Турски експерт:

Има опасност от "балтизация" на южния фланг на НАТО и турското въздушно пространство

Сваленият самолет е бомбардирал тюркменски сили - етнически турци, воюващи с подкрепа от Турция

Има опасност от "балтизация" на южния фланг на НАТО и турското въздушно пространство

Руският боен самолет е бил свален в турското въздушно пространство. Той е бомбардирал силите на тюркмените – етнически турци, които воюват в Сирия срещу Башар Асад с подкрепата на Турция. Което е доста критично, защото има обасност от "балтизация" на южния фланг на НАТО и турското въздушно пространство. Това казва в интервю за Дойче веле експертът от Центъра за изследвания на икономиката и международната политика EDAM в Истанбул Джан Касапоглу, който е и сътрудник на Колежа по отбраната на НАТО в Рим.

Турция даде ясно да се разбере, че когато бъде нарушено въздушното ѝ пространство, няма да прилага различни критерии в зависимост от националността на самолета-нарушител. Преди около месец Турция вече свали руски безпилотен самолет. Заедно с дипломатическата риторика на турските власти, това е ясно предупреждение към Русия да не нарушава турското въздушно пространство. Турция показва, че следва твърди правила и няма да позволи нито на сирийците, нито на руснаците да поставят под въпрос тези правила, казва експертът.

Той припомня, че Сухой-24 са тактически бомбардировачи, които се използват главно за масивни бомбардировки срещу наземни цели. Според него сваленият самолет е бомбардирал тюркменски сили, тоест - етнически турци, които участват в бойните действия в Сирия със силна подкрепа от Турция. Става дума за около 5 000 до 9 000 турскоезични бойци, които са обект на интензивни атаки от силите на Асад, подкрепяни от дълго време от руснаците и иранците. Този самолет е имал за цел да бомбардира именно тюркменски сили, а това е доста критично. Защото има опасност от „балтизация” на южния фланг на НАТО и турското въздушно пространство, посочва Джан Касапоглу.

Това, по думите му, означава чрез постоянни нарушения на въздушното пространство по южния фланг на НАТО, който включва въздушното пространство на Турция, да се създаде ситуация, сходна с тази на Балтийския фланг на НАТО. Там руските нарушения на въздушното пространство вече са едва ли не всекидневие.

Касапоглу казва, че според турската процедура, когато самолет доближи на по-малко от 12 мили турското въздушно пространство, зенитната отбрана започва да го предупреждава. Когато дистанцията стане пет мили, Турция вдига своите изтребители F-16 и се подготвя за прихващане, като продължава с предупрежденията. И ако самолетът, идващ от Сирия, все пак навлезе в турското въздушно пространство, тогава вече го свалят. Като имам предвид и предишните руски нарушения, смятам, че бомбардировачът Сухой-24 наистина е нарушил турското въздушно пространство и затова е бил свален, обобщава Касапоглу.

Според него първият знак за бъдещето на двустранните руско-турски отношения ще бъде дали ще се състои насроченото за сряда посещение в Анкара на руския външен министър Сергей Лавров. Скоро след публикуването на интервюто на Дойче веле с турския експерт стана ясно, че посещението на Лавров е отменено от руска страна.

На второ място според Касапоглу индикатор за мащаба на кризата ще бъде съдбата на двамата пилоти. Ако някой от тях наистина е заловен от тюркменски сили, няма да има изтезания или екзекуция, защото това не са терористи като Ал-Нусра. Най-вероятно ще има дипломатически преговори между Турция и Русия, казва експертът. Но ако пилотите попаднат в ръцете на други групи, тогава положението може много да се усложни.

Важно е да наблюдаваме дали руснаците ще се решат на ескалация, дали ще има нови нарушения на въздушното пространство. Ако това стане, ще се повиши напрежението не само между Русия и Турция, но също така и между НАТО и Русия. Турски високопоставени служители дадоха много ясно да се разбере, че в случая е било нарушено не само турското въздушно пространство, но и въздушното пространство на НАТО, посочва експертът.

Дойче веле отбелязва, че това е първият случай, в който страна от НАТО сваля руски военен самолет.

В отговор турският експерт казва, че подобна ескалация наблюдаваме на Източния фланг на НАТО. Много е важно, защото се случва преди срещата на върха на НАТО във Варшава догодина. И ескалация се наблюдава вече не само в балтийските страни, но и по границата на една от военно най-мощните страни в НАТО. След първия подобен инцидент президентът Ердоган вече предупреди, че ще има последици, ако Русия продължава да действа по този начин. А Русия има много добри отношения с Турция, голям стокообмен, енергийно сътрудничество. Затова такива инциденти могат да променят правилата на играта, посочва Касапоглу.

По думите му, ако руснаците наистина желаят да бъдат част от коалицията срещу "Ислямска държава", те ще трябва да променят целта на своите атаки в сирийската война. Защото от самото начало руската операция е насочена не толкова срещу "Ислямска държава", колкото срещу сирийската опозиция. И още: вместо да нарушават въздушното пространство на НАТО, руснаците трябва да координират своите действия във въздуха с другите участници в коалицията.

Турският експерт казва, че най-вероятно Турция ще поиска помощ от НАТО, но не става дума да се задейства член 5 от Северноатлантическия договор (нападението срещу една страна се смята за нападение срещу всички - бел. ред.). Затова пък член 4 във всички случаи е приложим. Тоест - спешни консултации, когато е възникнала сериозна опасност за сигурността и отбраната на НАТО.

Споделяне
Още по темата
Още от Свят