Инвестициите в бутилиране на минерални води може да бъдат блокирани, предупреди КРИБ

Инвестициите в бутилиране на минерални води може да бъдат блокирани, предупреди КРИБ

Депутатите да бъдат отговорни и разумни при разглеждането на второ четене на проекта за нов Закон за храните по отношение на раздела за минерални и изворни води, предупредиха от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) в свое становище, изпратено до председателите на парламентарните комисии по земеделие, здравеопазване и икономика Десислава Танева, Даниела Дариткова и Петър Кънев.

Повод е нова регламентация за изписване на находищата, от където е бутилирана изворната или натуралната минерална вода, с по-голям шрифт от търговската марка. Според КРИБ
това ще създаде непреодолими бариери пред бизнеса и инвестициите и ще възпрепятства развитието на българската икономика в сектора за минерални и изворни води.

"Предлаганият нов модел, който допуска повече от един бутилировач на едно находище и въвежда нови правила в брандирането на продуктите, са проблеми, които могат да компрометират целия сектор", посочва се в становището на КРИБ, с което организацията подкрепя своя член Асоциацията на производителите на безалкохолни на питки в България, която е против промяна на сегашния модел.

Според конфедерацията новата регламентация "не само създава предпоставки за нелоялна конкуренция и отлив на инвестиции, но и подлага под риск ресурса, размива отговорността и срива потребителското доверие". "Подобна законова среда ще отложи сериозно дългосрочните инвестиционни проекти на отговорните компании. Интересът за нови инвестиции в сектора ще бъде блокиран", пише в становището ѝ.

"Обмисляното отпадане на принципа "едно находище – един оператор – една марка“ не е антимонополна мярка. Няма монопол на българския пазар за минерални и изворни води. Има много неразработен воден ресурс, съответно възможности за инвестиции и развитие на бранша, които би следвало да се стимулират, чрез категорична законовата уредба", посочва се в писмото.

"Всички предлагани на пазара български натурални води носят български имена. Отговорната индустрия стриктно спазва регламента на Европа за градените от нея марки, възползвайки се от правото да използва имената на находищата или местата на бутилиране. Опитът на закона да пренебрегне този факт и да направи водещ символ върху етикета не марката, а името на едно конкретно съоръжение, използвано за добив на водата, противоречи на всяка здрава логика и на европейските норми. Потребителите категорично ще бъдат подведени и отговорността за качеството на водата, която пият ще се размие, тъй като заложеният модел позволява водата от едно находище да се бутилира от различни фирми и всички те да имат едно и също име върху продукта си", смятат още в КРИБ.

Организацията посочва, че решенията на депутатите няма да засегнат просто една фирма или една община, а ще са послания към бизнеса, опериращ в страната и към потенциалните нови инвеститори – български и чуждестранни.

Междувременно от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитка обявиха резултатите от проведено по нейна поръчка проучване на "Алфа рисърч", според което 65% от потребителите на бутилирани води правят избора си според търговската марка. Далеч по-маловажни за тях са находището, от което е добита водата (12%), дори цената ѝ в магазина (10%). Именно с марката се свързват и най-важните характеристики на водата, които се вземат предвид при покупка: вкус (51%) и качество (31%).

Резултатите от изследването, проведено между 800 души на възраст от 18 до 50 години показват, че за 53% от участниците в проучването е по-важно да знаят коя е марката на водата, която купуват, отколкото кое е находището, от което е бутилирана.

Близо 80% от потребителите на минерална вода държат да знаят кой е бутилирал водата. За тях името на конкретната компания е гарант за качеството на продукта, който купуват. В тази връзка, хипотезата за експлоатация на едно и също находище от множество компании очаквано поражда скептицизъм сред потребителите, коментират от "Алфа рисърч".

57% от хората се опасяват, че ако различни компании бутилират вода от един и същи източник, ще се размие отговорността за качеството ѝ. Почти толкова смятат, че в този случай ще бъде невъзможно осъществяването на контрол върху качеството (58%). Скептицизъм проявяват всички групи потребители – по-млади и по-възрастни, в големи и малки градове, сред домакинства с малки деца и без деца.

Участниците в анкетата изразяват своите опасения, че при промяна в условията на пазара съществува риск от недоволство, ако нямат яснота кой бутилира водата. 45% от хората отговарят, че биха престанали да купуват бутилирана вода, ако се повиши цената ѝ, а 38% - ако под марката, която обичайно купуват, се продава вода, бутилирана от различни фирми, макар и от едно място, сочи още изследването, проведено миналата седмица.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес