Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Икономическият натиск доминира в българските медии

Според журналистите настъпила е "цялостна деградация на професията" в очите на гилдията и обществото

9 коментара
Икономическият натиск доминира в българските медии

Икономическият натиск е далеч по-мощен от политическия в българската медийна среда. Това е основният извод на проучването на Асоциацията на европейските журналисти (България) за свободата на словото през 2013 година. В него чрез анкета са участвали 169 журналисти през периода от 10 май до 10 юни.

Според организаторите на изследването около 6000 души са журналистите в България. Поканени да участват в анкетата са били около 1400 работещи в печатни и елекстронни медии, но едва около една десета от тях са се отзовали на поканата.

Едва 16.6 процента от анкетираните твърдят, че медията, в която работят, е напълно независима от икономически натиск. Над две-трети от журналистите смятат, че медиите им са по-скоро независими от политически натиск. Преобладава мнението, че обществените медии са обект на по-голям натиск, отколкото частните. Същото важи и за натиска над журналистите в провинцията, който е по-голям в сравнение с този в столицата.

Българските журналисти редовно стават обект или свидетели на натиск както отвътре - от редактори и собственици, така и отвън - от рекламодатели, политически и икономически субекти, е друг важен извод в проучването.

Почти 87 процента от анкетираните признават, че опитите да се влияе на съдържанието на журналистическите материали е редовна практика в българския медиен пейзаж. Особено показателно е, че нито един от анкетираните не е заявил, че тези опити са "несъществуващо явление".

Общо 1/3 от журналистите заявяват, че не е нужно да им бъде оказван натиск, защото така или иначе са принудени да се самоцензурират в работата си. Цензурата е най-често срещана в телевизиите – 57 процента от работещите там са били обект на натиск. Съвсем по-малко е разпространена в печатните медии и интернет изданията – съответно 47 и 41 процента, и е най-рядко срещан в радиото - 31 процента.

В същото време журналистите, започнали на нова месторабота през последните две години, са признали, че са подложени на значително повече на натиск, отколкото колегите им с по-дълъг стаж в дадена медия.

Проучването е установило връзка между работната заплата на журналистите и натиска, който се оказва върху тях. Журналистите, който признават, че редовно им се оказва натиск, признават, че доходите им са намалели, докато тези, които не са били притискани, присъстват далеч повече в групата, чиито доходи са се увеличили.

Над 65 процента от журналистите дават лоша оценка на свободата на словото в България, а за 29 процента от тях тя е задоволителна. Според повечето е настъпила цялостна деградация на професията журналистика - в очите на обществото и във възприятията на самата гилдия.

"Най-големият проблем на средата у нас е медийната концентрация и липсата на прозрачност на собствеността", коментира медийният експерт Нели Огнянова. Според нея другите значителни проблеми в професията са поръчковата журналистика, липсата на защита на журналистите и финансирането на медиите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #9

    Как така били натискани горките? Та нали на тумби се бутаха милите да пипат мускула на Баце. Сега били натискани.

  2. Анонимен
    #8

    Протест: Спрете да купувате вестници и да гледате телевизията на Шопара. Изтеглете си парите от банката донор на Шопара и ще се случи нещо реално.Тях само парите ги интересуват, а не нашето настояще и бъдеще, както със сълзи на очи ни обеснява Дудука.

  3. Анонимен
    #7

    Медиите не са платени проститутки, а са държанки - на ДС/КГБ. Жалко, че многото семпли момчета и момичета, които работят там и дават лице на медиите, идея си нямат, каква е истината.

  4. Анонимен
    #6

    Доста журналисти направиха милиони да надуват балони на несъстоятелни политици и да заливат с помия умните и можещите. Затова я докарахме до кривата круша и всички се мотат като мухи без глави.

  5. Анонимен
    #5

    Лъвов мост трябва да е за журналиситката това, което е Орлов мост за протестиращите - работно място!

  6. Анонимен
    #4

    Хайде сега, журналистиката се държи или като платена проститутка, или като лека жена в най-добрия случай. Ако видиш че някой хвали нещо, то е, защото очаква изгода. Ако го критикува, също. Най-забавни са тия, които са обърнали резбата, като Сашо Диков и вестника на газовия олигарх Сашо Дончев - "Сега", аккто и цялата "Прас-прес". Жалко, че я няма българската секция на ББС.

  7. Анонимен
    #3

    Платена реклама на протестите имаше през февруари, не сега. Сега журналята толкова си могат ;-)

  8. Анонимен
    #2

    № 1, никой не рекламира протестите, те не са паста за зъби, памперси или дамски превръзки, нито прах за пране, а масова проява на гражданска позиция. Протестите медиите ги отразяват кой както може. А зависимостта си личи от небето. Още в първия ден адски зависимата от Пеевски ТВ7 се направи, че протести няма. Имало "незначително недоволство" в провинцията. Студиото им срещу Народното събрание, те не показаха какво става там. Цял ден и цяла вечер! Затова и когато излязоха все пак уплашени сред хората,

  9. Анонимен
    #1

    Това си личи и по рекламирането на протестите.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.