Работното време на парламента приключи преди депутатите да успеят да гласуват спорното предложение в проектозакона за училищното образование четиригодишните деца задължително да посещават детска градина. Докато депутатите спориха в пленарната зала, родители излязоха на протест срещу тази мярка, която според тях ограничава правото на семейството да реши дали детето да посещава предучилищна подготовка и кога е готово за това. Това предложение беше централна тема на споровете между депутатите и изказванията по него ще продължат и в четвъртък.
Министърът на образованието Сергей Игнатов заяви пред депутатите, че “референдумът за ходенето на детска градина на четиригодишните е спечелен от тези, които искат това да се случи“. Според изнесена от него статистика само 1.9% от родителите са против предлаганата от образователното министерство мярка. Той се съгласи, че преди всичко решението трябва да е на семействата, но даде пример, че държавата има право да задължава, както има задължение да се ходи на училище от 6-годишна възраст и както преди време е имало задължителна военна служба.
“Ние като управление сме задължени да сумираме това, което е в приемните на кметовете в цялата страна, семействата постоянно искат места в детските градини. Имаме и съгласието на всички социални партньори в средното образование. 80% от четиригодишните сега ходят на детска градина, ние няма да постигнем 100%, но ще постигнем 87%-92%. Имаме рисков контингент и затова сме длъжни да положим усилия и, ако родителите не уважават това решение, ние като държава трябва да кажем, че децата трябва да ходят на детска градина“, коментира Игнатов.
Председателят на образователната комисия Огнян Стоичков (“Атака“) цитира становище на Министерството на финансите, според което някои от мерките в закона като задължителната предучилищна подготовка на четиригодишните не са финансово обезпечени.
Започналото в сряда обсъждане на закона ще продължи и в следващите дни, тъй като депутатите имат да гласуват текст по текст близо 350 члена плюс допълнителни разпоредби.
Проектозаконът за училищното образование беше подготвян от ресорното министерство в продължение на две години и половина и не беше приет от парламента навреме, за да влезе в сила от 15 септември 2012 година.
Новият училищен закон цели реформа на училищното образование и заедно с него бяха подготвени нови учебни планове, на които ще бъдат базирани и бъдещите нови учебници. Промените в закона предвиждат основно образование да се получава след завършен седми клас, а не както досега - след осми. Още
Депутатът от Синята коалиция Мартин Димитров посочи, че по конституция е задължително училищното, а не предучилищното образование. Той посочи, че никой не ни кара да сваляме възрастта за задължително обхващане на децата от образователната система и са спекулации твърденията, че това ни се налага от ЕК. “Всички препоръки са за разнообразяване на формите за образование, както формални, така и неформални. Ако услугата е добра, хората сами ще дойдат и ще дадат децата си. Тази мярка няма необходимата обществена подкрепа“, посочи той. Димитров припомни, че над 40 организации се обявиха срещу задължителната детска градина за четиригодишните и 90% са се обявили по данни на НЦИОМ срещу задължителната подготовка за петгодишните деца преди две години. “Имам дете на 4 години и никоя институция не може да знае по-добре от родителя коя възраст е най-добра за детето“, каза Димитров.
Той посочи, че могат да възникнат неприятни ситуации в бъдеще като това, “ако не изпълниш закона да ти откажат да ти запишат детето на следващата година“.
Веселин Методиев от Синята коалиция предложи задължителният характер на разпоредбата да се замени с пожелателен и да се каже, че предучилищната подготовка може да започне от четиригодишна възраст. Той припомни дебатите от миналия парламент около идеята училището да стане задължително за шестгодишните, но в крайна сметка се прие, че децата могат да тръгват на училище и на седем, и на шест години.
Депутатът ГЕРБ Румен Стоилов призова депутатите да почерпят опит от “франкофонските държави“, където предучилищната подготовка започвала от 3 години. “Доказано е, че по-ранната подготовка и социализирането на децата, води до по-доброто им развитие“, каза той.
Мартин Димитров обаче изнесе справка на ЕК, според която в Белгия и Франция обучението става задължително на 6 години, а в Швейцария в шест кантона е на 4 години, в девет кантона на 5 години, в 11 кантона на шест години.
Депутатът от ГЕРБ Снежана Дукова коментира, че “законът дава всички шансове и основания за всякакви политически ексцесии“, което е “срам за тези, които омаловажават 3.5 години труд и говорят откровени лъжи от тази трибуна“. “Извървян е нелек път за консолидиране или поне сближаване на мненията по голяма част от проблемите в този закон. Упрекват ни даже, че сме закъснели и преди избори не би трябвало да приемаме рискови текстове. Ние имаме политическа програма и платформа и сме казали, че образованието е наш акцент“, каза тя.
“Този мач ние го играхме с петгодишните, той не беше лек, но ние победихме, защото се доказа още един път грижата за българските ученици, за българските деца“, допълни Дукова.
Депутатът от БСП Валентина Богданова коментира, че управляващите се опитват да обяснят как задължителната подготовка за четиригодишните няма да е толкова задължителна. “ Ние не творим художествена литература, а пишем императивни текстове. И ако запишем нещо, то трябва да се изпълнява“, заяви тя.
Освен по този текст депутатите спориха и за въвеждането на предмет религия, както настоява Българската православна църква, но всички предложения в тази посока бяха отхвърлени.
Родителски протест срещу задължителна градина за четиригодишните
Докато депутатите обсъждаха законопроекта родители излязоха на протест пред парламента срещу задължителната подготовка за четиригодишните и предвидените санкции за хората, които не запишат децата си. Орлин Райков, който е един от протестиращите родители, коментира, че всеки родител има право да обучава детето си по системи, които предпочита, и с темпо, което прецени, че е подходящо.
“Законопроектът е лансиран по безскрупулен и арогантен начин, като се представя като резултат от дискусии и обсъждания, но това не е така. Аз имам документи за това, че сме представили алтернативни позиции на Министерството на образованието, младежта и науката и на Огнян Стоичков, председател на комисията в парламента, но нашият глас не бе чут“, посочи Райков.
Николай Дренчев, заместник-председател на Националната мрежа за родители, допълни, че с това задължение при недостига на места в детските градини се създава абсурдната ситуация деца, чиито родители искат да ги гледат вкъщи да изместят в детските градини такива, чиито родители действително нямат алтернатива.
Родителите искат също да бъдат позволени алтернативни форми на детските градини, като например родителските кооперативи.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
42 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Със сигурност, подобен закон нарушава толкова много човешки права, че е незаконен.
Първо, манипулативно се нарича животът на децата "обучение или подготовка". Животът си е живот, не можеш задължи някой (едно дете) да живее извън дома си със закон, да яде на чуждо място, да спи на чуждо място, да го обличат и изпишкват чужди хора. Това същото за възрастни, не се ли наричаше затвор? Значи ние можем да си избираме средата, приятелите, храната, мястото, децата не могат??? Обучението на дете в подобна …
възраст се извършва за половин час, два пъти седмично. Другото не е обучение. Ако искат да обучават, да измислят предучилищни курсове за по половин час и да помолят майките, ако искат да си водят децата. Няма какво да им натрапват сиромашките си държавни грижи и да им губят цял ден.Второ, за да има задължителна предучилищна подготовка, трябва да има задължително входно ниво за 1 клас, което е абсурд. И дори да имаше, никоя подготовка не може да бъде задължителна, камо ли да се избира на държавно ниво мястото за това. Дайте ми входното ниво, аз ще си правя сметка как да го покрия - но би било незаконно - не може да има входно ниво за първи клас! Трето, децата отиват на училище инфантилни и затова си прецакват образованието. А отиват инфантилни, точно защото са подхвърляни по институции от малки. Едно дете, поставено в ексклузивната атмосфера на невръстните си другарчета, просто няма как да узрее и вместо да изостави и надрастне детското си поведение, то го затвърждава. Ако на 7 се държиш, като на 3, вече не си сладък. Вече си нахално, агресивно и непослушно дете, коео му липсват първите 7 години. Точно тези деца, дето им викат несоциализирани, са подходящия ученик. Едно свенливо, плахо дете, което се респектира от учителите. Следващ довод е, че никой няма право да разделя със закон майка от дете на 4 години - това в исторически план е еничарство. Поредното е, че у нас държавната грижа е на толкова ниско ниво, както всякога и по цял свят, че тя просто няма как да бъде задължителна. Задължително може да е само най-доброто - а най-доброто е здравата семейна среда. Друг довод - за да има бързо ранно развитие, иска се подражание на възрастен и участие в разнообразни дейности от живота, ако ще най-простите от ежедневието. Затварянето в една стая с калпави играчки и еднообразието лишава от възможностите, които предлага истинският живот. Колко доводи да напиша още, грижата за детето никога не може да е унифицирана - няма такова нещо, като най-добра грижа. Всяко дете се нуждае от уникален подход, точно затова Бог му е дал семейство. На последно място, явно има държавна политика за промиване на мозъка на родителите - и без това хората са все по егоисти, родителят трябва да се насърчава в поемане на отговорности, за да не закърнее съвсем родителското му чувство - иначе тежко и горко на внуците ни. А с тази агресивна политика държавата иносказателно внушава, че семейството е по-лошата среда от институцията и убива вярата на родителя в способностите му.Досега, родителите имаха угризения, че не прекарват достатъчно време с децата си и ги водят тук и там. Сега вече законно ще неглижират децата си - държавата да ги гледа.
Този човек е напълно изкрейзил, Бойко трябва спешно да го махне, ако има чуство за самосъхранение!
Референдумът е спечелен с 99.99% от Партията и Правителството! Партията е права дори когато греши!!!!!!
BLUE:Какъв титан на мисълта-разсъждава за съдбата на 4-годишните, ех да можеше да го зърне отнейде тате от село...
АБВ
Фашистка арогантност. Фашистки произвол...
Не е работа на слуги на Народа,
на слуги на Хората Граждани,
не е работа на на държавата,
да се разпорежда как Всеки човек гражданин или гражданка
да упражнява правата си и отговорности
за Доброто на Своето дете или деца.
Където има многовековна традиция проверена от житейски опит
е отделен въпрос.
Част от времето на децата - за обществена просвета,
за диалог, комуникация и опит в колективен живот, това Да.
Този фашист хабер си няма от Просвета.
Затова …
и министрството му е за насилствено масово "образование"
на "материал".
Простащина, заплащана с Твоите пари, настояще и бъдеще.
НАРОДЕ???
"Игнатов: Референдумът “за“ ходенето на градина от четиригодишните е спечелен
Родители протестираха срещу задължителната предучилищна подготовка"
Толстой: "От петгодишното дете до мен има само една крачка, а от новороденото до петгодишното - страшно голямо разстояние". Точно в тези решаващи за детето години Държавата ще възпитава еничери, изгодни на Новия световен ред.
Аман от непоискани "грижи" на държавата.
BLUE: този става за домакин на детска ясла-те го направили м-р на образованите-я да каже нещо за далаверите във фонда за наука-нещастник-в тъпата държавица никой образован младеж не остава, тоя с детските градинки се занимава-нещастник!
Не желая да промиват мозъка на детето ми в детска градина!
Мисля че от позициите си на човек с 25 стаж в предучилищното образование мога да изкажа компетентно мнение.НАШАТА ДЪРЖАВА не е готова да осигури щастливо детство на толкова малки деца в такива огромни групи от комунистически тип. Аргументирам се веднага-първо държавата не е собственик на нашите деца-за да разполага с техния живот и да ги лиши от щастливо детство,от домашния уют и от правото им поне да се наспят докато са малки и не ги е завъртяло смазващото колело на живота в обществото. ПОСЛЕ-остарялите …
методи на обучение имат за цел да смажат малкото човече и да го направят послушно и безропотно,без собствено мнение-т.е.подготвят бъдещия електорат с промит мозък. ДОРИ и след време да завършат висше образование-остават едни образовани несретници-ако въобще това може да се нарече образование...Чета че по-малко от два процента са несъгласните с тази реформа... Ей хора,събудете се-това са вашите деца.НАЛИ ТОВА Е НАЙ-МИЛОТО КОЕТО ПРИТЕЖАВАТЕ...