И Туитър се готви за първичното си публично предлагане

И Туитър се готви за първичното си публично предлагане

Туитър (Twitter) създаде дигитален градски площад, кипящ от дейност, но криещ финансови дупки. Седем години след като съоснователят на компанията Джек Дорси изпрати първия "туит" чрез онлайн услугата за съобщения, над 500 милиона кратки послания се споделят всеки ден като потребителите варират от Далай Лама до Джъстин Бийбър. Цялото това чуруликане обаче не се е превърнало в печалба, нито пък се очаква това да се случи скоро.

Туитър се подготвя за първичното си публично предлагане (ППП) тази седмица, но поглед назад разкрива общи загуби на компанията на стойност 500 милиона долара, което повдига въпроса за способността ѝ да превърне един културен феномен в устойчив бизнес, пише в сряда агенция Асошиейтед прес.

ППП на Туитър обещава да бъде поредният пример за еволюцията на интернет от странно мочурище в извор на иновации, променящи света, и смайващо богатство. В този смисъл ППП на компанията се сравнява с ППП на конкурентите ѝ: социалната мрежа на Фейсбук (Facebook), която излезе на борсата преди 18 месеца, и лидерът сред интернет търсачките Гугъл (Google), който се появи на Уолстийт през 2004 година.

Фейсбук и Гугъл обаче вече са били печеливши преди да отидат на борсата. ППП на Туитър напомня за края на 90-те, когато стотици технологични компании станаха публични без да спечелят от ППП.

С 232 милиона потребители и ППП, което се предполага, че ще донесе 2 милиарда долара, Туитър едва ли ще се срине като толкова много компании, които изчезнаха след спукването на дот.ком балона през 2000.

Толкова много инвеститори са оптимисти за бъдещето на компанията, че Туитър в понеделник повиши ценовия диапазон на акция при ППП между 23 и 25 долара, като предишният ценови диапазон бе между 17 и 20 долара на акция. Очаква се търговията с акциите на компанията да започне на фондовата борса в Ню Йорк в четвъртък сутрин, след като бъде определена окончателната цена в сряда вечер.

Въпреки ентусиазма Туитър е изправен пред редица пречки, вариращи от прекалено голям дял чуждестранни потребители, които генерират по-малки приходи от американските потребители, до безпокойство от забавянето на растежа в момент, когато потребителите на компанията са под една четвърт от потребителите на Фейсбук, пише по-нататък агенцията.

Един от най-големите проблеми на компанията може да се окаже най-голямата ѝ възможност. Туитър отчита по-голям растеж на броя на потребителите си извън САЩ, като същевременно компанията постепенно въвежда повече реклами при предоставяне на услугите си. Рекламите бързо се превърнаха в главния източник на приходи на Туитър, които скочиха от едва 28 милиона долара през 2010 година до очаквани 650 милиона долара тази година.

Има обаче едно неравномерно разпределение в начина, по който Туитър генерира приходите си от реклами. Едва 26 процента от тези приходи идват от чужбина, въпреки че над три четвърти от потребителите - около 179 милиона души - живеят извън САЩ. Казано по друг начин Туитър е получил 2,36 долара от американски потребител в периода юли-септември спрямо едва 24 цента от потребител извън САЩ. За сравнение Фейсбук е генерирал 52 процента от приходите си за същия период извън САЩ, достигайки средно 4,83 долара от американски потребител и 1,07 долара от потребител извън САЩ.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес