IKEA пусна в Русия политически коректна версия на каталога си

IKEA пусна в Русия политически коректна версия на каталога си

Маневрирайки между съблюдаването на западните стандарти и приспособяването си към авторитарни целеви пазари, шведската верига за мебели и стоки за дома IKEA допусна досадна грешка, пише ‟Ди Прессе“. В декемврийския каталог на IKEA, който се тиражира по света в 200 млн. екземпляра, е публикувана статия за живота на лесбийките Клара и Кърсти, но скандалът е друг: статията е премахната от руската версия на изданието. Маркетолозите на компанията са решили, че е по-добре героите да бъдат Иван и Олга.

Представителите на гей- обществото в Швеция веднага обвиниха ръководството на компанията в проява на страх. Според тях чрез публикацията ‟е могло да се провери, какво в Русия се смята за хомосексуална пропаганда“.

Но, както заяви представителката на компанията Илва Магнусон, тази крачка е била продиктувана ‟от необходимостта да се спази руският закон за забрана на пропаганда на нетрадиционните сексуални отношения“.

Излиза, че границата между законопослушанието и отказа от спазването на толкова ценените в Скандинавия принципи, е размита. IKEA в миналото многократно е премахвала изображенията на жени от своите каталози за Саудитска Арабия, а през 2012 г. се отказа да публикува на руския си сайт победилата в конкурса снимка с четирима младежи с маски на главите, защото предизвиквала асоциации с презряната от руските власти пънк-група "Пуси Райът".

С тези си действия ‟компаниите и политиците стават новите хералдици на авторитарните системи“, пише изданието. ‟В случая с Русия те не само агитират за съчувствие към нейния ‟особен път“, но и драстично омаловажават наличния в страната дефицит на спазване на човешките права до малките съпътстващи загуби по пътя към светлото бъдеще“.

По ирония на съдбата, те толкова силно изкарват на показ дихотомията на авторитарното общество, при която управляващата класа, не желаейки да се откаже от западния стил на живот с всичките му атрибути, едновременно с това кара народа да мисли западното влияние за порочно и да гради всякакви прегради срещу него, пише "Ди Прессе".

Междувременно именно точно на този народ искат да продават стоките си западните компании, а търсенето в Русия на удобните етажерки на IKEA е огромно, пише вестникът.

Споделяне

Още от Общество

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?