Инвеститорите за тръбата АМБО се събират през януари

Инвеститорите за тръбата АМБО се събират през януари

Среща на кандидат – инвеститорите в проекта за петролопровода Бургас-Вльора ще се проведе през януари във Вашингтон, съобщи в четвъртък Румен Николов, представител за България на компанията АМБО, която управлява проекта. На срещата ще бъдат поканени и представители на правителствата от трите държави, поясни Николов след подписването на протокол, определящ точката, през която тръбата ще пресече границата между България и Македония. Документът бе парафиран от българския заместник-министър на регионалното развитие Калин Рогачев и македонският зам-икономически министър Киро Спанджев.

Това е последният документ, който зависи от правителствата на трите държави и развитието на петролния проект вече ще е само в ръцете на частните инвеститори. Преди близо месец е подписан същия протокол за пресечната точка на границата между Македония и Албания, поясни Румен Николов.

Петролът, който ще се транспортира по тръбата ще е от Каспийския регион. От месец и половина се водят сериозни преговори с големи нефтени компании, но докато не се приключи оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) и общественото обсъждане на този проект, никоя уважаваща себе си петролна компания няма да заяви участие в проекта, уточни Румен Николов. Той каза, че американската компания, ангажирана да подготви ОВОС за цялото трасе на съоръжението е поискала да покрие и четирите годишни сезона в България. Това означава, че по ОВОС ще се работи най-малко година, поясни представителят на АМБО.

Особено важни за проекта по отношение на петролопровода са районите на Бургас, Охридското езеро и залива на албанското пристанище Вльора. Проектната компания е поела ангажимент към правителството да подготви най-малко два-три варианта за нефтената платформа, която ще се разположи в Бургаския залив, каза Румен Николов.

На въпрос на Mediapool кой ще поеме разходите за почистването на евентуално замърсяване в българския участък на проекта, представителят на АМБО уточни, че всичко е за сметка на този, който експлоатира съоръжението. Компанията, която управлява нефтените тръб,и прави специална застраховка срещу щети. Заместник-министър Калин Рогачев потвърди, че правителството ще държи да види, че компанията е направила такава полица.

Той отрече информацията, че за другия проект – Бургас-Александруполис, ще прави специален фонд, в който България, Гърция и Русия ще вложат средства, които да се ползват за изчистването на евентуален нефтен разлив.

Почти никой вече не строи нефтени пристанище за разтоварване на суровината, защото те са много по-опасни, отколкото разтоварването на платформи в морето, уточни Румен Николов. Според него, планираната технология за разтоварна платформа в Бургаския залив ще може да работи спокойно при 6-7 бала вълнение на морето.

Рогачев уточни, че в района на Бургаския залив има три точки с подходяща дълбочина, на които може да се изградят нефтените платформи.

Заедно с доклада по ОВОС ще се преизчислят и технико-икономическите характеристики на проекта, които са подготвени през 2000 година. В момента и цената на метала, и работната сила и дори цената на земята е много по-различна, уточни Николов. Сумата, която е нужна, за да се подготвят двата анализа е между 8 и 12 млн. долара.  Общата цена на съоръжението ще е близо 2 млрд. долара.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?