Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Икономическата интеграция на ЕС се засилва в границите на Еврозоната

0 коментара

Педро Солбес комисар по икономическите и валутните въпроси на ЕС прави анализ и дава прогнози за бъдещето на Икономическия и валутен съюз на страниците на вестник "Ел Паис".
Значителното подобряване на публичните финанси на Съюза е едно от главните постижения на Икономическия и валутен съюз и представлява основен стълб за координиране на икономическата ни политика. Противно на очакванията на онези, които твърдяха, че след въвеждането на еврото ще се отслаби финансовата дисциплина, през последните две години държавите-членки изпълниха ангажиментите си и продължиха финансовата консолидация. Този успех обаче поставя на изпитание сегашната ни система за координация. Затова според мен е настъпил моментът да се обмисли как да се усъвършенства системата ни за управление на икономическата политика.

ИВС е различен от всеки друг валутен договор - настоящ или минал. Общата валутна политика се съчетава с децентрализирани финансови програми според различните условия: членовете на ИВС са различни по размер, икономическа структура, степен на икономическо развитие, политически и социални предпочитания. С разширяването на Европейския съюз тези различия ще се увеличават.

ИВС дава допълнителен импулс на процеса на икономическа интеграция в Европейския съюз, което в частност се дължи на по-тесните търговски връзки и съответно - на все по-засилващата се финансова интеграция. Това увеличава непреките последици (положителни и отрицателни) от икономическата политика на държавите-членки. Един от мотивите за координацията в рамките на ИВС е необходимостта да се гарантира подходящо съчетание между финансовата и валутната политика, както сред страните-членки, така и в еврозоната. В тези две области трябва да се води съвместима политика и те да се допълват взаимно.

Всички тези аргументи единствено подчертават необходимостта от по-голяма координация между държавите-членки с цел да се гарантира адекватна комбинация между мерките в сферата на валутната и финансовата политика и мерките от областта на макроикономическата и структурната политика.

"Не подкрепям икономически централизирано правителство, което да предписва еднакви рецепти."

Нека обаче не възникват недоразумения. Не подкрепям икономически централизирано правителство в еврозоната, което при икономическите предизвикателства да предписва еднакви политически рецепти. В никакъв случай. За доброто функциониране обаче на децентрализиран подход в икономическата политика на ИВС координацията трябва да приеме формата на конкретни мерки и да се измерва въз основа на изпълнението на поетите ангажименти. Сътрудничеството в икономическата област трябва да има твърдо определена същност и реалистично да разглежда последиците от предприетите национални мерки за цялата еврозона. Пазарите чакат от нас ясно доказателство, че можем да управляваме разнообразието. Тя искат да са сигурни в следното:

1. Че съществува обща прозрачна аналитична рамка, която да дава възможност за анализ на предизвикателствата на икономическата политика и за съответни мерки.
2. Че се имат предвид последиците за цялата еврозона на националните бюджетни политически линии.
3. Че държавите-членки стриктно спазват нормите и изпълняват договорените бюджетни цели и задачите на икономическата реформа.

Не по-малко важно е постепенното развитие на друг основен инструмент в икономическата политика на ИВС - Общите насоки на икономическата политика. Това е нещо, което наричам инструмент за добрите времена. Надхвърляйки бюджетната политика, той дава възможност да се управлява продължителният и понякога болезнен процес на модернизация на европейската икономика чрез структурни реформи, установява критериите за периодичен надзор върху политиката, позволява да се прави ежегоден преглед на това как се съчетават отделните политически линии не само в еврозоната и в целия Европейски съюз, но и във всяка държава-членка.

Положителните страни на този модел могат да се докажат само в практиката. При нашия модел на икономическа координация отделните политически линии се свързват чрез т.нар. натиск на равнопоставените. Въпреки че този натиск досега изпълняваше добре ролята си, съществуват доста мотиви, за да се усъвършенства практическото му приложение с цел да бъде на висотата на амбициите ни.

Европейската комисия е в състояние да извърши обективен и неутрален анализ за това как се съчетават политическите линии във всяка държава-членка и в целия Съюз и да изготви амбициозни политически предложения. В крайна сметка обаче страните-членки са тези, които имат последната дума. Европейският съвет ще даде през пролетта политическата насока на този процес.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.