Индонезия спря покупките на Сухой Суперджет-100 след катастрофата

Няма оцелели от разбилата се във вулканичен скат надежда на руската авиация

На спасителите им трябваха над пет часа, за да стигнат до останките на самолета

Индонезия прекрати покупките на руския авиолайнер Sukhoi Superjet-100 (SSJ-100) до изясняване причините за катастрофата с тази машина по време на демонстрационен полет именно в Индонезия, съобщи РИА Новости, цитирайки агента на индонезийската посредническа компания PT Sky Aviation Тримарг Рекатам. Местната компания "Картика Еърлайнс" ( Kartika Airlines) има поръчка на 30 самолета, първите от които трябваше да пристигнат през август.

Инцидентът със Сухой Суперджет-100 стана в сряда, когато машината изчезна от радарите в индонезийския район Богор на около 100-120 км от Джакарта и местоположението ѝ бе неизвестно часове наред. В четвъртък спасителните екипи откриха останките на самолета в района на планина Салак в провинция Западна Ява. Според разследващите самолетът вероятно се е разбил в склоновете на вулкан при лоша видимост.

Не е оцелял нито един от 45-те души на борда – осем руснаци екипаж, американец, французин и индонезийци, сред които бизнесмени и журналисти. не е оцелял. Транспортирането на техните останки ще започне в петък.

Катастрофата е станала при завръщането на самолета. Представители на индонезийския контрол на въздушното движение разказаха, че пилотите са поискали разрешение за кацане от 3000 на 1000 метра. На височина от около 2000 метра самолетът изведнъж изчезнал от радарите. Преди това екипажът не е съобщавал за проблеми.

След като хеликоптерите откриха предполагаемото място на инцидента, на спасителите им трябваха пет часа, за да стигнат мястото заради труднодостъпния терен.

Президентът на Русия Владимир Путин нареди руски представители да вземат активно участие в разследването на причините за катастрофата, а премиерът Дмитрий Медведев на свой ред създаде съответната комисия, начело със заместник-министъра на промишлеността и търговията Юрий Слюсар.

Предстои следователите да изяснят не само причините за катастрофата, но и виновните лица, включително юридическите, към които в бъдеще роднините на загиналите да предявяват искове за причиняване на смъртта на близките им.

Предстои да се установи как е бил подготвен екипажът за полета, техническото състояние на машината преди тръгването ѝ за демо тура от Русия и как е бил подготвен самолетът непосредствено преди злополучния полет. Ще се проверява и техническият персонал, имал достъп до лайнера.

През последното десетилетие в близост до планината Салак е имало 7 самолетни катастрофи, при които са загинали общо 36 души.

SSJ-100 е първият изцяло нов руски пътнически самолет, разработен в последните 20 години след разпадането на бившия СССР. Той е съвместен проект с американската Boeing, италианската Finmeccanica и френските Thales и Safran.

Предвидено бе "Сухой суперджет" да посети шест държави, в които да извърши демонстрационни полети. Преди Индонезия маршрутът му включваше Казахстан, Пакистан и Мианма, а след това трябваше да замине за Лаос и Виетнам.

Първият си полет "Superjet" извърши на 19 май 2008 година. На 19 април т. г. първият сериен самолет от този тип бе предаден на арменската авиокомпания "Армавиа".

Основен купувач на SSJ-100 е руският национален превозвач "Аерофлот". Компанията планира да закупи 30 такива самолети. "Сухой" има 170 поръчки за този тип самолет и се надява да произведе около 1000 суперджета, главно за чужди пазари.

Русия се надяваше, че този модел, предназначен за полети на близки и средни разстояния, който е първият нов граждански самолет, разработен в Русия след рухването на Съветския съюз, ще ѝ помогне да пробие на международните пазари, където господстват "Боинг" и "Еърбъс".

"Катастрофата няма да предизвика масово отказване на поръчки", заяви Борис Рибак, шеф на консултантската компания "Инфомост", цитиран от руските медии.

Той припомни, че проектът "Сухой суперджет" има сериозна политическа подкрепа, включително за продажбите".

Споделяне
Още по темата
Още от Свят

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?