"Интелигентната" трафик система на магистрала "Струма" още я няма

АПИ отхвърли възможността катастрофата между Кресна и Сандански да е заради пътя

Сн. БГНЕС

Разследването за тежката верижна катастрофа на магистрала "Струма", при която един човек загина и 14 бяха ранени, още не е приключило. Агенция "Пътна инфраструктура" на практика отхвърли възможността инцидентът да е станал заради лоша сигнализация или проблеми на пътя.

В свое съобщение от сряда от ведомството дадоха съвети как се кара при мъгла и обясниха, че правят това "по повод опитите за пореден път да се хвърли вина за тежък пътен инцидент върху пътната инфраструктура и то на новоизградена отсечка, сигнализирана с пътни знаци и маркировка по всички правила на нормативната уредба". Предишният такъв "опит" беше при катастрофата с автобус на пътя край Своге, при която загинаха 20 души. Тогава се оказа, че новоремонтираната отсечка има проблеми, които я правят опасна, и се наложи спешен ремонт на ремонта.

Във вторник сутринта на новоизградения участък на магистрала "Струма" между Кресна и Сандански се сблъскаха близо 30 коли, един човек загина, а много бяха ранени. Инцидентът е станал по време, когато в района е имало гъста мъгла.

Отсечката от магистралата беше открита през декември 2018 г. и тогава властите обясниха, че тя е оборудвана с интелигентна транспортна система, която включва броячи на колите, датчици за тежестта им, видеонаблюдение, информационни табла, както и метеорологични станции. Данните от тях трябва да се използват, за да се предупреждават шофьорите за рискове като мъгла, сняг, дъжд, заледяване, да се изпраща техника за почистване и дори да се пренасочва трафикът. Във вторник обаче на таблото в участъка между Кресна и Сандански предупреждение за мъгла не е имало.

В съобщението на АПИ от сряда се казва, че в този участък действително има такава интелигентна транспортна система и тя "ще продължи да се надгражда" с изграждането на магистралата.

От съобщението става ясно още, че датчиците за метеорологичните условия реално не са свързани с обещания контролен център за управление на трафика, тъй като такъв не съществува. За него се говори в бъдеще време и се казва, че той трябвало да се прави, когато се построи и отсечката от "Струма" между Благоевград и Крупник, понеже е част от договора за този участък.

Все пак пътната агенция решила да направи "временен контролен център" в областното пътно управление в Благоевград. Не е ясно кога е взето това решение и кога центърът ще е факт.

Според очевидци катастрофата край Сандански се случва в момент, когато за секунди видимостта станала по-малко от 5 метра и няколко коли влизат с висока скорост в непрогледен участък от пътя, който освен това бил хлъзгав. Два тира рязко са намалили скоростта, а в тях се удрят идващите отзад коли. Някои от шофьорите излизат и започват да сигнализират на пристигащите в мъглата автомобили. Сред тях е мъж, застанал на пътя с фенерче в ръка, който бива пометен от тир.

Прокуратурата е образувала две дела за инцидента - едното за смъртта на мъжа, а второто - за причиняване на множество травми по непредпазливост.

"Към настоящия момент е рано да се говори за първоначалните причини, довели до катастрофата", обяви в сряда говорителят на Националната следствена служба Мария Павлова, цитирана от "Фокус". Тя добави, че до момента освен оглед на мястото на инцидента, са разпитани и 32-ма участници в него, иззети като веществени доказателства са 14 от превозните средства, участвали в катастрофата, и е назначена експертиза на тахографските шайби на две от тях, за да се определи с каква скорост са се движели преди инцидента.

В съобщението на АПИ се казва, че при "гъста мъгла и намалена видимост шофьорите трябва да карат с по-ниска скорост, съобразена с метеорологичните условия, да спазват по-голяма дистанция и да не предприемат резки маневри, изпреварвания или внезапно спиране".

"Изключително внимателното шофиране при много слаба видимост е един от сигурните начини шофьорите да избегнат верижни катастрофи, каквито стават при мъгла и слаба видимост", пише още в съобщението.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?