Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

И трошката в двора трябва да има "Гражданска отговорност"

Застраховка не се дължи само ако колата е дерегистрирана и не може да се движи

10 коментара
И трошката в двора трябва да има "Гражданска отговорност"

Автомобилите, които могат да се движат и не са със свалени табели, но въпреки това не се ползват от собствениците си и стоят паркирани дългосрочно, трябва да имат "Гражданска отговорност".

Това следва от решение на Съда на Европейския съюз, взето на 4 септември.

"Гражданска отговорност" се дължи от автомобили, които не са дерегистрирани и са годни, за да бъдат ползвани за придвижвдане, дори собственикът на автомобила да не възнамерява да го ползва и да го е паркирал в свой частен парцел, следва от решението.

То трябва да се прилага от всички институции и съдилища в държавите членки на ЕС.

Делото пред СЕС е образувано по случая на португалската гражданка Алина Хулиана, която преди години е притежавала возило, регистрирано в Португалия. Заради здравни проблеми тя спира да шофира и паркира автомобила в двора си, но не го дерегистрира.

През ноември 2006 г. синът на жената се качва на автомобила без знанието и разрешението ѝ. Возилото изхвърча от пътя, като при инцидента загиват синът на Алина Хулиана и неговите двама спътника. По това време жената не е имала валидна "Гражданска отговорност".

Националният гаранционен фонд на Португария изплаща обезщетения на роднините на загиналите пътници и впоследствие завежда дело срещу Хулиана с претенцията тя да възстанови на фонда сумата от 437 345 евро, която той е платил като компенсации.

Алина Хулиана претендира, че не е отговорна за инцидента и не е трябвало да сключва застраховка, защото е паркирала автомобила си в двора си и не е възнамерявала да го ползва.

За да реши спора, Върховният съд на Португалия, пред който е заведено делото срещу Хулиана, отправя тълкувателни въпроси до Съда на ЕС.

Съдът в Люксембург се произнася, че според първата директива на ЕС за автомобилното застраховане сключването на застраховка е задължително, когато автомобилът е регистриран в държава членка и е технически годен да бъде ползван, дори да е паркиран в частен парцел и собственикът му да не възнамерява да го ползва.

Съдът се произнася също, че във втората евродиректива, свързана с автомобилното застраховане, няма забрана националният гаранционен фонд да заведе дело не само срещу отговорния за даден инцидент водач, но и срещу собственика на автомобил без "Гражданска отговорност", дори последният да няма вина за инцидента.

Това означава, че няма никаква пречка държавите членки да уредят в законодателството си, че дело може да бъде заведено не само срещу виновния водач, но и срещу собственика на автомобил без застраховка, независимо дали последният има вина за инцидента.

Според българското законодателство, ако кола без "Гражданска отговорнсот" причини катастрофа, отговорност носи този, който е шофирал. Обезщетенията на пострадалите се изплащат от Гаранционния фонд, а той после си търси парите от водата на автомобила или неговите наследници, а не от собственика.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. o.petti
    #10

    Да вземеш и ползваш собствеността на някого без знанието и позволението му си е чиста кражба. А кой какво плаща се решава в крайна сметка от тези които държат оръжието - в случая държавата.

  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #9
  3. Nikola Petkov
    #8

    "А дали някой ще си застрахова колата си е негово решение" Да ама не! Съгласно чл. 483, ал.1, т.1 от Кодекса за застраховането всяко лице, което притежава МПС, което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение (дерегистрирано), е длъжно да сключи договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“.

  4. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #7
  5. т€еритория на Мики Маус
    #6

    Това като да го е зимислил лил Цветан Цветанов или лично Джордж Сорос

  6. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #5
  7. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #4
  8. Горскио
    #3

    Медияпул, преди да пише глупости "какво следва" и какво не следва от съдебно решение, първо да се консултира с правно грамотни хора или да прочетат законите и съдебното решение с малко мислене. (А не да пуска поръчкови изводи, които намирисват да са в интерес на застрсхователната олигархия.) Товс, че по принцип собственикът на превозно средство, с което е убит човек, може да бъде съден, означава само това което е казано в съдебното решение - че може да бъде съден. А дали някой ще си застрахова колата си е негово решение.

  9. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #2
  10. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

Участвам