Инспектори тип "таен клиент" влизат в търговските вериги

Ще има ротационни смени на шефовете на областите дирекции по храните

Държавата ще разчита на тайни клиенти да ловят нарушенията в търговските вериги, сн. БГНЕС

С цел по-качествени проверки в търговските вериги, а и за по-добро следене как самите служители на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) си вършат работата, инспекторите ще се маскират като клиенти. Въвеждането на познатата в много държави практика на тайния клиент за контрол върху качеството на работата в дадена фирма, а в случая за качеството на храните у нас, ще е нов механизъм за контрол, прилаган от БАБХ, стана ясно от думите на генералния ѝ директор Пламен Моллов.

 

Мярката се предприема заради наличието понякога на директен или косвен тип съпротива или нежелание за съдействие при осъществяване на контрол върху даден обект, обясни Моллов, отчитайки дейността на агенцията за тригодишното ѝ съществуване. Скритият инспектор ще разчита на въздействието на т. нар. изненадващ ефект. От друга страна "скритите" инспектори ще следят и за работата на своите колеги, което ще има дисциплиниращ ефект, обясни шефът на агенцията по храните.

 

Намеренията на ведомството са проверките в бъдеще да са по-малко на брой, но по-ефективни. Досегашният опит сочел, че инспекциите не са били особено ефективни.

 

"Ще заложим на качеството, не толкова на количеството, ще проверяваме в дълбочина цялата система - на производство, на управление и т. н.", посочи Моллов. Той даде за пример как сега има случаи, при които заради нарушения е затворен само един от цеховете на даден производител, а не всички.

 

Моллов обясни още, че предприеманите срещу големите търговски вериги мерки нямат репресивен характер, о били рестрикция на основата на търговското партньорство. Идеята била търговските вериги да бъдат накарани сами да направят ефективна системата си за контрол.

 

Това означава да спре порочната практика с преетикетирането на хранителните продукти, да бъде написан ясно произходът на стоката и съдържанието ѝ, срокът на годност, партидният номер и т. н., заяви шефът на БАБХ

 

Той посочи, че продължава в търговските вериги да има стоки с неясен срок на годност и различни указания за съхранение на български и на езика на страната, от която е внесен продуктът. Установени били случаи на наличие на продукти с етикети само на чужд език, например тайландски, без превод и без яснота откъде произхожда продуктът. Установен е и случай на липса на номера на партидата. "Проследимостта по датата на производство или датата на годност е много условна", каза Моллов. По думите му е имало и случай, при които не е отразен срокът на годност.

 

Той даде пример и със случай, при който на етикета, с който е внесен продуктът, пише, че трябва да се съхранява при температура до 5 градуса, а при превода на български се оказва, че той може да се държи при температури от 4 до 8 градуса.

 

На видно място в търговските вериги вече ще бъде поставен горещият телефон на агенцията 070012299, за да може потребителите да подават веднага сигнали за нарушения.

 

Ръководителите от високи нива на администрацията в Областните дирекции на храните в различните градове пък ще се сменят на ротационен принцип. От началото на тази година е създадена и мобилна група към БАБХ за осъществяване на второ ниво на контрол за внезапни проверки. Засега тя работи в пет града на страната, информира Пламен Моллов.

Споделяне
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?