Има ли изобщо Слави Трифонов икономическа програма?

Едно обещаха преди изборите, с друго излизат сега

Има ли изобщо Слави Трифонов икономическа програма?

Каква е истинската икономическа и финансова програма на партията на Слави Трифонов "Има такъв народ"? Този въпрос възникна, след като оттегленият кандидат-премиер Николай Василев представи своята икономическа визия за модернизацията на страната, която се оказа голям сюрприз, тъй като се различава съществено от публикуваната на сайта на "Има такъв народ".

Василев взе равностойно участие със зам.председателя на ИТН Тошко Йорданов и колегата му Филип Станев на първата в историята на партията пресконференция. Тя се наложи заради решението на Трифонов да оттегли номинацията на бившия царски министър за премиер и да ревизира предложения състав на правителство заради несъгласието на "Демократична България" и "Изправи се!Мутри вън!".

Още преди изборите на 4 април Слави Трифонов представи експертите, които е подбрал, да представят по сектори цялостната визия и програма, с която да се бори за доверието на избирателите.

Разминаванията оставят впечатление, че ИТН няма твърда програма за управление на икономиката и финансите, а тя се мени ад хок в зависимост от политическите обстоятелства и от личността на номинирания за министър-председател.

Василев, който сам се нарече "бюджетен ястреб", на практика предложи рязък завой към политика на силни бюджетни ограничения, каквато не фигурира като философия в публикуваната официална програма на ИТН, която все още стои на сайта ѝ.

Планът на Николай Василев е бюджетът, който тази година е гласуван с 5 млрд. лв. дефицит, рязко да се върне към баланс с нулев дефицит още през 2022 г. В програмата на Слави Трифонов се споменава за стремеж към балансиран бюджет, но изобщо не се говори, че това ще стане през 2022 г. Напротив – написано е, че бюджетният дефицит трябва да намалее "от 1.5% до 1% в рамките на един мандат".

Това е много съществена разлика. С курса към резки бюджетни ограничения несъгласие вече неколкократно изразиха служебните министри на икономиката и финансите Кирил Петков и Асен Василев. Двамата твърдят, че в момент, в който правителството прави съществени реформи в борбата срещу корупцията и организираната престъпност, е редно властта да се стреми към социален мир, за да има обществена подкрепа, а не да води и допълнителна, тежка битка с различни социални групи заради орязаното финансиране от държавата.

Рязкото свиване на държавни разходи Василев върза с курс към съществено намаляване на данъците - сваляне на ставката на данък печалба от 10% на 9%, на данъка върху личните доходи – също от 10% на 9%, както и най-сериозната мярка – намаляване на общата ставка на ДДС от 20% на 18%, а тази за международния туризъм, която сега е 9% - на 5%.

Подобна драстична данъчна реформа изцяло липсва в предложената преди изборите програма на "Има такъв народ".

Василев се аргументира, че прокламираните от него намаления на ставките на основните данъци щели да доведат до повече приходи в бюджета, вместо до по-малко, защото бизнесът щял да заработи на светло. Дори това да се окаже вярно за някои от преките данъци, не е ясно как точно ще се увеличат приходите от ДДС, който е най-важният данък в държавата. Годишно от това перо държавата събира над 11 млрд. лв., което значи, че свалянето на ставката с 2 процентни пункта най-вероятно ще доведе до загуба за фиска от над 1 млрд. лв., без да има каквито и да било гаранции за намаляване на цените от търговците. Когато миналата година държавата свали ставката на ресторантньорите от 20% на 9%, самите те обявиха, че няма да смъкнат цените, а с отстъпката щели да си компенсират щетите от Covid-кризата.

ИТН, подобно на Василев, също предвижда намаляване на данъчно-осигурителната тежест, но в съвсем различна посока. Партията е записала запазване на ставката от 10% на данъка върху личните доходи, като се предлага отстъпка за определени социални групи чрез въвеждане на семейно подоходно облагане и на необлагаем минимум за подкрепа на хората с най-ниски доходи.

По отношение на данък печалба ИТН не предлага сваляне на ставката, а "разработване на програма за преотстъпване на корпоративен данък при реинвестиране на печалбата и внедряване на софтуерна фискализация".

Освен това партията на Трифонов се застъпва за сериозна и скъпа мярка в пенсионно-осигурителната система - намаляване на осигурителната тежест с до 3%, при положение че и в момента половината приходи на НОИ се финансират от данъци.

Макар програмата на ИТН да твърди, че цели да подкрепи малкия и средния бизнес, липсва идея за сваляне на основния данък, който касае дребния бизнес – 15-процентовата ставка за едноличните търговци.

Директно съвпадение между Василев и партията на Слави по отношение на данъците има само за премахването на данъка върху лихвите по банковите влогове, който и в момента е практически нулев заради нулевите лихви.

В програмата на Трифонов например никъде не се споменава за приватизация на Българската банка за развитие, въпреки че това се оказа сред приоритетите на Николай Василев. Нещо повече, това бе единият от дузината приоритети, изложени от лидера на ИТН при обявяването на правителството му.

Съществено различие е и темата за концесионирането на магистрали, поставена от Василев, за което няма и дума в официалната програма на ИТН. Там се говори за съвсем друг подход - "обобщаване и въвеждане в експлоатация на ТОЛ-системата". Досега хората на Трифонов не са говорили, че смятат да сменят ТОЛ-системата, в която се наляха стотици милиони.

Интересно е какъв анализ стои зад този рязък завой във вижданията на ИТН по такива значими теми. Във всяка нормална държава подобни политики се обсъждат и подготвят детайлно, преди да бъдат въведени.

Освен това партията на Слави е записала, че предлага намаляване на ролята на държавата в стопанския оборот чрез свиване на бюджетните разходи до 38% от БВП – нещо, в което се доближава до идеите на Николай Василев.

Съществената разлика обаче е, че в официалната програма на ИТН има куп социални мерки, за които и дума не бе спомената от "бюджетния ястреб" Николай Василев.

Трифонов е записал, че предлага "трайно увеличение на данъчно облекчение за дете (в размер три средни месечни работни заплати)", "еднократна помощ за ученици от всички класове", "потребителска помощ в размер на 24 минимални заплати за новородени и отглеждани в България, деца разсрочена в период от 7 години", "осигуряване за майчинство на редовните студенти до 25-годишна възраст с взети изпити от държавата", "увеличаване на материалната подкрепа до 70% от минималната работна заплата чрез ваучери за хранителни продукти, лекарства, енергия" на възрастните хора с ниски доходи, "актуализация на пенсиите на всеки мандат".

Разминаване има и по отношение на заплатите в публичния сектор. Николай Василев посочи, че би работил за "рязко увеличение на заплатите на лекарите, медицинските работници и учителите". Такова обещание липсва в програмата на "Има такъв народ", където се говори за "актуализация на заплатите в БАН".

При толкова съществени разминавания между предизборната и следизборната икономическа програма на ИТН единствената интрига е дали следващият номиниран за министър-председател ще предложи трета версия за икономическа политика и дали тя ще има нещо общо с официалната, представена пред избирателите.

Отделен е въпросът дали ДБ и ИСМВ, на чиято подкрепа Трифонов разчита, но чието мнение не иска, биха гласували новата му ревизирана програма и личностите, които да я прилагат.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?