Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Инцидентът на "Струма": Път като слънце, но скоростта пада на 90 км/ч

5 коментара
Инцидентът на "Струма": Път като слънце, но скоростта пада на 90 км/ч

Скоростта в участъка на "Струма", където стана тежката катастрофа с македонския автобус и изгоряха 45 души, да бъде намалена на 90 км/час от сегашните 120 км, защото пътят не е проектиран за подобна скорост. Това ще предложи Министерството на регионалното развитие и благоустройството на КАТ, каза регионалният министър арх. Виолета Комитова на пресконференция за състоянието на пътя, на който в първите часове на 23 ноември на 31-ия километър стана ужасният инцидент.


В следващите дни, при подходящи метеорологични условия, в района на пътния инцидент ще се сменят мантинелите и ще се ремонтира настилката, увредена от пожара. Ще се довърши и "изостаналата" маркировка, каза арх. Комитова. По тази причина най-рано до петък - 3 декември, ще бъде възстановено движението в посока Благоевград.

Другата спешна мярка, която ще бъде предприета, е поставянето на светлоотразители, т.нар. "котешки очи", през 10 - 12 метра на мантинелата.

Това са спешните мерки, които ще се вземат по отношение на участъка, в който стана тежкият пътен инцидент, който не беше сред опасните пътни участъци у нас до фаталния инцидент.

Така нареченият нулев лот на магистрала "Струма" все още няма Акт 16 за въвеждане в експлоатация, защото не са приключили отчуждителните процедури, каза арх. Комитова.

Това се знае още от времето, когато министър на регионалното развитие беше бившият президент Росен Плевнелиев. Той беше възложил проверка на всички пътища и магистрали, които официално не са въведени в експлоатация по времето на управлението на тройната коалиция. Тогава властта се беше зарекла да изчисти този проблем, но сега се оказва, че 10 години по-късно това още не е станало.

Хронологията на "път като слънце"

"Път като слънце, прекрасен път" - така министър Комитова описа състоянието на участъка, построен през 2006 - 2007 г.

Регионалният министър изрично посочи, че това не е магистрала или скоростен път, въпреки че има такива габарити. Всички виждаме един широк път и си мислим, че е магистрала, но той не е, каза Комитова.

Причината е, че участъкът е проектиран като рехабилитация на международния път Е79 Даскалово - Долна Диканя. Проектът е дело на "Пътпроект" ЕООД и е отговарял на нормативните изисквания към 2002 г.

Строител е бил "Булстрой инженеринтг" АД, а главен подизопълнител - "ИСА 2000" ЕООД. Строителният надзор е бил упражняван от френската компания "Луис Бергер".

Пътят е пуснат в експлоатация в края на януари 2017 г. с Акт 15. ДНСК отказва да го въведе в експлоатация с Акт 16 през януари 2010 г. заради липсата на одобрен парцеларен план и отчуждителни процудури.

През април 2012 г. Министерският съвет обявява участъка п.в. "Даскалово" - Долна Диканя за обект с национално значение.

През юли 2012 г. АПИ сключва договор с консултанта "Пътинвест инженеринг" АД за процедиране и подготовка на подробни устройствени планове, представи хронологията на събитията арх. Комитова.

"Като грапавост пътната настилка е с много добри показатели. Също така съпротивлението на хлъзгане е много добро, така че като цяло състоянието на пътната настилка е много добро. За маркировката - първо тя се подновява периодично. Към датата на катастрофата обаче има подновена само осева линия и има 6-месечно забавяне на подновяването на маркировката", коментира регионалният министър.

Тя допълни, че мантинелата е поставена през 2007 г. и е отговаряла на тогавашните норми.

Увеличаване на скоростта през 2013 г.

В проектната документация напречните наклони са 4%, така са и изпълнени. Това означава, че те не отговарят на изискванията за магистрала, но са съгласно нормите за проектиране на пътища от 2000 г. Максимално допустимата скорост за такъв наклон е 90 км/ч, обясни арх. Влади Калинов, началник на ДНСК.

Той отбеляза, че по неясни причини през 2013 г. държавата вдига ограничението на скоростта на 120 км/ч.

Мантинела "рибешка опашка" е забранена от 2021 г.

Мантинелата тип "рибена опашка", която според пътни експерти има вина за трагичния инцидент е забранена за използване през 2021 г., но към датата на монтиране е била напълно законна според нормативните изисквания, посочи Комитова.

Тя отбеляза, че от пускането в експлоатация на пътя в началото на 2007 г. той не е ремонтиран, а му е правено единствено текущо поддържане.

Регионалният министър отбеляза, че няколко фактора оказват влияние върху инцидентите по пътищата. Това са пътната инфраструктура, състоянието на превозното средство, състоянието на водача и метеорологичните условия, посочи Комитова.

Според нея автобусът не се е блъснал с голяма скорост в мантинелата, но е възникнал пожар.  "Нямаме обяснение как толкова бързо е изгорял този автобус. Много странно събитие", каза Комитова.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Тирбушон
    #5
    Отговор на коментар #2

    Ами кажи де, "суверене", когато го плащаше този път като какъв го плати?

  2. Горскио
    #4
    Отговор на коментар #1

    140 км/ч скорост е позволена или в държави, където се произвеждат мощни и скъпи леки коли, или в такива, които сами добиват петрола си. България е изключение, защото е корумпирана - Тиквата вдигна скоростта на магистралите, за да направи допълнителен оборот и печалба на приятеля си Владимир Златев - тогава шеф на Лукойл БГ. Ако разходът на един автомобил при скорост 120 км/ч е 8 на сто, при 140 той скача на 12-15 на сто. Смятай за какви пари за Лукойл става въпрос. Обаче и сегашните управляващи са подвластни на руските тайни служби, следователно и те няма да намалят максималната позволена скорост с единствената цел изтичане на българско национално богатство към руския монополист Лукойл.

  3. полк. Дрангов
    #3

    А 8 месеца освен назначаване на свои хора, какво направи строителната баба Яга?

  4. olele
    #2

    Голяма идиотия... направили магистрала пък то било скоростен път, а дали е платено от нас суверена като магистрала?

  5. variomatic
    #1

    Просто трябва, когато имаме вече адекватна управа, тоя участък да се ремонтира съгласно изискванията за магистрала и да си стане 140 км/ч както са съседните участъци. Да не говорим вече, че по принцип 140 км/ч е твърде висока скорост за жалките подобия на магистрали в България (то не че и това се спазва...)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.