Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Има още една оферта за "заместващи" изтребители. Следващият парламент ще решава

12 коментара
МиГ 29, сн. БГНЕС
Двата двигателя за изтребителите МиГ-29, които България се надява да получи от Полша, ще дойдат до края на април. Освен това МО ще продължи да търси още ремонтирани двигатели втора ръка, обясни военният министър Димитър Стоянов във вторник. 
 
България разчита само на старите съветски изтребители, за да охранява въздушното си пространство, но поддръжката им на практика е невъзможна заради войната в Украйна.
 
Другите две страни в НАТО, които имат такива изтребители Полша и Словакия, ги насочват в помощ на Киев, но президентът Румен Радев и назначеното от него служебно правителство, отказват да направят това. 
 
"До дни ще бъде доставен първият, а до края на април вторият двигател за МиГ-29 от Полша", каза Стоянов пред Нова телевизия. 
 
Тези двигатели обаче няма да са достатъчни. България се надяваше да получи от Полша повече, но в крайна сметка това не се случи. 
 
"Имаме 18 самолета МиГ-29. Колко са изправни – няма как да бъде коментирано в студио", каза той. 
 
Министърът припомни, че вече има обявена една поръчка за закупуване на шест ремонтирани двигатели, а предстои и още една. 
 
Към момента обаче няма яснота от къде могат да дойдат толкова двигатели и очакванията са, че по скоро поръчките няма да бъдат успешни. 
 
Стоянов съобщи още, че вече има две оферти за придобиване на т.нар. "заместващи" изтребители, които МО се надява да осигури, за да може България сама да охранява небето си в периода между презимяването на МиГ-29 и доставката и усвояването на закупените от САЩ F-16. 
 
МО иска оферти за изтребители втора ръка от четири държави – Швеция, Франция, САЩ и Израел, като идеята е да се придобият на лизинг. 
 
Досега бе известно, че оферта има само от Швеция за машини "Gripen" и то нови, която е по-скъпа.
 
"Ще ги представим на Комисията по отбрана и ако парламентът реши с най-голямо удоволствие ще преминем към западни самолети. Но в крайна сметка това, на което летят нашите пилоти, е това, което е предоставил нашият политик", каза той.
 
Сред политическите партии няма нагласа да се инвестира в още една платформа самолети, така че двата варианта са или да се намери как МиГ-овете да бъдат поддържани, или съюзниците в НАТО да поемат изцяло охраната на въздушното ни пространство.
 
Стоянов обаче припомни Закона за отбраната и Въоръжените сили, според който "охраната на въздушното пространство на Република България се осъществява от Българската армия самостоятелно или съвместно с въоръжени сили на съюзнически държави". 
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #12

    съвсем проста е сметката!!! - годините, които "нашите" съвЭЭцки гЭнЭрали искат да осигурят на миг-овете, са точно колкото годините, които остават до пенсионирането и на последния "ни" льотчик от съвЭЭцките пАкАлЭния (те не могат, а и не искат, да се понаучат на Ф-16)... - ... за да се пенсионират тия "льотчици" с максиална пенсия... (ако ги нема миг-овете, ще трябва баш пред-пенсионно да ги преназначават на по-зле платени наземни длъжности и макс-пенсията им става несигурна)

  2. Ганди
    #11

    И този Закон за отбраната и Въоръжените сили толкова ли е незаменим в тази му част, че не може да се промени точно този текст?! Съюзници сме, за бога, не неприятели! Важен момент е за следващия парламент, за да се осигури охраната на въздушното пространство на БГ и на НАТО. Без негодни мигове.

  3. полк. Дрангов
    #10

    Два двигателя за Москвич 412 пътуват към президентството!...а двигатели за миг 29 през крив макарон!

  4. F16
    #9

    изказването на министъра беше точно, каза че служебното правителство спазва конституцията и във всички свои действия се ръководи от интересите на България.

  5. Bлaдo
    #8

    гледах го сутринта тоя ... позор-министър! .... Като ехо на радев-ите бляеници бяха всичките националнопредателски лъжи и на тоя ... мИтя стАянов...

  6. Doide-mi-do-gusha
    #7
    Отговор на коментар #6

    Не било "грозен слух", ами най-ми било грозна истина. Не един и двама, най-вече генерали са се възползвали и се възползват от тази малка, но важна продибивка. И за това, както и за блокирането на всякакви решения за нови самолети през годините, са виновни не поритиците, а българските ВВС, всичките им командири, включително и настоящия пРеZидент на Московията по българските земи. ВРЕМЕ Е ДА СЕ КАЖЕ, ЧЕ "ЦАРЯТ" Е ГОЛ! Действията на Разев и "лакеят му военен министър" за "заместващи способности" са ВРЕДНИ. Така вече със сигурност ще ликвидират и жалките остатъци от боеспособност, но може би това е целта - САБОТАЖ И НАЦИОНАЛНО ПРЕДАТЕЛСТВО.

  7. Един препатил
    #6
    Отговор на коментар #2

    Тук някъде във форумите се появи един грозен слух защо не искаме да предоставим на Украйна поне МИГ-овете, които не могат да летят, но които украинците могат да използват за резервни части или от три да направят един. Доколкото е известно МИГ-овете, които предоставиха Полша и Словакия също не са в блестящо състояние. Та причината била в т.нар. "резервни пилоти". Това били пенсионирани военни пилоти, които преминавали веднъж или два пъти в годината тренировъчен полет - може и на тренажор. Такива били

  8. F16
    #5
    Отговор на коментар #2

    летателният ресурс на двигателите на МиГовете е ограничен, към средата на тази година двигателите стават негодни. Все пак МО на отбраната вече е успяло да договори 2 двигателя. България разчита изцяло на МиГ за охрана на въздушното пространство (еър полисинг), което е въздушно пространство на НАТО и пряко отговаря за граничното Черно море. За да си изпълни задълженията си като лоялен член на НАТО, България е дължена да осигури двигатели за руските изтребители. Достаквата на първите 8 ф-16 се очаква

  9. Коментарът е изтрит в 15:37 на 28 март 2023 от автора.
    #4
  10. Коментарът е изтрит в 15:39 на 28 март 2023 от автора.
    #3

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.