, посочват Ангел Донов и Кристи Маринова.

По думите им това е поредното от множество действия, с които се цели "източване на предприятието“. Друг пример е подписаният на 18 май 2016 г. договор за наем върху цялото производствено предприятие с ямболската фирма, като под наем са отдадени имоти, сгради, машини, съоръжения, инсталации, МПС и друг производствен инвентар за строителство и ремонт на кораби при наемната цена в размер на 2000 лв. без ДДС на месец за срок от две години.

Синдиците описват схема, започнала през 2011 г., с която се е "целяло свързани дружества да препродадат на няколко пъти вземанията на КТБ АД, за да се затруднят в максимална степен всякакви бъдещи правни и фактически действия по събирането на вземанията на банката - схема, която нагло заобикаля закона“.

"Русенска корабостроителница Запад” АД е с огромни задължения не само към КТБ АД (н), но и към НАП, община Русе, служители и работници в завода. Тези задължения се увеличават, тъй като приходите от дейността на дружеството отиват в друго, свързано с длъжника дружество, а разходите остават за длъжника "Русенска корабостроителница Запад” АД. С тези си действия ръководството на длъжника "Русенска корабостроителница Запад” АД показва, че няма намерение да заплаща старите и нововъзникващите задължения към различни кредитори. Този длъжник не е плащал задълженията си към КТБ АД (н) от 2014 година“, посочват още синдиците.

Споделяне
Още от Бизнес