Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Има някакви неща, които са ставали на земята". Защо български МиГ 29 се разби в Черно море

Според военния министър няма "човешка грешка", но и технически самолетът е бил изправен

8 коментара
Георги Панайотов, сн. БГНЕС

Основната причина за трагичния полет, при който загина майор Валентин Терзиев, не е човешка грешка, а "загуба на пространствена ориентация". Освен това са установени и "някакви неща, които са ставали на земята". Разбилият се изтребител МиГ 29 е бил изправен. Отхвърлена е категорично възможността самолетът да е бил свален. Това е версията на Министерството на отбраната, която служебният военен министър Георги Панайотов представи в петък, малко след като руски специалисти успяха да разчетат данните от "черната кутия".

"Полетът е възстановен до последната секунда, цялата информация е снета. Потвърждават се заключенията, които са направени в доклада на "Военна полиция". Никога не съм казвал, че е човешка грешка и не е човешка грешка, защото загубата на пространствена ориентация е една не толкова лесна за обяснение ситуация и състояние на човешкия организъм, това е нещо специфично", обясни военният министър.

Освен това в доклада на "Военна полиция" има посочена и друга вторична причина, По думите му "има някакви неща, които са ставали на земята, които е можело да бъдат направени по по-добър начин".

Панайотов обаче не уточни какво визира. На въпрос дали има и чия е грешката в командването на полета от земята, Георги Панайотов посочи, че е извън неговите правомощия на министър на отбраната да посочва виновни.

"Всичко е ясно. Не са приключени следствените действия по случая. Единствената институция, която може да ги оповестява (имената – бел.ред.), е прокуратурата", каза Панайотов.

Изтребителят МиГ-29, пилотиран от майор Терзиев, се разби в морето край Шабла в нощта срещу 9 юни по време на учение. Мишената е падала по-бързо от предвиденото и се е наложила допълнителна маневра, за да може майор Терзиев да я порази. Последните му думи, записани в командния пункт, са "Поразих целта, излизам от атака".

"Черната кутия" на самолета беше открита на дълбочина от 70 метра и бе увредена. Това наложи да бъде изпратена в Русия, за да бъдат снети данните от нея.

Случаят се разследва от прокуратурата, но "Военна полиция" вече обяви своите заключения.

Според разследването на "Военна полиция" причината за катастрофата е загуба на пространствена ориентация. За трагедията е изиграла роля и "неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите". Съпътстващи причини са и "особеностите на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори", както и "неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака".

"Това, което сме могли да направим като разследване на инцидента, сме го свършили. Следствените органи все още работят, надявам се да излязат с тяхно заключение скоро", каза Панайотов.

В заключение служебният военен министър дежурно напомни, че българската армия се нуждае от превъоръжаване - нови оръжия, самолети, хеликоптери, танкове, радари, оборудване.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филип Тотю
    #8
    Отговор на коментар #7

    Ясно е, че с 3 плюс един Мига и Люк Скайуокър да са всичките ни пилоти, на никой не можем ефективно да се противопоставим ако не дай си Боже ни нападнат! Каква безсмислена "Функционалност" и "Изправна Боеспособност" са се мъчели да доказват? Май колкото за НА ХАРТИЯ, СТАТИСТИКАТА. По същият начин както Връткат ЕС и ги заблуждават и ни грабят, а ние мижаме и тихо, както каза оная "ЗемеДелка"!

  2. Филип Тотю
    #7
    Отговор на коментар #4

    Всичко това се случва изключително бързо и за изключително кратко време, трудно е да се реагира. Въпросът е, на кому и защо е било нужно провеждането на такава рискова операция със самолет който всеки момент ще бъде свален от служба и е на края на срокът си за годност, няколко десетки години, от ерата на НРБ СССР, интересно е също за състоянието на въоръжението, комуникациите, радарите и тн. От какъв зор ще поемат такъв необмислен, безсмислен риск???? Защо???

  3. Филип Тотю
    #6
    Отговор на коментар #5

    Щом като губиш пространствена ориентация без да имаш видимост и разчиташ само на уредите и кулата, и не е по твоя вина, то тогава кой е дефектният елемент от веригата???

  4. Филип Тотю
    #5

    И какво значи това бе Шефе, че уредите не са достатъчно надеждни и прецизни ли, след като: "Никога не съм казвал, че е човешка грешка и не е човешка грешка, защото загубата на пространствена ориентация е една не толкова лесна за обяснение ситуация и състояние на човешкия организъм, това е нещо специфично", обясни военният министър."

  5. Нато Натов
    #4

    Доста наивно обяснение, Панайотов. Виновен е ръководителят на учението, който е трябвало да прекрати изпълнението веднага след като е станало ясно, че мишената е дефектна и се променят драстично условията за стрелба.

  6. Александър Борисов
    #3

    Има обяснение за "причините са на земята", като се имат предвид тулупите, командващи все още българската армия.

  7. Dante Alighieri
    #2

    Знаех си още преди намирането на тая кутия, че виновен ще излезе пилотът, Бог да го прости...

  8. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.