Институтът по пътна безопасност: Пътят за Своге не отговаря на никакви стандарти

Прокуратурата е разпитала над 60 души и е назначила 22 експертизи

Снимка: БГНЕС

Участъкът от пътя за Своге, където стана трагичната катастрофа със 17 жертви, не отговаря на никакви стандарти и контролните органи са допуснали серия от нарушения още от проектирането на последния му ремонт, през извършването му и пускането на отсечката в експлоатация.

Това становище представиха пред медиите във вторник от Института по пътна безопасност в пресклуба на БТА.

Последно по веригата от пропуски се е отчело МВР, което е могло да наложи санкции на стопанина на пътя – Агенцията по пътна инфраструктура (АПИ), както и да затвори отсечката заради опасното състояние на асфалтовата настилка, обясни Диана Русинова.

Наред с другите нарушения на съществуващите наредби, тя посочи липсата на адекватен знак, който е заместен с "пано с измислено съдържание", което според нея само разсейвало вниманието на преминаващите шофьори. Русинова добави, че нито един от останалите знаци в района на катастрофата не е поставен на правилната височина, нито на правилно отстояние от пътя.

Като интересен факт, тя разказа, че преди ремонта на пътя, започнат от строителната компания "Трейс" през 2012 г., на мястото въобще не е имало знак за намаляване на скоростта. Както обяви главният прокурор Сотир Цацаров веднага след трагедията, ограничението от 40 км/ч пък е било поставено заради нееднократния отказ на "Трейс" да подмени асфалтовата настилка.

Мантинелата навлиза в платното

По отношение на мантинелата, поставена на завоя, след който автобусът навлезе в насрещното платно, удари две коли и падна в дерето, Русинова потвърди тезата на защитата на обвиняемия шофьор Григор Григоров, че тя навлиза чувствително в платното за движение.

Вместо основите ѝ да отстоят на 55 см от него, разстоянието е едва 20 см. На практика това означава, че мантинелата навлиза в платното, намалявайки мястото за преминаване на превозните средства, особено ако са с по-големи размери. Затова и адвокатът на Григоров пледира пред съда, че съоръжението може да се окаже сред причините за навлизането на автобуса в насрещното.

Като други нарушения, установени от Института за пътна безопасност, Русинова посочи широчината на тротоара в отсечката, която вместо задължителните 150 см, била само 111 см. По думите ѝ маркировката също не е била изпълнена правилно, а зърнометрията на aсфалта е нарушена. Фракцията на настилката не е каквато трябва да бъде – пътят е бил гладък като огледало, което е било известно на всички, обобщиха от неправителствената организация, добавяйки, че заради променената геометрия на пътя по него редовно е имало пясъчни наноси.

Бившият шеф на столичния КАТ и член на института Богдан Милчев допълни, че България продължава да е най-опасното място за живеене в ЕС по отношение пътната безопасност. Той напомни, че МВР е можела да глоби АПИ с между 2000 и 7000 лева много преди трагедията. Както е известно шефът на полицията в Своге многократно е сигнализирал, че след ремонта на този участък от пътя на него се повтарят едни и същи катастрофи, при които дори е имало и един загинал. В тази връзка МВР е издало 7 предписания, но не наложило никакви глоби.

Междувременно от прокуратурата съобщиха, че до момента са извършили разпити на над 60 свидетели, сред които всички пострадали в добро състояние, членовете на Държавната приемателна комисия за установяване на годността на ремонта, служители и ръководство на АПИ и регионалният министър в оставка Николай Нанков. Показания са дали още управителят на дружеството, упражнявало строителен контрол на обекта, проектантът, както и упълномощеният представител на ДЗЗД "Трейс – Своге" и "Мегаинвест холд" ЕООД, извършили ремонта. Назначени са 22 експертизи и са направени 7 огледа на местопроизшествието.

Засега разследващите не разгласяват никакви конкретни данни, установени от следствието. Уточнява се само, че иззетата и приложена по делото документация е събрана в 120 класьора. Сред доказателствата са всички документи за ремонта на пътя, иззети от АПИ, "Трейс Груп Холд" АД и "Мегаинвест холд" ЕООД.

Експертизи на настилката и мантинелата

"Изземването на относима документация продължава. Предстои назначаването на експертиза за съответствието на асфалтовата настилка и действителното състояние на пътя с установените изисквания и проектното задание, в хода на която ще бъдат изследвани иззетите при огледа проби от пътната настилка. Ще бъде назначена също и експертиза относно съответствието на мантинелата на пътя с установените стандарти, както и комплексна експертиза за причините за настъпилото произшествие", добавят от държавното обвинение.

Ситуацията около въпросната мантинела доби абсурдни измерения, след като от отговорността за поставянето и поддръжката ѝ последователно се разграничиха и от АПИ, и от община Своге. Според досегашните твърдения на замесените власти, пътят е собственост на АПИ, а тротоарите – на общината. Никой обаче все още не е припознал мантинелата.

По този повод от прокуратурата уточняват, че експертизите за състоянието и съответствието на настилката и мантинелата със законовите изисквания ще бъдат възложени на вещи лица, които "не са в служебна зависимост с държавни органи (МРРБ, АПИ и др.) и не са свързани с търговски дружества, участвали в проектиране, изпълнение и надзор на пътния участък".

По повод провежданото от Института за пътна безопасност "независимо разследване" на причините за инцидента, разследващите напомнят, че "такава дейност няма характер на разследване по смисъла на НПК и всякакви изявления и обявени констатации в този смисъл нямат официален характер и не ангажират органите на досъдебното производство". Затова и от прокуратурата са отказали всякакво съдействие на неправителствената организация.

Още по темата
Още от България