Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

И в университетите може да има дуално обучение

Министерството на образованието ще прави стратегия за висшето образование и ще връща студентите на лекции

1 коментар
Сн. БГНЕС

В университетите може да бъде въведена форма на обучение, подобна на дуалната, която работи в средното образование. Целта е студентите да се обучават и в реална работна среда, и да посещават по-редовно занятията. Вариантът на дуално обучение може да е част от подготвяната от образователното министерство Стратегия за висшето образование. Една от целите ѝ е да се намерят механизми студентите да ходят по-редовно на лекции.

Това стана ясно от изказване на министъра на образованието Красимир Вълчев, който участва в сряда в кръгла маса за предизвикателствата пред висшето образование и техните решения, организирана от Софийския университет "Св. Климент Охридски".

Вълчев припомни, че проверка на министерството в няколко университета показала, че 15-20 на сто от студентите ходят на лекции, а на преподавателите им е трудно да ги накарат да посещават занятията и да предизвикат интерес от обучението.

"Ако искаме да имаме по-качествено образование и да придобият повече знания и умения, студентите трябва да са по-въвлечени в образователния процес. Редовната форма на обучение е най-високо финансирана, тя е и най-полезна. Осъзнавам, че немалка част от студентите не могат да съчетават ученето с работата, но затова има и други неприсъствени форми. Ние правим проверки в няколко висши училища, които показват, че между 15-20% е средната посещаемост на лекциите в държавните университети", заяви Вълчев.

Той добави, че разликата между "едно висше училище, което държи на репутацията и на качеството си, и между друго висше училище, което го избива на симулация и на бутафория" са изискванията към студентите. Първият тип университети изискват целогодишно, постоянно и ежедневно присъствие - с проекти, задания и четене на литература, а не само от сесия на сесия и от изпит на изпит, както е при други университети.

Вълчев припомни, че през последните години министерството реформира приема в държавните университети. В над 25 професионални направления в различни висши училища вече не се приемат първокурсници. Бройките за социалните, стопанските и правните науки бяха намалени с над 50%. Вълчев добави, че през 1990 г. 30% от завършващите средно образование са се включвали в системата на висшето образование, преди 2-3 години те са били 83% и вероятно догодина приемът в държавните университети ще бъде около 50-60% от завършилите гимназия. Заедно с бройките в частните университети обаче обикновено местата за първокурсници са почти толкова, колкото и завършващите училище.

Според Вълчев основното предизвикателство пред висшето образование е как то да стане по-конкурентно на все по-глобализиращия се образователен пазар и подчерта, че за да се случи това е необходимо да се прави повече наука, да се инвестира в млади преподаватели и образованието да служи за развитието на обществото.

"Най-голямото предизвикателство обаче е университетите ни да бъдат свързани с европейски университетски мрежи, да се подготвят за епохата на цифрова трансформация, изкуствения интелект, да променят учебните си програми, да вплетат в по-голяма степен хоризонталните умения и да се подготвят за учене през целия живот. В следващите десетилетия хората няма да сменят работните си места, те ще сменят професии. Висшето образование ще трябва постоянно да надгражда и ще се наложи да карат по няколко магистърски степени в период през 10 г.", заяви министърът.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #1

    Не дуалното, а диалогичното образование ще върне студентите на лекции. По мои спомени, редовно присъстващите студенти се радват на МОНОЛОГА на някой добре подготвен, ерудиран преподавател или слушат ПРОЧИТА на лекциите, които той е издал и студентите ще прочетат, ако искат да си вземат изпита. Това прилича на ГОЛЯМОТО ЧЕТЕНЕ, а не на преподаване. Как си представям "идеалния професор"?! Той познава проблемите в своята област, запознава студентите с тях и очаква нестандартни отговори, любопитни въпроси,

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.