Инцидентът на магистрала “Люлин“ забавя строежа й

Инцидентът, при който трима турски работници на фирмата “Мапа Дженгиз“ загинаха докато изливаха бетон на автомагистрала “Люлин“, може да стане причина за поредното забавяне в строежа на инфраструктурния обект. Инцидентът стана докато работници изливаха бетон върху подпорна колона. От Главната инспекция по труда съобщиха във вторник, че в трагичния участък е спряно изливането на бетон докато не се докаже, че конструкциите, върху които се прави това, са безопасни. Проверка е установила, че колоната, върху която работниците са изливали бетон, в деня на инцидента не е била обезопасена по най-надеждния начин.

Начинът на укрепване обаче е допустим и използван в строителството, а от инспекцията твърдят, че не е можело да се каже предварително и “на око“ дали конструкцията ще издържи. Сега обаче предстоят технически експертизи и докато не се докаже безопасността на конструкциите, строителството няма да може да продължи. Дори начинът на укрепване да бъде сменен с по-надежден, пак трябва да се мине през определена процедура, за да се възобновят строителните работи. Заради това завършването на магистралата ще се забави допълнително.

Началникът на отдел Строителство в ГИТ Панайот Панайотов каза, че падането на конструкцията при инцидента не означава, че вече завършеният обект ще бъде опасен.

“Носещите конструкции по правило трябва да се проектират, изграждат, експлоатират и поддържат, така че да не се допусне падане. До момента не е ясно на кой от тези етапи е допусната грешка“, каза Панайотов.

По неофициална информация обаче основната причина за инцидента е грешка на строителя, който не е спазил изпълнението на проекта.

Иначе нарушенията, констатирани от инспекторите, за пореден път са много и от различен характер. Шефката на инспекцията по труда Румяна Михайлова съобщи, че четирима от изливащите бетон в деня на инцидента работници не е трябвало да бъдат по график на работа. Те са полагали извънреден труд. Освен това не е бил направен всекидневния инструктаж за работа, който е задължителен. На обекта не е имало технически ръководител, който да установи в изправност ли е скелето. Работниците са работили в тъмната част на денонощието, а двата работещи прожектора, не са им осигурявали нужната светлина.

Пропуски са открити и в работата на строителния надзор.

Не е бил осигурен безопасен начин за слизане и качване на работниците на скелето. Това нарушение е било установено от трудовите инспектори две седмици по-рано и е било съставено предписание да се отстрани. За всички тези нарушения на фирмата може да бъде наложена санкция от 75 000 лева. На отговорните лица пък ще бъде потърсена административно наказателна отговорност.

В последните две години магистралата е била проверявана 26 пъти от трудовите инспектори, открити са били 200 нарушения и са наложени глоби за 200 000 лева.

От “Мапа Дженгиз“ обаче са изпълнили някои от предишните предписания, които станаха повод за недоволство и брожения на български работници. Заплатите на българските и турските работници, които вземат едни и същи позиции, са били изравнени, изпълнено е и изискването съотношението между българските и турските работници да е 1200 към 300.

Още по темата
Още от България