Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Информационните агенции като бастион на проверените новини

В София заседава Шестият световен конгрес на информационните агенции под мотото "Бъдещето на новините"

4 коментара
Момент от откриването на конгреса в зала 3 на НДК в София, сн. БГНЕС

Агенционната журналистика е един от последните бастиони на истинските, проверените, достоверните новини във времена, в които бумът на социалните медии помита установените алгоритми за събиране, придобиване, обработка, анализ и разпространение на информацията. Растящите финансови проблеми пред професионалните агенции и медии водят до политически и икономически зависимости и до подкопаване на професионалните и етичните стандарти. Истината се дави в море от фалшиви новини. Бързината взема превес пред достоверността. Задача именно на информационните агенции е да защитят легитимните новини.

Това са част от посланията, които прозвучаха в началото на провеждащия се в София Шести световен конгрес на информационните агенции, чийто домакин на е Българската телеграфна агенция (БТА). Мотото на конгреса е "Бъдещето на новините". Участват над 200 делегати от около 100 държави - лидери на водещи новинарски агенции от 5 континента, изтъкнати журналисти от най-влиятелните световни издания, знакови имена от социалните медии.

Работните заседания на форума се предават на живо на сайта на конгреса и на сайта на БТА.

Агенционната  журналистика е един от последните бастиони на истинските, проверените, достоверните новини, затова тя се нуждае от източници на вдъхновение, толкова, колкото и от източници на финансиране, заяви генералният директор на БТА и генерален секретар на Световния съвет на информационните агенции Максим Минчев в приветствието си към участниците.

Днес светът се променя по-бързо отвсякога, а заедно с това се променя и нашата професия. Затова и мотото на Шестия световен конгрес е "Бъдещето на новините", посочи той и очерта някои от основните и най-важни за информационните агенции теми: "какво е бъдещето на новините, как дигитализацията и навлизането на изкуствения интелект променят нашата професия, как в безкрайното виртуално море на информация да отделим същественото от маловажното, истинското от фалшивото, достоверното от манипулативното, как да защитим авторското право, как да актуализираме моделите на финансиране, без да загубим своята независимост, какви са новите модели на собственост на информационните агенции".

Информацията – най-изобилната, но и най-дефицитната стока

По време на откриването на форума президентът Румен Радев посочи, че темата на конгреса за бъдещето на новините, реално е за бъдещото на човечеството. "Дигитализацията промени вече нашите представи за света, защото днес информацията е най-изобилната стока, но в същност и най-дефицитната", заяви Радев.

Според него хората изпитват остър дефицит от навременна, обективна и достоверна информация и тази тенденция ще се задълбочава.

Румен Радев добави, че дигитализацията и новите технологии предоставиха огромни и немислими възможности на информационните агенции и медиите, но в същото време те са изправени пред огромни предизвикателства. Бумът на социалните медии помита установените алгоритми за събиране, придобиване, обработка, анализ и разпространение на информацията. Растящите финансови проблеми пред професионалните агенции и медии водят до политически и икономически зависимости и до подкопаване на професионалните и етичните стандарти.

"Днес истината често се дави в море от фалшиви новини. Бързината взема превес пред достоверността", изтъкна Румен Радев. По думите му разрушителният ефект на информацията вече може да бъде по-голям от този на бомбите и ракетите.

"Да пазим свободата на медиите за бъдещите поколения"

Наш дълг е да пазим свободата на медиите за бъдещите поколения. Ние, новинарските информационни агенции, допринасяме за това със своята работа всекидневно, заяви Петер Кропш, изпълнителен директор на ДПА и президент на EANA.

Според Кропш балансираните новини са основният стълб на съвременното демократично общество. То обаче е поставено пред сериозни заплахи. Нашата работа като информационни агенции, е да представяме всички гледни точки, независимо дали сме съгласни с тях или не; да осигуряваме на обществото информационния инструментариум, на базата на който то да вземе правилните решения.

По думите му агенциите са изправени пред различни предизвикателства. От една страна стои надеждата за независимостта на медиите от държавата и от трети страни. Това е крайъгълният камък на нашата етична икономическа концепция, каза Кропш. Според него обаче често днес медиите са под обсада. Институциите постоянно се опитват да прескочат медиите като използват социалните платформи. Собственици на медии стават хора, които са силно обвързани политически или икономически. Влиянията влизат през задната врата, отбеляза директорът на ДПА. Така според него се разместват лицата, които заемат ръководни позиции в медиите. Прави се опит да се влияе на медиите и това става всекидневно. Новини, които отразяват власт имащите по негативен начин, биват заклеймявани като фалшиви новини, каза Кропш.

Той подчерта, че трябва да се отнасяме внимателно към идеята да се борим с фалшивите новини чрез законодателство. Ако такова законодателство бъде прието, следва въпроса кой може да съди кое е правилно и кое е погрешно. Кои са тези корективи, които могат да вземат подобни решения, попита Кропш. Според него единственият начин е да ползваме добре установените информационни агенции. Държавата не трябва да се намесва и да казва за кое е правилно да се говори и за кое не.

Директорът на ДПА е на мнение, че ролята на държавата е по-всеобхватна, а именно да създаде благоприятна среда за развитие на независимата журналистика и да създаде благоприятна законодателна среда за това. Държавата трябва да създаде възможности за равнопоставеност на националните медии с големите платформи като Гугъл, Фейсбук и т.н. медии., да приеме закони, гарантиращи лоялната конкуренция. Икономическото състояние на медиите е от ключово значение също. Медиите, които могат да съществуват без субсидии са наистина независими, смята Кропш.

Директорът на ДПА е на мнение, че информационните агенции могат да си сътрудничат в обучението на своите служители как да установяват невярната информация и как да я опровергават. Необходимо е сериозно да инвестираме в технологии и не можем да си затваряме очите пред технологичното развитие, каза Кропш. Агенциите трябва да споделят помежду си успешни бизнес идеи, но и да споделят грешките си, за да се учат от тях, допълни директорът на ДПА.

Да защитят легитимните новини

Информационните агенции са натоварени с тежката задача да защитят легитимните новини, като работят по безпристрастен начин. Това каза Клайв Маршал, изпълнителен директор на Press Association, Великобритания, и президент на Световния съвет на информационните агенции.

Всички ние трябва да настояване за медийна среда, в която добре да вършим работата си, добави той и припомни, че българските журналисти работят в държава, която е на 111-о място в класация за свобода на словото. Надявам се днешната конференция да допринесе за подобряването на тази ситуация, каза Маршал.

По думите му в последните години предизвикателствата пред информационните агенции са се увеличили допълнително, заради спадовете в продажбите на вестници и апетита към социалните медии. "Гугъл" прави повече пари от реклама от всички печатни медии в света взети заедно, добави той.

Като друг проблем той посочи фалшивите новини и тенденциозна дезинфорация, която има за цел да подкопае имиджа на цели държави. Клайв Маршал определи ситуацията през последните години "все по-тревожна". След като пое своя пост, Доналд Тръмп обяви медиите за враг на народа, той говори за фалшиви новини, а всъщност заклеймява новините, с които не е съгласен.

Боил Банов, министър на културата, също открои като основно предизвикателство пред информационните агенции борбата с фалшивите новини. "Всички теми са важни, авторските права са важни, всичко е важно, но има едно нещо, което смачква демокрацията - фалшивите новини", каза Банов. По думите му те "натикват демокрацията в ъгъла, унижават я, блъскат я, съсипват я, убиват я". Демокрацията е свобода - свобода на духа, свободата на всички ни, свобода на света, добави Банов. "Вие сте хората, които отстоявате нашата свобода, ние разчитаме на вас", заяви още министърът на културата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Real ''Mickey''
    #4
    Отговор на коментар #1

    Абе те нашите са ясни. Ама ти виж и Световните МСМеддии: "Институциите постоянно се опитват да прескочат медиите като използват социалните платформи." Ха? И защо така? И защо не? Ами ето в следващото изречение от статията е отговора: "Собственици на медии стават хора, които са силно обвързани политически или икономически"!!!! Ми ето защо ИНСТИТУЦИИТЕ по-добре да прескачат гЪзетите. Всички уважавани до скоро Агенции и Медии се зговниха до НЕУЗНАВАЕМОСТ. А ето и следващия "бисер": "Агенционната журналистика

  2. Предид есетилетия-Ройтерс критикувала Ротшилд! Те се уплашили! И... и я ...купили :D . Купена Ройтерс-няма проблем!

  3. Статуквото на власт-имащите и олигарсите-собственици на планетата! Сорос-оиди! Защтете ги ако трябва с живота си!

  4. асен
    #1

    БТА? Радев? лъжливите червено тикви?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.